کد مطلب: 19717
  تاریخ انتشار:  1400/11/04 - 13:39


پیش‌بینی سیلاب‌های شدید در مناطق کوهستانی شرق آسیا

وقتی صحبت از مناطقی مانند ژاپن، تایوان، شمال شرق چین و شبه جزیره کره می شود، میزان بارندگی می تواند به رکوردشکنی برسد.

بحران اقلیمی بی‌تردید تاثیر عمیقی بر سیستم‌های آب و هوای جهانی، تغییر دما، میزان بارندگی، الگوی وزش باد و دیگر پدیده‌های جوی دارد و اکنون یک مطالعه جدید از احتمال وقوع سیل در برخی کوهستان‌های شرق آسیا در آینده خبر می‌دهد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، کارشناسان محیط زیستی پیش بینی می کنند که باران‌های سیل آسا در این نواحی از طریق "رودخانه های جوی" (Atmospheric river) ایجاد می‌شوند.

رودخانه های جوی،‌ کوریدورها یا دالان‌های باریکی از رطوبت هستند که در جو متمرکز می‌شوند، حاوی مقدار قابل توجهی بخار آب هستند و بیشترین میزان حمل و نقل افقی بخار آب به خارج از مناطق استوایی را دارند.

این مناطق افقی باریک و حاوی رطوبت غلیظ می‌توانند هنگام برخورد با یک مانع مانند رشته‌کوه به سرعت باعث وقوع سیلاب شوند و در مدت زمان کوتاهی مقادیر زیادی آب آزاد کنند.

بر اساس مدل‌های ارائه شده توسط کارشناسان، با گرم شدن زمین رویدادهای بارندگی در شرق آسیا طی دهه‌های آینده مکرر و شدیدتر خواهند بود و آب بیشتری از طریق هوا منتقل می شود و بارندگی بیشتری به همراه خواهد داشت.

کارشناسان اظهار داشتند: متوجه شدیم که هم انتقال بخار آب مرتبط با رودخانه جوی و هم بارندگی در دامنه‌های جنوبی و غربی کوه‌های شرق آسیا در آب و هوای گرم‌تر تشدید می‌شود. همچنین رودخانه‌های جوی تحت گرم شدن زمین باران‌های شدید و بی‌سابقه‌ای را در شرق آسیا به همراه خواهند داشت.

به طور کلی، رودخانه های جوی رطوبت را از مناطق گرمتر می گیرند و آن را در مناطق سردتر ذخیره می کنند و حرکات آنها از طریق تغییرات باد و دما کنترل می شود.

در این مطالعه آمده است: وقتی صحبت از مناطقی مانند ژاپن، تایوان، شمال شرق چین و شبه جزیره کره می شود، میزان بارندگی می تواند به رکوردشکنی برسد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان