کد مطلب: 19475
  تاریخ انتشار:  1400/09/13 - 12:51


دهه گذشته پذیرای بدترین آتش‌سوزی‌ جهان بود

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که هوای حریق‌زای شدید ناشی از کاهش رطوبت جوی و افزایش دما شدیدترین آتش‌سوزی هشت ساله جهان را در دهه گذشته ایجاد کرده است.

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که هوای حریق‌زای شدید ناشی از کاهش رطوبت جوی و افزایش دما شدیدترین آتش‌سوزی هشت ساله جهان را در دهه گذشته ایجاد کرده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مایکل فلانیگان، کارشناس سابق آتش‌سوزی در دانشگاه آلبرتای کانادا، گفت: شرایط شدید آب‌وهوایی باعث آتش‌سوزی در جهان می‌شود. به‌ عنوان مثال در کانادا سه درصد از آتش‌سوزی‌ها موجب سوخته شدن ۹۷ درصد مساحت جنگل‌ها شده بود.

وی این تحقیق را به همراه همکار خود پیوش جین، دانشمند پژوهشی در منابع طبیعی کانادا و شان کوگان، عضو فوق دکتری دانشکده علوم کشاورزی، زندگی و محیط‌زیست انجام داده است.

برای این تحقیق گروه تحقیقاتی روندهای شدید آب‌وهوای حریق‌زا را از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۲۰ با استفاده از شاخص‌های معمول آب‌وهوای حریق‌زا که برآوردهایی را برای شدت آتش و سرعت گسترش آتش و همچنین تغییرات فشار بخار یا رطوبت ارائه می‌دهد را بررسی کردند.

نتایج این تحقیق روند افزایش دمای جهانی و کاهش رطوبت را به این احتمال مرتبط می‌کند که حوادث آتش‌سوزی‌های شدید به‌ طور طبیعی بیشتر اتفاق می‌افتند و به مناطق جدید سرایت می‌کند و شدیدتر از آنچه در تاریخ ثبت شده است، می‌سوزاند.

کاهش رطوبت نسبی عامل بیش از سه چهارم افزایش قابل‌ توجه شدت و گسترش آتش و افزایش دما عاملی برای ۴۰ درصد روندهای قابل‌ توجه بود.

این تحقیق افزایش قابل‌ توجهی در آب‌وهوای شدید نشان داد که می‌تواند موجب آتش‌سوزی‌های بزرگ در نزدیک به نیمی از قسمت عمده قابل‌ احتراق زمین از جمله در شمال کانادا و بریتیش کلمبیا شود.

فلانیگان گفت: مناطق سراسر جهان شاهد افزایش آب‌وهوای شدید در ۴۰ سال گذشته بوده‌اند که در ۲ دهه گذشته افزایش قابل‌ توجهی داشته است.

این یک غافلگیری بزرگ نیست اما با تغییرات آب‌وهوایی انتظار می رود شرایط گرمتر شدن آب و هوا ادامه و گسترش یابد و وضعیت بدتر شود.

وی افزود: به‌ عنوان مثال در بریتیش کلمبیا سه دوره از پنج دوره آتش‌سوزی گذشته ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ سه دوره از بدترین دوران‌های تاریخ به حساب می‌آید. سیل ویرانگر بریتیش کلمبیا خطرات بیشتر افزایش فعالیت آتش‌سوزی را نشان می‌دهد.

زندگی با آتش‌سوزی به معنای زندگی با پیامدهای آتش‌سوزی است. سیل اخیر که سفرهای زمینی به داخل و خارج از سرزمین اصلی بریتیش کلمبیا را فلج کرد، نمونه خوبی در این خصوص است.

همه این‌ها به آتش‌سوزی نسبت داده نمی‌شود اما آتش نقش مهمی در این زمینه دارد. هنگامی که پوشش گیاهی از بین می‌رود، جریان تجمع آب باران توسط درختان قطع نمی‌شود، ریشه‌ها رطوبت را جذب نمی‌کند و چیزی برای پایداری خاک وجود ندارد. در نتیجه احتمال اینکه زمین و گل و لای را در مناطق سوخته مشاهده کنید، بسیار بیشتر است؛ این موضوع سال‌ها در کالیفرنیا ثابت شده است.

فلانیگان خاطرنشان کرد: حتی اگر گرمایش زمین فردا متوقف شود، تهدید آتش‌سوزی برای دهه‌ها ادامه خواهد داشت؛ بنابراین جوامع باید برای همه احتمالات آتش‌سوزی آماده شوند. بشر در این مسیر در برابر یک واقعیت جدید قرار گرفته ایت. این یک مورد طبیعی نیست زیرا هیچ چیز عادی در مورد آنچه در حال وقوع است، وجود ندارد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان