کد مطلب: 19609
  تاریخ انتشار:  1400/10/12 - 10:42


طوفان‌های شدید به مناطق پرجمعیت‌تر زمین خواهند رسید

مساله تاثیر تغییر اقلیم در اثر فعالیت انسانی بر توفندها در گذشته بحث انگیز بوده اما پژوهش های اخیر تصویر روشن تری از ارتباط این دو ارائه کرده است.

یک مطالعه تازه حاکیست که تغییر اقلیم، پیش‌رویِ توفندهای استوایی را افزایش خواهد داد به طوری که سالانه میلیون ها نفر دیگر از جمعیت جهان در معرض این طوفان های ویرانگر قرار خواهند گرفت.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، در حال حاضر توفندها (طوفان‌های شدید و مخرب که به آنها چرخند نیز گفته می‌شود) عمدتا به مناطق نزدیک شمال و جنوب خط استوا محدود هستند.

اما کارشناسان مطالعات جوی هشدار می دهند که افزایش دما باعث خواهد شد این رویدادها در عروض میانی جغرافیایی هم شکل بگیرد. این ناحیه شامل شهرهایی مثل نیویورک، پکن، بوستون و توکیو می شود.

نتایج این مطالعه در نشریه "نیچر ژئوسایِنس" منتشر شده است.

دانشمندان می گویند مطالعه آنها نشان می دهد که تا پایان قرن، توفندها احتمالا به ناحیه ای وسیع تر از آنچه در سه میلیون سال گذشته اتفاق افتاده اند، گسترش خواهند یافت.

دکتر "اِستادهولم" که نویسنده اصلی این مطالعه است، پیش بینی می کند که گرم تر شدن اقلیم زمین باعث تشکیل بیشتر این نوع طوفان ها در عروض میانی خواهد شد، جایی که بیشتر جمعیت جهان زندگی می کند و بیشترین فعالیت اقتصادی در جریان است.

مساله تاثیر تغییر اقلیم در اثر فعالیت انسانی بر توفندها در گذشته بحث انگیز بوده اما پژوهش های اخیر تصویر روشن تری از ارتباط این دو ارائه کرده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان