کد مطلب: 18326
  تاریخ انتشار:  1400/08/13 - 12:12


هفت نکته درباره راسته گوشتخواران ایران

گوشتخواران جزو پستانداران ایران محسوب می‌شوند که بعضی از آن‌ها همه‌چیزخوار هستند علاوه بر آن به علت مدت زمان کوتاه آبستنی مادر، بچه‌ها غالباً نارس و کور به دنیا می‌آیند.

گوشتخواران جزو پستانداران ایران محسوب می‌شوند که بعضی از آن‌ها همه‌چیزخوار هستند علاوه بر آن به علت مدت زمان کوتاه آبستنی مادر، بچه‌ها غالباً نارس و کور به دنیا می‌آیند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
«گوشتخواران» یکی از ۱۰ راسته پستانداران کشور محسوب می‌شود که از روباه تا فوک را در بر می‌گیرند. در ادامه بر اساس اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست ایران به هفت نکته درباره این راسته می‌پردازیم:

 * از راسته گوشتخواران تاکنون هشت خانواده و ۳۱ گونه در ایران شناسایی شده است که دو گونه شیر ایرانی و ببر مازندران از خانواده گربه‌سانان در ایران منقرض شده‌اند.

* این راسته شامل پستاندارانی با جثه و شکل‌های مختلف است؛ از راسوی ۴۵ گرمی تا خرس قهوه‌ای ۲۵۰ کیلویی را در برمی‌گیرد.

*غذای اصلی بیشتر گوشتخواران را گوشت تشکیل می‌دهد ولی برخی مانند خرس‌ها همه‌چیز خوارند و قسمت اعظم غذای آن‌ها از مواد گیاهی است.

* دندان‌های گوشتخواران مهم‌ترین اسلحه آن‌ها است که برای گرفتن طعمه و بریدن گوشت تغییر شکل یافته است. دندان‌های هر طرف آرواره شامل سه دندان پیشین، یک دندان نیش بسیار بلند و مخروطی شکل است البته خرس‌ها و راکون‌ها مستثنی هستند.

* برخی از گوشتخواران مانند سگ‌سانان و گربه‌سانان پنجه‌رو هستند ولی عده‌ای دیگر نظیر خرس‌ها کف‌رو هستند و مانند انسان پاشنه پاها را روی زمین می‌گذارند.

 *به علت اینکه گوشتخواران تا نزدیک زایمان باید تحرک و چالاکی لازم را برای شکار حیوانات داشته باشند بنابراین مدت آبستنی در بیشتر آن‌ها بسیار کوتاه است. بچه‌ها غالباً در زمان تولد نارس، کور و بی‌دفاع هستند ولی به‌صورت جدی توسط مادر و در برخی نظیر شیرها  با همکاری پدر مراقبت و محافظت می‌شوند.

* میزان مرگ و میر در بین بچه‌ها بسیار بالا است و غالباً فقط یک بچه به حیات خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان