کد مطلب: 18015
  تاریخ انتشار:  1400/06/15 - 15:12


بی توجهی، عامل تبدیل شدن پسماندها به مخاطره

مشکلات زیست محیطی این استان در برخی مواقع جنبه‌های بین المللی می‌یابد که از جمله این جنبه‌ها می‌توان به مرگ و میر پرندگانی که از سیبری در فصل زمستان به جنوب دریای خزر می‌آیند، اشاره کرد.

رئیس پارک علم و فناوری مازندران با اشاره به چالش پسماند در استان‌های شمالی با تاکید بر اینکه در برخی از موارد این چالش‌ها جنبه های بین المللی می یابد، گفت: نرخ بازگشت سرمایه در سایر حوزه‌ها ۳ تا ۵ سال است، ولی این نرخ در حوزه مدیریت پسماند به ۱۰ سال و بیشتر می‌رسد، از این رو هیچ سرمایه گذاری تمایل ندارد در حوزه‌ای سرمایه گذاری کند که ۱۰ سال بعد بازگشت سرمایه خواهد داشت.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر علی معتمدزادگان امروز در رویداد دوشنبه‌های استارتاپی با موضوع پسماند و محیط زیست که به صورت آنلاین در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با اشاره به چالش‌های زیست محیطی و بهداشتی ناشی از دفع زباله‌ها و پسماندها به ویژه در استان‌های شمالی مانند مازندران، افزود: مشکلات زیست محیطی این استان در برخی مواقع جنبه‌های بین المللی می‌یابد که از جمله این جنبه‌ها می‌توان به مرگ و میر پرندگانی که از سیبری در فصل زمستان به جنوب دریای خزر می‌آیند، اشاره کرد.

وی نمونه دیگر از عوارض ناشی از چالش‌های زیست محیطی را مرگ و میر ماهیان و نگرانی‌های موجود در زمینه مصرف ماهیان دریای خزر نام برد و اظهار کرد: از زمانی که مناطق شهری توسعه یافته است، پسماندهای شهری در اراضی نزدیک به دریا دفن می‌شوند که انباشت و انتشار این آلایندگی‌ها مشکلاتی را در پی داشته است.

معتمدزادگان با بیان اینکه ۲۰ سال است که زباله‌ها در استان مازندران در اراضی نزدیک به دریا دفن می‌شود، خاطر نشان کرد: مدیریت پسماندها در اولویت دولت‌ها است و هر دولتی که برای آن برنامه منسجمی داشته باشد، از تهدیدها، فرصت سازی خواهد کرد و زمانی پسماندها تبدیل به خطر می‌شود که نسبت به آن بی توجهی صورت گیرد.

رییس پارک علم و فناوری مازندران، با تاکید بر اینکه معضل پسماند و زباله برای برخی از شهرستان‌ها چون آمل و بابل به حد غیر قابل تحمل رسیده است، اظهار کرد: در شورای شهر و شهرداری استان مازندران مدیریت پسماندها در اولویت قرار می‌گیرد، ولی اینکه چرا اقدامات انجام شده به سرانجامی نرسیده است باید علت را در رویه‌های قانونی حاکم، وجود افراد تصمیم گیر متعدد جستجو کرد.

وی بازگشت سرمایه را از چالش‌های عدم تمایل ورود سرمایه گذاران در طرح‌های بازیافت زباله نام برد و خاطر نشان کرد: نرخ بازگشت سرمایه در سایر حوزه‌ها ۳ تا ۵ سال است، ولی این نرخ در حوزه مدیریت پسماند به ۱۰ سال و بیشتر می‌رسد؛ از این رو هیچ سرمایه گذاری تمایل ندارد در حوزه‌ای سرمایه گذاری کند که ۱۰ سال بعد بازگشت سرمایه خواهد داشت.

معتمدزادگان با اشاره به نقش دولت در این زمینه، یادآور شد: همانطور که دولت برای خودکفایی در گندم اقدام به خرید تضمینی می‌کند، لازم است که برق و سوخت تولید شده از پسماند نیز به صورت تضمینی خریداری شود.

وی راهکار دیگر در این زمینه را مدیریت فعالیت کودکان کار برای جمع آوری زباله دانست و ادامه داد: در حال حاضر کودکان کار در این حوزه با حقوق کمتر از یک میلیون تومان مشغول به فعالیت هستند، در حالی که اگر این افراد در قالب شرکتی مشغول به کار شوند، دستمزد آنها نیز مشمول قانون کار خواهد شد.

رییس پارک علم و فناوری مازندران، توجه به عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی را از دیگر ضروریات مطرح در حوزه مدیریت پسماند نام برد و گفت: طبق قوانین بیمارستان‌ها موظف به بی خطرسازی زباله‌ها هستند و پس از بی خطرسازی آن را به شهرداری برای دفع، تحویل می‌دهند؛ ولی بیمارستان‌ها تا جایی که ظرفیت داشته باشند، این زباله‌ها را در  دستگاه اتوکلاو قرار می‌دهند و در صورتی که این دستگاه ظرفیت لازم را نداشته باشد، زباله‌های بیمارستانی همانند زباله عادی دفع خواهد شد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در برخی از مطب‌های پزشکان زباله‌های بیمارستانی تولید می‌شود که هیچ قانونی برای مجاب کردن پزشکان برای امحاء  این نوع زباله‌ها وجود ندارد.

متعمدزادگان با انتقاد نسبت به بی خطرسازی زباله‌های بیمارستانی، تاکید کرد: زمانی که پسماندها در زمین دفن می‌شود، شیرابه و آلایندگی آن به آب‌های زیر زمینی که در استان‌های شمالی به دلیل بارندگی بالا، سطح آب‌های زیر زمینی بالا است، وارد می‌شوند و همین آب به مصرف خانگی و کشاورزی می‌رسد و چرخه انتقال آلودگی ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به رویکرد مثبت برگزاری این رویداد، ابراز امیدواری کرد که با برگزاری چنین رویدادهایی، شرکت‌ها و استارتاپ‌ها در این حوزه وارد شوند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری