کد مطلب: 18148
  تاریخ انتشار:  1400/07/10 - 12:22


آغاز برنامه پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شوشتر

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر از آغاز برنامه پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با شروع فصل پاییز خبر داد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر از آغاز برنامه پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با شروع فصل پاییز خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان؛ بهروز نجاتی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر  تصریح کرد : با توجه به اهمیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به عنوان یک بیماری به شدت واگیر و زئونوز بودن آن که باعث تلفات گسترده در پرندگان مهاجر و بومی آبزی و کنار آبزی وحشی شده و فاقد هرگونه علائم بالینی می باشد لازم است تا هرساله با شروع فصل مهاجرت این پرندگان زیستگاه ها و محل های عبور و تجمع آنها مورد رصد و پایش قرار گیرد تا در صورت مشاهده تلفات و تشخیص این بیماری، بلافاصله از شیوع و انتشار آن جلوگیری و لاشه ها و بقایای به جا مانده از گروههای درگیر به شکل صحیح و بهداشتی معدوم سازی و تمهیدات لازم برای جلوگیری از انتشار آن به سایر پرندگان و خصوصا طیور اهلی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد : در اولین پایش صورت گرفته از این بیماری، اراضی و استخرهای شرکت ماهی کارون که یکی از مهمترین زیستگاه ها و محل‌های تجمع پرندگان آبزی و کنار آبزی شهرستان شوشتر به شمار می رود، توسط محیط بانان و کارشناسان این اداره مورد رصد و پایش کامل قرار گرفت که خوشبختانه هیچ گونه تلفات و نشانه ای از حضور این بیماری مشاهده نشد.

وی افزود : برنامه پایش این بیماری به صورت منظم و ماهانه از تمامی زیستگاه های آبی این شهرستان صورت خواهد گرفت و در صورت لزوم و امکان سعی بر انجام این برنامه به صورت مشترک با اداره دامپزشکی خواهد بود.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری های به شدت واگیر و کشنده در پرندگان و مشترک بین پرندگان و انسان است. ویروس این بیماری می تواند عفونت حاد تنفسی در انسان به وجود آورده و بسیار حاد و کشنده ظاهر شود. از طرفی احتمال نوترکیبی این ویروس با ویروس آنفلوآنزای انسانی وجود داشته و در صورت وقوع این پدیده قدرت همه گیری و خطرناکی آن تقویت خواهد شد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان