کد مطلب: 18189
  تاریخ انتشار:  1400/07/19 - 13:16


تاثیر برف دریایی بر تعادل جهانی دی اکسید کربن

از آنجا که بارش مداوم دانه‌های برف دریایی کربن را به اعماق اقیانوس منتقل می‌کند، کارشناسان آن را پمپ بیولوژیکی می‌نامند.

نتایج تحقیقات جدید نحوه جذب دی‌اکسیدکربن توسط اقیانوس‌ها را نشان می‌دهد و بیان می‌کند که اقیانوس‌ها نقش کلیدی در تعادل جهانی دی‌ اکسید کربن دارند و این امر به این دلیل است که میلیاردها جلبک کوچک در آنجا زندگی می‌کنند و دی‌ اکسید کربن را از طریق فتوسنتز جذب و در زیست‌توده خود ترکیب می‌کنند. وقتی این جلبک‌ها می‌میرند، به همراه دفع موجودات میکروسکوپی که از آنها تغذیه می‌کنند به صورت برف دریایی به مناطق عمیق‌تر می‌ریزند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ویفروم، نتایج تحقیقات نشان داده است که اقیانوس‌ها دی اکسید کربن را از طریق جلبک‌های میکروسکوپی که فتوسنتز را انجام می‌دهند از اتمسفر جذب می‌کنند و این جلبک‌ها پس از مرگ در اعماق دریا غرق می‌شوند. این جلبک‌های در حال غرق‌شدن همراه با دفع موجودات میکروسکوپی که از آنها تغذیه می‌کنند به‌عنوان «برف دریایی» شناخته می‌شوند. اکنون محققان کشف کرده‌اند که این غرق‌شدن فرآایندهای تخریب را افزایش می‌دهد.

برف دریایی در فرآیندی که به پمپ بیولوژیکی معروف است، کربن را به اعماق اقیانوس‌ها منتقل می‌کند و دانشمندان با بهبود درک خود از این پمپ بیولوژیکی می‌توانند نحوه واکنش اقیانوس به تغییرات آب‌وهوایی آینده را بهتر پیش‌بینی کنند.

از آنجا که بارش مداوم دانه‌های برف دریایی کربن را به اعماق اقیانوس منتقل می‌کند، کارشناسان آن را پمپ بیولوژیکی می‌نامند. مدل‌های کنونی اقیانوس فرض می‌کنند که سرعت غرق‌شدن و میزان تخریب مستقل از یکدیگر است اما محققان اظهار کردند که فرایندهای تخریب با غرق‌شدن افزایش می‌یابد.

محققان اظهار کردند: هدف این تحقیق افزایش عملکرد پمپ کربن بیولوژیکی نبوده است ما علاقه‌مندیم که درک اساسی از فرایندهای طبیعی بدست آوریم و اگر بخواهیم با دقت بیشتری نحوه واکنش اقیانوس‌ها به تغییرات آب‌وهوایی را پیش‌بینی کنیم، این امر ضروری است.

مشخص شد که میزان تخریب برف دریایی  و به‌طور غیرمستقیم، میزان دی‌اکسیدکربن جهانی در جو  با پویایی انتقال میکروسکوپی تعیین می‌شود که بار دیگر نشان می‌دهد، چگونه حتی کوچکترین موارد محیطی بر نتایج بزرگ تاثیر می‌گذارند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی