کد مطلب: 19428
  تاریخ انتشار:  1400/09/02 - 10:59


ضرورت توسعه طرح‌های آبخیزداری برای بهبود وضعیت منابع آبی

عملیات آبخیزداری و آبخوانداری از اقدامات زیربنایی در راستای مدیریت ریسک هم در حوزه خشکسالی و هم در حوزه سیل است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشورگفت: روند رو به رشد سیل در سال‌های اخیر حاکی از آن است که بیشتر مناطق کشور در معرض تهاجم سیلاب‌های مخرب قرار داشته‌اند و ابعاد خسارات و تلفات جانی و مالی سیل افزایش یافته است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، پرویز گرشاسبی در بازدید از پروژه‌های آبخیزداری شهرستان ارزوئیه با اشاره به اینکه به دلیل تنوع شرایط اکولوژیک، دستیابی به یک الگوی مشخص و یا ارائه دستورالعمل معین که دارای کاربرد یکسان در تمامی حوزه‌های آبخیز باشد، میسر نیست، اظهار کرد: به همین دلیل افزون بر شناخت حوزه‌ها و مسائل آن‌ها، اولویت عملیات آبخیزداری متناسب با پتانسیل‌های موجود اجتناب‌ناپذیر است.

وی برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، کاهش پوشش گیاهی و استفاده غیراصولی از اراضی را دلیل محکمی بر برهم‌خوردن تعادل اکولوژیک که در نهایت منجر به افزایش پتانسیل سیل‌خیزی حوزه‌های آبخیز می‌شود، دانست و تصریح کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی استان کرمان،  کمبود آب و خشکسالی نیز یک تهدید حتمی و اجتناب‌ناپذیر است اما می‌توان با ارائه الگوهای بهینه مدیریتی اثرات و عوارض پیچیده آن را تعدیل کرد و مانع از بروز بحران آب شد. 

گرشاسبی سیل و خشکسالی را دو روی سکه تغییرات آب ‌و هوا قلمداد کرد که یکی از طریق مازاد آب (سیل)  و دیگری از طریق کمبود آب (خشکسالی) عمل می‌کند و اظهارکرد: گزارش ملی سیلاب‌ها که به دنبال سیل فروردین ۱۳۹۸ از سوی دفتر رئیس‌جمهوری تهیه شد، به‌کرات به نقش و اهمیت آبخیزداری اشاره‌ کرده است.

وی اضافه کرد: در یک طرح آبخیزداری سعی می‌شود با شناخت ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مختلف یک منطقه جغرافیایی محدود شده در قالب یک حوزه آبخیز، ضمن حل مشکلات مختلف اکولوژیک، زیرساختی، انسانی، زیستی و ... بیشترین بهره برداری انسانی در جهت رفاه حال آبخیزنشینان، در کنار تضمین توسعه پایدار آبخیز انجام شود .

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه باید از سمت مدیریت بحران و جبران خسارت در کشور به سوی سرمایه‌گذاری در جهت کاهش خطر و مدیریت ریسک حرکت کرد.

وی در ادامه گفت: عملیات آبخیزداری و آبخوانداری از اقدامات زیربنایی در راستای مدیریت ریسک هم در حوزه خشکسالی و هم در حوزه سیل است. اجرای پروژه‌های آبخیزداری تنها راه برون‌رفت از بحران‌های سیل و خشکسالی است و در همین راستا اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان براساس اولویت‌های کارشناسی،  اقدام به بررسی و مطالعه تفصیلی اجرایی حوزه‌های آبخیز استان کرده که با استفاده از نتایج حاصله  پروژه‌های متعدد آبخیزداری ، کنترل سیلاب را اجرا کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها و مراتع، گرشاسبی در پایان با بیان اینکه سال ۱۳۹۵ قانونی درباره تأمین آب شرب شهرها و روستاها به تصویب رسیده است، اظهارکرد: بند ب ماده ۷ این قانون در مورد تأمین آب شرب شهر و روستا از طریق فعالیت‌های آبخیز داری سخن گفته است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب