کد مطلب: 18307
  تاریخ انتشار:  1400/08/11 - 10:16


تعهد بیش از ۱۰۰ کشور جهان برای توقف جنگل زدایی تا سال ۲۰۳۰

بیش از ۱۰۰ کشور جهان متعهد شدند که تا سال ۲۰۳۰ به جنگل زدایی پایان دهند و در راستای احیای جنگل‌ها اقدام کنند.

بیش از ۱۰۰ کشور جهان متعهد شدند که تا سال ۲۰۳۰ به جنگل زدایی پایان دهند و در راستای احیای جنگل‌ها اقدام کنند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
رهبران بیش از ۱۰۰ کشور که دربرگیرنده ۸۵ درصد از جنگلهای جهان هستند تعهد خواهند داد که روند جنگل زدایی را تا سال ۲۰۳۰ متوقف کنند که این اقدام می تواند نقطه عطفی در مسیر مقابله با بحران اقلیمی باشد.

کشورهایی همچون برزیل، روسیه، کانادا، کلمبیا، اندونزی و جمهوری کنگو امروز (سه شنبه) این تعهد را امضا خواهند کرد که با حمایت مالی ۱۹.۲ میلیارد دلاری بخش دولتی و خصوصی همراه است.

"بوریس جانسون" نخست وزیر انگلیس امروز با اعلام این «توافق تاریخی» در کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل موسوم به COP۲۶ (کوپ ۲۶) در سخنانی خواهد گفت: این اکوسیستم‌ها ریه‌های سیاره ما هستند و برای بقای ما ضروری‌اند. با تعهدات بی‌سابقه امروز، این فرصت را خواهیم داشت که به تاریخ طولانی بشریت به عنوان فاتح طبیعت پایان دهیم و در عوض به نگهبان آن تبدیل شویم.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز، جنگل ها نقش اساسی در مبارزه با بحران اقلیمی، جذب مقادیر قابل توجهی گاز دی اکسید کربن، تامین غذا، شغل و حتی اسکان بازی می کنند. اما فعالان محیط زیست می گویند که جنگلها با سرعت هشداردهنده ای در حال از بین رفتن هستند و هر دو ثانیه مساحتی از پوشش جنگلی به بزرگی یک زمین فوتبال از طریق فعالیت هایی همچون کشاورزی، توسعه شهرنشینی و آتش سوزی نابود می شود.

کارشناسان منابع جنگلی از این خبر استقبال کرده‌اند اما هشدار داده‌اند که پیمان قبلی در سال ۲۰۱۴ به هیچ وجه به کاهش سرعت جنگل زدایی منجر نشد و کشورها باید تعهدات خود را اجرا کنند.

پروفسور سیمون لوئیس، متخصص تغییرات اقلیمی و جنگل‌ها در یونیورسیتی کالج لندن گفته است: تعهد سیاسی برای پایان دادن به جنگل‌زدایی از سوی این همه کشور به همراه پشتیبانی مالی از آن خبر خوبی است. اما ما در سال ۲۰۱۴ هم در چنین موقعیتی بودیم و ولی باز هم به کاهش جنگل‌زدایی نرسیدیم.

به گفته این استاد دانشگاه توافق تازه به موضوع افزایش تقاضا برای محصولاتی چون گوشت دام‌های پرورش یافته در اراضی مربوط به جنگل‌های بارانی نمی‌پردازد. موضوعی که بیش از همه باید به حجم انبوه گوشتی بپردازد که کشورهایی مانند آمریکا و بریتانیا مصرف می‌کنند.

در اجلاس کوپ ۲۶ که دانشمندان هشدار داده‌اند آخرین فرصت برای جلوگیری از یک فاجعه جهانی است ۲۵ هزار نفر از سران کشورها گرفته تا نمایندگان دولت‌ها، دانشمندان، نهادها و فعالان محیط زیست، نمایندگان صنایع و لابی‌ها تقریبا از تمام کشورهای دنیا شرکت کرده‌اند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان