کد مطلب: 18235
  تاریخ انتشار:  1400/07/28 - 12:19


خطر بلایای طبیعی برای ساکنان آفریقا در پی ذوب یخچال های طبیعی

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، هر سه میدان یخی گرمسیری آفریقا از جمله کلیمانجاروی تانزانیا، کوه کنیا در کنیا و روانزوریسِ اوگاندا تا دهه ۲۰۴۰ از بین خواهند رفت.

آژانس آب و هوایی سازمان ملل متحد روز گذشته (سه شنبه) هشدار داد که یخچال های طبیعی آفریقا طی دو دهه از بین خواهند رفت و این امر باعث روبرو شدن ۱۱۸ میلیون فقیر با خشکسالی، سیل یا گرمای شدید خواهد شد و همچنین تغییرات آب و هوایی نیز می تواند تا اواسط قرن جاری باعث کاهش سه درصد از تولید ناخالص داخلی این قاره شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، آخرین گزارش سازمان جهانی هواشناسی (WMO) درباره وضعیت آب و هوای قاره آفریقا با همکاری سازمان های اتحادیه این قاره، تصویری هولناک از ناتوانی قاره آفریقا برای سازگاری با فجایع آب و هوایی پی در پی ترسیم می کند.

بر اساس یک سری داده، سال ۲۰۲۰ میلادی رکورد سومین سال گرم آفریقا در تاریخ بوده به طوری که ۰.۸۶ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین دما در سه دهه منتهی به سال ۲۰۱۰ بوده است. هرچند این منطقه عمدتا کندتر از مناطق معتدل با عرض جغرافیایی بالا، گرم شده اما تأثیر آن هنوز مخرب است.

پتری تالاس، دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی در این باره گفت: کوچک شدن سریع آخرین یخچال های طبیعی باقی مانده در شرق آفریقا که انتظار می رود در آینده نزدیک به طور کامل ذوب شوند، خطر تغییر غیرقابل برگشت در سیستم زمین را نشان می دهد.

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، هر سه میدان یخی گرمسیری آفریقا از جمله کلیمانجاروی تانزانیا، کوه کنیا در کنیا و روانزوریسِ اوگاندا تا دهه ۲۰۴۰ از بین خواهند رفت.

ژوزفا ساکو، کمیسر کشاورزی اتحادیه آفریقا نیز اعلام کرد که در صورت عدم انجام اقدامات مناسب، بر اساس تخمین ها علاوه بر این تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ۱۱۸ میلیون نفر از مردم بسیار فقیر (با درآمد کمتر از ۱.۹۰ دلار در روز) در معرض خطر خشکسالی، سیلاب و گرمای شدید قرار خواهند گرفت.

آفریقا که تنها کمتر از چهار درصد میزان انتشار گازهای گلخانه ای در جهان را تشکیل می دهد، مدت هاست که انتظار می رود تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار گیرد. در حال حاضر نیز زمین های زراعی در آفریقا مستعد خشکسالی هستند، بسیاری از شهرهای بزرگ آن نواحی ساحلی را احاطه کرده اند (که به دلیل بالا آمدن سطح دریاها با خطر سیلاب های ساحلی روبرو هستند) و همچنین فقر گسترده، سازگاری مردم را با شرایط محیط زیست شان را دشوار می کند.

در این گزارش آمده است که علاوه بر تشدید خشکسالی در قاره ای که به شدت به کشاورزی وابسته است، سیل های گسترده ای نیز در شرق و غرب آفریقا طی سال ۲۰۲۰ به ثبت رسیده و این در حالی است که هجوم ملخ ها به ابعاد تاریخی و بی سابقه نیز در آفریقا که از یک سال قبل آغاز شده بود، همچنان ویران کننده بوده است.

این گزارش همچنین تخمین زده است که آفریقای سیاه باید ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار یا ۲-۳ درصد از تولید ناخالص داخلی را هر ساله برای سازگاری با برخی عواقب ناشی از تغییرات اقلیمی هزینه کند تا از دیگر عواقب بدتر آن جلوگیری شود.

تخمین زده می شود که ۱.۲ میلیون نفر بر اثر وقوع طوفان و سیلاب در سال ۲۰۲۰ آواره شدند، که این آمار تقریباً دو و نیم برابر افرادی است که به دلیل درگیری ها در همان سال خانه های خود را ترک کردند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان