کد مطلب: 19867
  تاریخ انتشار:  1400/12/04 - 14:57


پیش بینی افزایش آتش سوزی های جنگلیِ جهان در ۲۸ سال آینده

پیامدهای آتش سوزی های شدید دامنه وسیعی دارد. تنها در ایالات متحده بار اقتصادی آتش سوزی جنگلی بالغ بر ۳۴۷ میلیارد دلار در سال برآورد شده است.

پوده زارهای اندونزی، جنگل‌های کالیفرنیا و در حال حاضر بخش‌های وسیعی از تالاب آرژانتین همگی درگیر آتش‌سوزی‌های شدید جنگلی ویرانگر شده‌اند که حاکی از تداوم وقوع چنین حوادثی در آینده و نیاز مبرم برای مهار آن است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
با تغییرات آب و هوایی که باعث خشکسالی می شود و پاکسازی جنگل ها برای مصارف کشاورزی، انتظار می رود تعداد موارد آتش سوزی های شدید جنگلی در جهان در ۲۸ سال آینده ۳۰ درصد افزایش یابد و اکنون آتش سوزیهای جنگلی، محیط‌هایی مانند توندرای قطب شمال و جنگل‌های بارانی آمازون را هدف گرفته که در گذشته مستعد آتش سوزی نبوده اند.

کارشناسان اظهار داشتند: شاهد افزایش شدید آتش سوزی های اخیر در شمال سوریه، شمال سیبری، بخش شرقی استرالیا و هند بوده ایم. همچنین بر اساس نتایج مطالعه دیگر، کمرنگ شدن تدریجی شب‌های خنک و مرطوب که زمانی به کاهش شعله های آتش‌ کمک می‌کردند، به این معنی است که خاموش کردن حریق سخت‌تر می‌شود.

با افزایش سریع دمای شبانه نسبت به روز طی چهار دهه گذشته، محققان دریافتند که تعداد ساعات پس از تاریکی که به اندازه کافی گرم و خشک هستند تا شعله های آتش تداوم پیدا کند، ۳۶ درصد افزایش یافته است. این مکانیزمی است که موجب تشدید و گسترش آتش سوزی می شود.

پیامدهای آتش سوزی های شدید دامنه وسیعی دارد. تنها در ایالات متحده بار اقتصادی آتش سوزی جنگلی بالغ بر ۳۴۷ میلیارد دلار در سال برآورد شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل از دولت‌ها درخواست شده است در هزینه‌های آتش‌سوزی‌ها تجدیدنظر کنند و ۴۵ درصد بودجه خود را برای پیشگیری و آمادگی، ۳۴ درصد برای مقابله با آتش‌سوزی و ۲۰ درصد برای بهبود خسارتها اختصاص دهند. در بسیاری از مناطق جهان، بیشتر منابع صرف واکنش به آتش سوزیهای جنگلی می شود و بر راهکارهای کوتاه‌مدت تمرکز دارند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان