کد مطلب: 19815
  تاریخ انتشار:  1400/11/24 - 14:24


آغاز پایش زیستگاه‌های وزغ تالشی در حوزه دریای کاسپین

بازدید و آماربرداری از دریاچه شورمست، آویدر و الیمالات و آب‌بندان‌های مرتفع هیرکانی نیز انجام شد.

گروه خزندگان و دوزیستان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با افزایش برودت هوا و آغاز فصل مهاجرت تولید مثلی وزغ تالشی، برنامه پایش زیستگاه‌ها و آماربرداری از وزغ تالشی را در دستور کار قرار داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
وزغ تالشی  با نام علمی Bufo eichwaldi به عنوان سنگین وزن‌ترین گونه دوزیست ایران بوم زاد جنگل‌های هیرکانی است. این جانور بدنی پهن و مکعبی شکل به طول تقریبی ۱۲۲ میلیمتر دارد. پراکنش وزغ تالشی در تمامی دامنه شمالی رشته کوه البرز از شرق مازندران تا قسمت‌هایی از غرب استان اردبیل گسترده است. این گونه به‌جز ایران در قسمت‌های جنوبی کشور همسایه جمهوری آذربایجان نیز پراکنش دارد و به عبارتی ۹۰ درصد پراکنش جهانی آن در ایران است اما متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل جنگل‌زدایی، توسعه مراکز گردشگری در دریاچه‌های مرتفع جنگلی، آلودگی‌ها و تلفات جاده‌ای جمعیت آن رو به افول است.

گروه تخصصی دوزیستان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با هدف تدوین برنامه جامع حفاظت از وزغ تالشی،  بررسی وضعیت زیستی و زیستگاهی گونه، آماربرداری و پایش زیستگاه‌ها و شناسایی زیستگاه‌های جدید را با شروع فصل مهاجرت وزغ ها در سال ۱۴۰۰ آغاز کرده است.

در این برنامه در بازدید از زیستگاه جدید شناسایی شده استان‌های مازندران و گیلان توسط کارشناسان اداره شهرستان نوشهر واقع در زون جنگلی صلاح الدین کلا (منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی) در حد فاصل پارک جنگلی سیسنگان و ونوش در دریاچه طبیعی دشت ممرز، به دلیل عدم دسترسی آسان وضعیت مطلوبی از وزغ ها در حال جفت یابی مشاهده شد اما در دریاچه عباس آباد بهشهر به دلیل تردد خودروها به سمت دریاچه تلفات جاده‌ای مشاهده شد. بازدید و آماربرداری از دریاچه شورمست، آویدر و الیمالات و آب‌بندان‌های مرتفع هیرکانی نیز انجام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، امید می‌رود با تدوین برنامه عمل این گونه و شناسایی تهدیدات پیش رو و اجرای برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با همکاری سمن‌ها، مشارکت جوامع محلی و مدیران مراکز گردشگری به‌زودی شاهد بهبود روند جمعیتی آن در زیستگاه‌های از دست رفته باشیم.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان