کد مطلب: 19924
  تاریخ انتشار:  1400/12/15 - 13:46


پوشش جنگلی کشور کم و کاشت درخت مهم است

با توجه به اینکه ایران در کمربند خشک و نیمه‌خشک قرار دارد و پوشش جنگلی کشورمان کم است ضرورت کاشت نهال بالاست.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اهمیت بالای درختکاری اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران در کمربند خشک و نیمه‌خشک قرار دارد و پوشش جنگلی کشورمان کم است ضرورت کاشت نهال بالاست.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، تقی شعبانیان در جشن درختکاری که امروز(۱۵ اسفندماه) در کوهسار برگزار شد، با اشاره به آغاز هفته منابع طبیعی گفت: هفته منابع طبیعی و روز درختکاری از دو جهت مهم است؛ یکی اینکه ما امروز درختی را می‌کاریم که هدیه‌ای به نسل آینده است و از طرف دیگر هفته منابع طبیعی فرصتی  برای افزایش فرهنگ منابع طبیعی است.

وی افزود: با توجه به مشکلات زیست‌محیطی و وضعیت کشور که در کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد، پوشش جنگلی کشورمان کم است بنابراین درختکاری اهمیت زیادی دارد و ضرورت کاشت درخت بالاست و باید از هر فرصتی برای کاشت درخت استفاده کنیم.

شعبانیان ادامه داد: ما مشکلات زیست‌محیطی بسیاری همچون گازهای گلخانه‌ای و ریزگردها را داریم و گونه‌های گیاهی متفاوت هر کدام به نوعی می‌توانند در کاهش این معضلات کمک کنند. به عنوان مثال گونه‌ بلوط به‌تنهایی ریزگردها را به خود جذب می‌کنند بنابراین کاشت چنین گونه‌هایی بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: نحوه کاشت بسیار مهم است و باید به شیوه صحیح کاشته شوند تا به بهره برداری رسند.اما مراقبت بسیار مهم تر از کاشت است و بعد از کاشتن نهال وظیفه ما سنگین‌تر می‌شود چرا که مسائلی همچون آتش‌سوزی همواره وجود دارد و باید مراقب باشیم‌.

حفاظت از طبیعت را جدی نگرفته‌ایم

پرویز گرشاسبی - معاون امور آبخیزداری و منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها - در ادامه مراسم ضمن اظهار امیدواری بابت ادامه‌دار بودن برنامه کاشت نهال‌، گفت: مراسم توسعه درختکاری برگزار می‌شود تا ما اهمیت فضای سبز و پوشش گیاهی برای کشوری گرم و خشک همچون ایران را درک کنیم.

وی افزود: مسئله حفاظت بسیار اهمیت دارد که ما در مسئله حفاظت از درختان بسیار ضعیف هستیم. مسئله کاشت هم از اهمیت بالایی برخوردار است اما ما حفاظت از طبیعت را جدی نگرفته‌ایم.

گرشاسبی ادامه داد: سالیان سال است که بحث مشارکت بخش غیر دولتی در حفظ منابع طبیعی وجود دارد و از آن‌ها هم تشکر می‌کنیم اما هنوز توفیقی حاصل نشده است که بپرسیم و بدانیم،وظیفه نگهداری نهال‌هایی که بخش غیر دولتی می‌کارند برعهده کیست؟

وی تاکید کرد: مشکل از ماست که فرصت مناسبی فراهم نکردیم تا مشارکت پایدار وجود داشته باشد و برای بخش های مختلفی که نهال می‌کارند، پلاک تعیین و برای نگهداری از آن‌ها از هزینه شود.

نقش مهم درختان در کاهش کربن هوا و حفاظت از خاک

در ادامه این مراسم علینقی حیدریان - مدیرکل منابع طبیعی استان تهران - ضمن اشاره به اهمیت زیاد درختکاری گفت: ما باید به لحاظ فرهنگی در زمینه درختکاری و توجه به محیط زیست و منابع طبیعی فعالیت و تلاش کنیم جوانان را با مسائل محیط زیستی آشنا شوند علاوه بر آن همه کشور را تشویق به فعالیت در این نهضت بزرگ کنیم.

وی افزود: محیط زیست،جنگل‌ها،رودخانه‌ها و دریاچه‌ها به عنوان مایه حیات جامعه از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

حیدریان ادامه داد: درختان کربن را کاهش و اکسیژن را افزایش می‌دهند و در تأمین میوه و موادغذایی نقش مهمی دارند همچنین از خاک حفاظت و رطوبت آن را حفظ میکنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران در پایان تصریح کرد:اهمیت محیط زیست صرفا در زمینه اقتصادی نیست بلکه در جهت سلامتی انسان‌ها مهم است بنابراین باید همه‌ در حفظ آن تلاش کنیم.

هر نفر، یک نهال یعنی یک عمل گسترده

سردار زهرایی - فرمانده بسیج سازندگی کشور - در جشن روز درختکاری اظهارکرد: امروز که در این مراسم حضور داریم، برای سپاس و شکرگزاری از خداوند برای نعمت‌هایی است که به ما داده وتلاش برای اینکه بتوانیم منابع طبیعی و محیط زیست را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم.

وی افزود: در طبیعت می‌توان کار نهضتی، مردمی، گسترده و عمیق انجام داد و هر نفر، یک نهال یعنی یک عمل گسترده.

فرمانده بسیج سازندگی کشور ادامه داد: باید از تشریفات بکاهیم و با برنامه منظم کارها را پیش ببریم. فعالیت نهضتی یعنی اینکه از مردم کمک بگیریم و مردم باید در این نهضت نقش پررنگی داشته باشند همانطور که در انقلاب، تحمل تحریم‌ها و بسیاری از مواقع مردم موثر بوده‌اند.

زهرایی در پایان گفت: هرسال در یک مقطع زمانی هفته درختکاری داشته‌ایم اما با اقدامات آقای منصور - رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری - از چندماه گذشته در نقاط مختلف درختکاری در حال انجام است و ۷۰ نهاد در حال همکاری هستند. ان شاءالله که در این امر استمرار ورزیم تا شاکر نعمت‌های خداوند باشیم‌.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب