کد مطلب: 18331
  تاریخ انتشار:  1400/08/15 - 10:39


راهکاری برای هدایت جهان به آینده‌ای پاک و سبز

کشورهای بریتانیا و هند در حال برنامه‌ریزی برای بهبود ارتباطات بین شبکه‌های برق جهان هستند که بیش از ۸۰ کشور از آن حمایت می‌کنند.

کشورهای بریتانیا و هند در حال برنامه‌ریزی برای بهبود ارتباطات بین شبکه‌های برق جهان هستند که بیش از ۸۰ کشور از آن حمایت می‌کنند. براساس این طرح مناطقی با انرژی تجدیدپذیر مازاد می‌توانند انرژی را به مناطقی با کمبود انرژی بفرستند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
به نقل از ویفروم، کشورهای بریتانیا و هند طرحی را برای بهبود ارتباطات بین شبکه‌های برق جهان ارائه کرده‌اند تا انتقال به انرژی سبزتر را تسریع کنند. اتصال شبکه‌ها به بخش‌هایی از جهان که انرژی تجدیدپذیر مازاد را فراهم می‌کنند، این امکان را می‌دهد تا آن را به مناطقی با کمبود انرژی ارسال کنند. برای مثال کشورهایی که خورشید در آن‌ غروب کرده می‌توانند از کشورهایی که هنوز هم قادر به تولید برق خورشیدی هستند، نیرو بگیرند.

از «ابتکار شبکه‌های سبز» در مذاکرات آب‌وهوایی COP۲۶ در گلاسکو اسکاتلند بیش از ۸۰ کشور حمایت کردند که این نمونه می‌تواند الگویی برای کمک کشورهای ثروتمند به کشورهای فقیرتر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و رسیدن به هدف محدود کردن دمای ۱.۵ درجه باشد.

متیو والد، کارشناس انرژی در ایالات متحده، گفت: این طرح تاکید می‌کند چگونه منابع انرژی‌ تجدیدپذیر به خطوط انتقال بیشتری نیاز دارد زیرا این منابع برخلاف نیروگاه‌های زغال‌سنگ یا گاز که می‌توان سوخت آن را حمل کرد، باید دور از شهرها ساخته شود.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در بیانیه‌ای این شبکه‌ها را «راه‌حل‌های حیاتی» برای سوق‌ دادن جهان به سوی آینده‌ای پاک و سبز توصیف کرده‌ است.

پیش از این مودی گفته بود که هند تا سال ۲۰۷۰ و ۲ دهه دیرتر از پیش‌بینی دانشمندان به انتشار خالص کربن صفر خواهد رسید.

اگرچه مودی نسبت به تلاش‌ها برای کاهش تغییرات آب‌وهوایی بدبین است اما در این کنفرانس شرکت کرده است؛ در حالی که رهبران دیگر یعنی تولیدکنندگان اصلی گازهای گلخانه‌ای از جمله چین و روسیه در آن شرکت نمی‌کنند.

این طرح بخشی از یک تلاش گسترده‌تر برای تسریع در عرضه فناوری مقرون‌ به‌ صرفه کم‌کربن است که بیش از ۷۰ درصد از اقتصاد جهانی را پوشش می‌دهد.

جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز با اعلام پنج هدف اول این طرح که «پیشرفت‌های گلاسکو» نامیده می‌شود، اهدافی را برای به حرکت درآوردن انرژی پاک، خودروهای بدون آلایندگی، هیدروژن کم‌کربن و کشاورزی مقاوم در برابر آب‌وهوا مشخص کرد.

در همین حال ایالات متحده و امارات متحده‌ عربی نیز ابتکاری را با حمایت چهار میلیارد دلار برای کمک به کشاورزی و سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی آغاز کرده‌اند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان