کد مطلب: 19525
  تاریخ انتشار:  1400/09/23 - 12:43


به بهانه "روز جهانی میمون"؛

مناسبتِ جهانی که با یک شوخی آغاز شد

در حال حاضر کشورهای زیادی از جمله ایالات متحده، کانادا، ایتالیا، هند، پاکستان، استونی، انگلیس، کلمبیا، تایلند و ترکیه این روز را گرامی می دارند.

هر ساله در تاریخ ۱۴ دسامبر، مراسمی به بهانه "روز جهانی میمون" که به عنوان یک مناسبت غیررسمی اما مهم در کشورهای مختلف برگزیده شده، با هدف افزایش آگاهی در مورد گونه های در معرض انقراض از این "نخستی‌سانان" برگزار می‌شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، در سال ۲۰۰۰ یکی از دانشجویان رشته هنر در دانشگاه میشیگان به نام "کیسی سورو" برای شوخی با دوستش در تقویم او در روز ۱۴ دسامبر رویداد روز میمون را اضافه کرد اما این موضوع بهانه سرگرم کننده‌ای شد و پس از آن، آنها واقعا این روز را به همراه تعداد دیگری از دانشجویان هنر جشن گرفتند. بعدها سورو به تبلیغ این روز در شبکه های اجتماعی پرداخت و این روز به شهرت بیشتری رسید.

در حال حاضر کشورهای زیادی از جمله ایالات متحده، کانادا، ایتالیا، هند، پاکستان، استونی، انگلیس، کلمبیا، تایلند و ترکیه این روز را گرامی می دارند.

این مناسبت، به "روز میمون" نیز معروف است و روز دیگر "نخستی‌های" غیر انسانی از جمله میمون های انسان‌نما (نمونه‌های آشنای آن شامل گیبون، اورانگوتان، گوریل و شامپانزه)، شبگردان هندی (نام یک تیره از راسته نخستی‌سانان) و لمورها (گروه ویژه‌ای از نخستی‌ها که تنها در ماداگاسکار و جزایر کومورو یافت می‌شوند) نیز محسوب می شود.

همچنین در راستای حمایت و حفاظت هرچه بیشتر از این گونه‌های ارزشمند برای محیط زیست، تاریخ ‌۳ام مارس نیز به عنوان "روز جهانی حیات وحش" نامگذاری شده است.

مهمترین گونه‌های در معرض خطرِ میمون‌ها

به گزارش ایسنا به نقل از "آبزرور ویس"، در ادامه به معرفی گونه های در معرض خطر این حیوانات خواهیم پرداخت:

۱) ایندری: این لمور که در ماداگاسکار یافت می شود به دلیل شکار و جنگل زدایی در معرض خطر است.

۲) میمون پشت‌سرخ: این میمون ها که در ساحل عاج و غنا یافت می شوند در جنگل های استوایی زندگی کرده و برای گوشتشان شکار می شوند.

۳) شامپانزه غربی: گونه دیگری از میمون ها که به دلیل شکار در معرض خطر است. این گونه، قلمرو بزرگ تری داشته و در جنگل های بارانی و دشت های غرب آفریقا زندگی می کند.

۴) کاپوچین پیشونی سفید اکوادوری: مردم محلی آنها را شکار می کنند زیرا کاپوچین های پیشانی سفید، محصولات محلی را تهدید می کنند. کاپوچین ها بین اکوادور و پرو جابجا می شوند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان