کد مطلب: 19777
  تاریخ انتشار:  1400/11/17 - 12:17


دستورالعمل ضوابط خروج منابع ژنتیک حیات‌ وحش از کشور نهایی شد

مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط‌زیست از نهایی شدن دستورالعمل خروج منابع ژنتیک حیات‌وحش از کشور خبر داد.

مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط‌زیست از نهایی شدن دستورالعمل خروج منابع ژنتیک حیات‌وحش از کشور خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، محمد مدادی افزود: متأسفانه تاکنون ضوابط مشخصی برای خروج نمونه از کشور وجود نداشت و این امر باعث شده است تا در طول حدود چندین دهه نمونه‌های زیستی ارزشمندی مانند نمونه‌های تایپ گونه‌ها از کشور خارج شوند و در اختیار موزه‌های خارجی قرار گیرند.

وی در ادامه گفت : با تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت و مدیریت ذخایر ژنتیکی در تیرماه سال جاری، دستگاه‌های متولی ازجمله سازمان حفاظت محیط‌ زیست موظف شد تا ضوابط خروج منابع ژنتیکی حیات‌ وحش از کشور را تدوین کند.

مدادی افزود: در این راستا با مطالعه گسترده ضوابط موجود در سطح بین‌المللی و بیش از ۲۰ کشور مختلف، ضوابط متقن و دقیقی برای نظارت بر خروج منابع ژنتیک حیات‌ وحش توسط دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی و مشارکت و همکاری واحدهای ذیربط ستادی و استانی و دستگاه‌ها و مراجع علمی همکار  و مرتبط  در کمتر از شش ماه تهیه و نهایی شد.

مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در خصوص این دستورالعمل گفت:  در این دستورالعمل منابع ژنتیک حیات‌ وحش بر اساس معیارهایی چون اندمیک بودن، بومی بودن، قرار داشتن در فهرست‌های مختلف در معرض تهدید، سایتیس و گونه‌های حفاظت و حمایت‌شده، در سه گروه غیرقابل‌ خروج، خروج مشروط و خروج بدون محدودیت طبقه‌بندی‌ شده‌اند که البته با رعایت ضوابط مقرر مجوز خروج دریافت می‌کنند. دستورالعمل کلیه موارد خروج با اهداف پژوهشی و غیر پژوهشی به‌ استثنای صادرات  را شامل می‌شود که تابع قوانین خاص خود است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست مدادی تصریح کرد: بر اساس ضوابط تهیه‌ شده در صورت ضرورت خروج منابع ژنتیکی به هر شکلی، شناسنامه ژنتیکی برای آن‌ها در کشور تهیه و نمونه‌ای از آن‌ها در بانک نمونه‌های زیستی ذخیره و نگهداری خواهد شد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی