کد مطلب: 19690
  تاریخ انتشار:  1400/10/28 - 11:27


مقابله با بحران پلاستیک، نیازمند یک پیمان قدرتمند جهانی است

آلودگی ناشی از مواد پلاستیکی یک وضعیت اضطراری جهانی است که مقابله با آن نیازمند وجود معاهده قدرتمند بین المللی است.

نتایج یک گزارش نشان می دهد: آلودگی ناشی از مواد پلاستیکی یک وضعیت اضطراری جهانی است که مقابله با آن نیازمند وجود معاهده قدرتمند بین المللی است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، آژانس تحقیقات زیست محیطی (EIA) در گزارشی آورده است: مجموعه ای از شواهد وجود دارد که حاکی از آسیب رساندن مواد پلاستیکی است. بنابراین، مقابله با بحران آلودگی ناشی از این مواد مستلزم وجود معاهده قوی سازمان ملل است.

در این گزارش تاکید شده است که تهدید آلودگی ناشی از مواد پلاستیکی تقریبا معادل تغییرات آب و هوایی است. هوایی که اکنون تنفس می کنیم حاوی ذرات میکرو پلاستیک است، ذرات پلاستیکی در برفهای قطب شمال، خاک و غذای ما وجود دارد. همچنین بنابر تازه‌ترین گزارش‌ها حدود ۲۰ راس فیل در تایلند پس از خوردن زباله های پلاستیکی در یک سایت دفن زباله جان خود را از دست داده اند.

نویسندگان این گزارش از کشورها درخواست کرده اند که با معاهده سازمان ملل که هدف آن الزام کاهش تولید مواد پلاستیکی و زباله های پلاستیکی است، موافقت کنند.

کارشناسان آژانس تحقیقات زیست محیطی تاکید کردند: اگر موج آلودگی ناشی از مواد پلاستیکی بدون کنترل ادامه یابد، حجم پیش بینی شده مواد پلاستیکی راه یافته به دریاها تا سال ۲۰۴۰ می تواند از وزن جمعی همه ماهی های اقیانوس فراتر رود.

سازمان ملل متحد سه تهدید زیست محیطی تغییرات آب و هوایی، از بین رفتن تنوع زیستی و آلودگی را شناسایی کرده و به این نتیجه رسیده است که باید در کنار یکدیگر با این بحرانها مقابله کرد.

در رابطه با از بین رفتن تنوع زیستی و آب و هوایی نزدیک به ۳۰ سال است که توافق‌های چندجانبه صورت گرفته است. هرچند، ایده یک معاهده جهانی برای مقابله با آلودگی مواد پلاستیکی در سال‌های اخیر با مخالفت برخی کشورها مواجه شده است. اما گفته می شود که بیش از ۱۰۰ کشور، از جمله انگلیس موافق پیشنهاد معاهده در مجمع بعدی محیط زیست سازمان ملل در ماه های فوریه و مارس هستند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان