کد مطلب: 19767
  تاریخ انتشار:  1400/11/14 - 13:43


اجازه تعرض دستگاه‌های توسعه‌گر به محیط زیست را نمی‌دهیم

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم دستگاه‌های توسعه‌گر به عرصه‌های محیط زیست تعرض کنند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم دستگاه‌های توسعه‌گر به عرصه‌های محیط زیست تعرض کنند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر علی سلاجقه پنج‌شنبه ۱۴ بهمن آیین ملی گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها که در آباده طشک از توابع استان فارس برگزار شد، گفت: فارس به عنوان یک استان تالابی ظرفیت‌های زیادی دارد؛ امروز هم عزمی استوار برای حفظ و ارتقای سطوح تالابی ایجاد شده که در این زمینه فارس می‌تواند الگو باشد.‌

او با بیان اینکه نخستین کنوانسیون محیط زیستی دنیا ۵۰ سال قبل در ایران برگزار شد، افزود: این امر نشان از این دارد که پیشینه فرهنگ و آموزه‌های دینی ما فراتر از جهان است و باید تالاب‌ها حفظ شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: امروز تعادل طبیعت بهم خورده و کره زمین روز خوشی ندارد. اگر به امنیت غذایی پرداختیم اما امنیت حیاتی که همان محیط زیست است، بهم خورده و عامل اصلی تخریب، دستگاه‌های اجرایی، مقننه و قضایی هستند، چراکه تخریب‌ها ناشی از سیاست‌گذاری و تصمیم‌های اشتباه این سه گروه بوده است.

سلاجقه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «توسعه فرع بر محیط زیست و محیط زیست جزو حقوق عامه است»، عنوان کرد: دولت فعلی شعار محیط زیستی نداده اما به این موارد اعتقاد راسخ دارد و در این راستا بنا دارد که گام‌های پایدار بردارد.

او همچنین با بیان اینکه به استانداران تاکید کردم که باید نگاهی مثبت به محیط زیست و حفظ و حراست از محیط زیست داشته باشند، خاطرنشان کرد: از ۴۲ نوع تالاب در دنیا ۴۱ نوع تالاب در ایران قرار دارد و این امر یعنی چینش طبیعت متوازن است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه تمام فعل و انفعالات در حوزه آبریز تاثیر خود را در تالاب نشان می‌دهد، اضافه کرد: تالاب‌های دنیا برای یک میلیارد نفر اشتغال ایجاد کردند و ۲ میلیارد را غذا می‌دهند اما امروز انسان با تالاب‌ها چه کرده است. 

سلاجقه با تاکید بر اینکه مخالف توسعه نیستیم اما توسعه باید با رعایت و حفاظت از محیط زیست باشد، گفت: اجازه نمی‌دهیم دستگاه‌های توسعه‌گر به محیط زیست تعرض کنند.

او با بیان اینکه امروز دیدگاهم نسبت به فارس تغییر کرد و احساس مسئولیت بیشتری به این استان کردم، گفت: مکلف هستیم که برای حفاظت تالاب‌ها دقت کنیم و ارتقاء رفاه تالاب‌نشینان را انجام دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به آزادسازی سواحل گفت: این موضوع در این دولت اقدام شده است و از قوه مجریه شروع شد؛ رودخانه کرج که ملک رانت‌خواران شده بود امروز آزادسازی می‌شود که اینها گامی مثبت در راستای اصلاح زیرساخت‌های محیط زیست است. 

سلاجقه با بیان اینکه دستگاه‌ها باید نگاه جامع به حوزه آبخیز داشته باشند، افزود: حوزه آبخیز تالاب باید مطالعه شود و توسعه بر مبنای این حوزه‌ها باشد.

او با بیان اینکه بر ما تکلیف است که ۵۰ سال آینده را ببینیم و این کاری است که انسان‌های فرهیخته باید انجام دهند، گفت: تنها در این صورت است که رویکرد محیط زیستی در توسعه داریم و رویکرد محیط زیستی یک رویکرد شعاری نیست.

معاون رئیس جمهور  همچنین با بیان اینکه ستاد ملی تالاب‌ها شکل گرفته، عنوان کرد: ۳۴ تالاب‌ در کنوانسیون رامسر ثبت شده و برنامه‌های مدون برای احیای آنها اجرا می‌شود و استان فارس را در این زمینه به عنوان الگو قرار خواهد گرفت.

سلاجقه به تفاهم‌نامه با وزارت علوم هم اشاره و خاطرنشان کرد: بر این اساس دانشگاه‌ها در استان‌ها باید یک معضل از محیط زیست را با همکاری سازمان‌های محیط زیست حل کنند.

او اضافه کرد: این دولت بدون هرگونه شعار برای افتخار آفرینی مردم، پاسخ مثبت به اعتماد ولی نعمتان کشور و بزرگ شدن سفره اقتصاد مردم گام‌های بزرگی برخواهد داشت و روزهای خوشی اتفاق افتاده خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در مباحث مربوط به دستمزدها مسائلی اتفاق افتاده و سیستم‌های چانه زنی رانت خواری در کشور حاکمیت داشته و اکنون ریاست محترم جمهور بر اصلاح آن تاکید کرده‌اند.

سلاجقه تاکید کرد: اگر عدالت حاکم شود، مردم احساس خواهند کرد که تبعیضی وجود ندارد و خوشبختانه این مهم رویکرد دولت است.

او با بیان اینکه مسئولیت سنگینی بر دوش دولتمردان وجود دارد و تصور نکنیم که این چهار روز مدیریت تنها به زمان می‌گذرد، خاطرنشان کرد: آنچه می‌ماند پاسخ به خون شهدا و سرمایه‌های این کشور است.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: به دنبال تدبیری هستیم که در هر استان دانشگاههای مادر کشور و سمن‌ها یکی از معضلات اصلی محیط زیستی استان خود را حل کنند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی