کد مطلب: 17990
  تاریخ انتشار:  1400/06/10 - 12:53


یک سوم از درختان جهان با خطر انقراض روبرو هستند

نتایج یک بررسی جدید نشان می دهد که یک سوم از درختان جهان با خطر انقراض روبرو هستند.

نتایج یک بررسی جدید نشان می دهد که یک سوم از درختان جهان با خطر انقراض روبرو هستند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، بر اساس یک ارزیابی جدید، حداقل ۳۰ درصد از گونه های درختی جهان با خطر انقراض روبرو هستند که طیف گسترده ای از درختان بلوط و ماگنولیای معروف را شامل می شود.

کارشناسان معتقدند: ۱۷ هزار و ۵۰۰ گونه درخت در معرض خطر قرار دارند که تعداد آنها دو برابر آمار پستانداران، پرندگان، دوزیستان و خزندگانِ در معرض خطر انقراض است.

گروه های حفاظت محیط زیست خواستار اقدامات فوری برای مقابله با تهدیدهایی مانند جنگل زدایی، قطع درختان و تغییرات آب و هوایی هستند.

دکتر "مالین ریورز" از موسسه حفاظت بین المللی باغ های گیاه شناسی "کی‌یو" در لندن گفت: ما نزدیک به ۶۰ هزار گونه درخت در کره زمین داریم و اکنون برای اولین بار می دانیم که کدام یک از این گونه ها نیاز به اقدامات حفاظتی دارند، بزرگترین تهدیدهای پیش روی آنها کدام است و این گونه ها در چه نقاطی قرار دارند.

کارشناسان تاکید دارند: برای یک جهان سالم ما به تنوعی از گونه های درخت نیاز داریم. هر گونه درخت نقش اکولوژیکی منحصر به فردی دارد و با توجه به اینکه ۳۰ درصد از گونه های درختان جهان در معرض انقراض هستند، باید فورا اقدامات حفاظتی را تشدید کنیم.

این گزارش، تحت عنوان "وضعیت درختان جهان"، نتیجه گیری کرد که حداقل ۳۰ درصد از ۶۰ هزار گونه شناخته شده درختی با خطر انقراض روبرو هستند.

حدود ۱۴۲ گونه هم اکنون منقرض شده اند، درحالی که ۴۴۲ گونه درست در لبه پرتگاه انقراض قرار دارند به طوری که از هر کدام آنها کمتر از ۵۰ درخت باقی مانده است.

بزرگترین تهدید برای درختان در جهان به ترتیب جنگل زدایی برای کشت (۲۹ درصد)، برای برداشت چوب (۲۷ درصد)، برای دامداری (۱۴ درصد)، برای توسعه (۱۳ درصد) و در اثر آتش سوزی (۱۳ درصد) است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی