کد مطلب: 19906
  تاریخ انتشار:  1400/12/12 - 17:27


۱۳ نکته درباره گونه‌های درخطر انقراض ایران

به مناسبت روز جهانی حیات وحش؛

برخی گونه‌ها از نظر ملی، برخی از نظر بین المللی و برخی از هردو جنبه در خطر انقراض هستند.

حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض، فرایندی است که تنها با مشارکت نهادهای دولتی و مردم محقق می‌شود. برخی گونه‌ها در کشور ما به عنوان اصلی ترین گونه‌های درخطر انقراض شناخته می‌شوند و محافظت از آن‌ها از ابعاد مختلفی قابل بررسی است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
، همزمان با روز جهانی حیات وحش (۱۲ اسفندماه،۳ مارس) به ۱۳ نکته درباره حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض ایران اشاره می‌شود:

*برخی گونه‌ها از نظر ملی، برخی از نظر بین المللی و برخی از هردو جنبه در خطر انقراض هستند.

*پرندگانی نظیر درنای سیبری، بالابان ، اردک سرسفید ، میش مرغ، عقاب طلایی، اردک مرمری و تعدادی دیگر از گونه‌ها در کشور در معرض تهدید و انقراض هستند.

*میش مرغ در ایران، بیشتر از همه گونه‌های دیگر حتی یوزپلنگ در معرض خطر قرار دارد اما در ابعاد جهانی وضعیت مطلوبی دارد.

*در رده پستانداران گور ایرانی ، یوزپلنگ ایرانی ، خرس سیاه و گوزن زرد در معرض خطر انقراض هستند .

*یوز آسیایی گونه‌ای است که هم از بعد ملی و هم از نظر بین المللی در خطر انقراض شناخته شده است.احتمال باروری در گربه سانانی مانند یوز پس از جفت گیری بالا نیست و این می‌تواند فرایند احیای این گونه را سخت تر کند.

*گور ایرانی که قبلا در اغلب دشت‌های ایران مرکزی، از سمنان تا جنوب فارس و بخش‌هایی از شرق کشور پراکنش داشت اما به علت شکار بی‌رویه و تخریب زیستگاه به دو لکه در توران سمنان و  بهرام گور فارس محدود شده است.

* تغییرات اقلیمی و نابودی زیستگاه‌ها به‌طور مستقیم زندگی بسیاری از موجودات مانند گوزن زرد در دریاچه ارومیه را به خطر انداخته است.

*از رده خزندگان در پنج راسته لاکپشت‌ها ، کروکودیل‌سانان، سوسمارها، کرم سوسمارها و مارها تاکنون ۲۲۵ گونه مورد شناسایی قرار گرفته است که گونه‌هایی مانند افعی شاخدار دم عنکبوتی و افعی دماوندی در معرض خطر انقراض قرار دارند.

*قاچاق، زندگی بسیاری از گونه‌ها مانند افعی دم عنکبوتی را به خطر انداخته است.

* افعی دم عنکبوتی گونه ای خاص است که تنها در دو کشور عراق و ایران یافت می‌شود.

*از رده دوزیستان شامل وزغ‌ها ، قورباغه‌ها و سمندرها در کشورمان ۲۰ گونه تاکنون گزارش شده و گونه‌هایی نظیر سمندر لرستانی، سمندر کردستانی، سمندرغارزی ایرانی و سمندر آذربایجانی در وضعیت بحرانی یا در معرض خطر انقراض قرار دارند.

*سمندر لرستانی به علت ظاهر بسیار زیبا در سال‌های اخیر در آکواریوم‌ها و متاسفانه در سبد خرید شب عید نیز دیده و در برخی کشورهای دیگر نیز خرید و فروش شده است.

* از میان ماهیان پنج گونه از خاویارماهیان دریای خزر وضعیت مناسبی ندارند و در خطر هستند.

انتهای پیام 

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان