کد مطلب: 19652
  تاریخ انتشار:  1400/10/20 - 12:11


کَشتی‌های بزرگ بلای جان نهنگ‌ها

برخورد کشتی ها با نهنگ ها، تهدید جدی برای این گونه جانوری به حساب می آید و این پتانسیل را دارد که باعث انقراض این گونه در معرض خطر شود.

برخورد کشتی ها با نهنگ ها، تهدید جدی برای این گونه جانوری به حساب می آید و این پتانسیل را دارد که باعث انقراض این گونه در معرض خطر شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، ۱.۳ میلیون قطعه نهنگ در اقیانوس‌های جهان زندگی می کنند که هنگام آمدن به سطح آب و نقل مکان به مناطق دیگر برای تامین غذا یا تولید مثل، با حجم فزاینده‌ای از تردد کشتی ها روبرو هستند.

ترافیک جهانی دریایی بین سال‌های ۱۹۹۲ و ۲۰۱۲ چهار برابر شده است. در برخی از نقاط جهان مانند قطب شمال نیز بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ دو برابر شده است. در این میان، جمعیت نهنگ‌ها رو به کاهش است.

از آنجاییکه صید تجاری نهنگ در سال ۱۹۸۶ ممنوع شد، بزرگترین تهدید حیات نهنگ ها برطرف شد. تخمین زده می شود که سالانه ۳۰۰ هزار قطعه نهنگ پس از گرفتار شدن در تورهای ماهیگیری غرق می شوند. اما ممکن است تهدید بزرگتری نیز وجود داشته باشد. برخورد کشتی‌ها که بر اثر آن کشتی‌ها با موجودات دریایی برخورد می‌کنند، به راحتی قابل اندازه‌گیری نیستند اما می‌تواند به همان اندازه کشنده باشد.

"سو فیشر" مدیر انجمن حفاظت از نهنگ و دلفین در آمریکای شمالی گفت: اگر لاشه نهنگ هایی که به تازگی غرق شده اند، هرگز در دریا پیدا نشود بسیار سخت است که بدانیم چه تعداد نهنگ تحت تاثیر این تهدیدها قرار گرفته‌اند.

برخورد نهنگ ها با کشتی های بزرگ اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد و گزارش نمی شود. همچنین بسیاری از نهنگ‌ها به دلیل جراحات وارد شده ناشی از برخورد با کشتی در ساحل به گل نشسته‌اند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان