کد مطلب: 19819
  تاریخ انتشار:  1400/11/25 - 12:38


ورزش پس از واکسیناسیون می‌تواند واکنش ایمنی را تقویت کند

بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که ورزش کردن پس از واکسیناسیون می‌تواند واکنش ایمنی را تقویت کند.

بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که ورزش کردن پس از واکسیناسیون می‌تواند واکنش ایمنی را تقویت کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از نیو اطلس، پژوهش جدیدی که در "دانشگاه ایالتی آیووا"(Iowa State University) انجام شده است، نشان می‌دهد که ورزش کردن پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ یا آنفلوانزا می‌تواند واکنش ایمنی بدن را تقویت کند. براساس نتایج این پژوهش می‌توان گفت که ۹۰ دقیقه ورزش بلافاصله پس از واکسیناسیون می‌تواند واکنش‌های پادتن را افزایش دهد.

رابطه میان ورزش و سلامتی عمومی، بسیار واضح است اما پژوهش در مورد این که ورزش چگونه سلامتی ما را بهبود می‌بخشد، نتایج جالبی را در چند سال گذشته ارائه داده است؛ از روشی که ورزش به واسطه آن به بدن کمک می‌کند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد گرفته تا پروتئین‌های ضد التهابی آزاد شده طی فعالیت بدنی که می‌توانند از زوال شناختی جلوگیری کنند.

ارتباط بین فعالیت بدنی و سیستم ایمنی در چند سال اخیر، به طور ویژه‌ای مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. یک پژوهش بزرگ، داده‌های چندین پژوهش را طی سال گذشته بررسی کرد که بیش از نیم میلیون نفر را ارزیابی کرده بودند. این پژوهش نشان داد که ورزش منظم می‌تواند خطر ابتلا به یک بیماری عفونی را به طور قابل توجهی در افراد کاهش ‌دهد.

پژوهش دانشگاه ایالتی آیووا به طور ویژه به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا یک دوره ورزش می‌تواند بر اثربخشی واکسیناسیون تأثیر بگذارد یا خیر. پژوهشگران برای بررسی این پرسش، تعدادی از افراد سالم را که قرار بود با یکی از سه واکسن گوناگون شامل ویروس آنفلوانزای A زیرگروه H1N1، آنفلوانزای فصلی یا کووید-۱۹ واکسینه شوند، انتخاب کردند.

افراد مورد بررسی به طور تصادفی در یکی از سه گروه مورد نظر قرار گرفتند؛ گروه کنترل‌شده بدون ورزش، ۴۵ دقیقه ورزش و ۹۰ دقیقه ورزش متوسط که در عرض نیم ساعت پس از دریافت واکسن آغاز شد. از همه شرکت کنندگان پیش از واکسیناسیون، سپس دو و چهار هفته بعد، نمونه خون گرفته شد تا اثرات ورزش بر سطوح پادتن ردیابی شود.

شرکت‌کنندگانی که ۹۰ دقیقه ورزش را پس از واکسیناسیون انجام دادند، چند هفته بعد نسبت به گروه بدون تمرین، افزایش معنی‌داری در سطوح پادتن نشان دادند. جالب است که پژوهشگران، تفاوتی را در سطح پادتن گروه کنترل‌شده و گروه تمرین ۴۵ دقیقه‌ای تشخیص ندادند.

آزمایشی که روی موش‌ها انجام شد، تفاوت‌های مشابهی را در افزایش پادتن پس از تزریق واکسن و ورزش ۴۵ دقیقه‌ای و ۹۰ دقیقه‌ای نشان داد. فرضیه پژوهشگران این است که تفاوت در واکنش ایمنی بین جلسات ورزش ۴۵ و ۹۰ دقیقه‌ای، سرنخ‌هایی را در مورد این موضوع ارائه می‌دهد که فعالیت بدنی چگونه می‌تواند واکنش‌های پادتن ناشی از واکسن را تقویت کند.

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که مدت زمان طولانی‌تر ورزش، انواع گوناگونی از اثرات ایمنی را ایجاد می‌کند. پژوهشگران به طور ویژه به پروتئین‌های ایمنی خاصی موسوم به "اینترفرون آلفا"(IFN-α) می‌پردازند که پیشتر مشخص شده بود نسبت به مدت زمان ورزش افزایش می‌یابند.

افزایش اینترفرون آلفا در اثر ورزش، به عنوان یکی از مکانیسم‌های احتمالی در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند توضیح دهد که واکنش‌های پادتن را چگونه می‌توان با فعالیت بدنی تقویت کرد. با وجود این، "ماریان کوهوت"(Marian Kohut)، پژوهشگر ارشد این پروژه باور دارد که به احتمال زیاد، مکانیسم‌های گوناگونی در این میان نقش دارند.

کوهوت گفت: برای پاسخ دادن به دلیل و چگونگی این تاثیر هنوز باید پژوهش‌های بسیاری انجام شوند. تغییرات زیادی هنگام ورزش کردن رخ می‌دهند. بنابراین، احتمالا ترکیبی از عوامل وجود دارد که به واکنش پادتن که در پژوهش خود یافته‌ایم، کمک می‌کند.

پژوهشگران خاطرنشان کردند که برای تعیین بهترین نوع ورزش و مدت زمان لازم برای افزایش پاسخ واکسن، به بررسی بیشتری نیاز است. بنابراین، شاید ۴۵ دقیقه فعالیت در اینجا کافی نبوده باشد اما ممکن است ۶۰ دقیقه فعالیت بتواند موثر واقع شود.

مداخلات ورزشی گوناگونی از پیاده‌روی گرفته تا دوچرخه سواری، برای شرکت‌کنندگان این پژوهش استفاده شد. تمرکز اصلی بر شدت تمرین بود و همه شرکت‌کنندگان باید ضربان قلب خود را حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ ضربان در دقیقه حفظ می‌کردند. به گفته پژوهشگران، این میزان تلاش در سطوح مختلف تناسب اندام قابل انجام دادن است و هیچ مدرکی مبنی بر این موضوع وجود ندارد که ورزش پس از واکسیناسیون، عوارض جانبی نامطلوب واکسن را افزایش می‌دهد.

به گفته پژوهشگران، مداخله ورزشی برای افرادی که به طور منظم ورزش‌های سبکی مانند پیاده‌روی را انجام می‌دهند، امکان پذیر است و در این پژوهش، شرکت‌کنندگانی با طیف وسیعی از ویژگی‌های سلامتی توانستند تمرین را کامل کنند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی