کد مطلب: 17925
  تاریخ انتشار:  1400/05/31 - 13:38


۴۰ درصد آب کشور در زاگرس ذخیره می‌شود

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۴۰ درصد از آب کشور توسط پوشش گیاهی زاگرس ذخیره و به‌تدریج آزاد می شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۴۰ درصد از آب کشور توسط پوشش گیاهی زاگرس ذخیره و به‌تدریج آزاد می شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مسعود منصور در سفر به شهرستان های کازرون و کوه چنار از توابع استان فارس با بیان اینکه حق حیات، حق زیستن و امنیت حیاتی متعاقب امنیت غذایی مهم‌ترین حق بشردر جامعه است، اظهارکرد: جنگل‌ها ثروت عمومی و متعلق به مردم دیروز، امروز و نسل آینده است و ما در منابع طبیعی باید بتوانیم حافظان ثروت عمومی مردم باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ۴۰ درصد از آب کشور توسط پوشش گیاهی زاگرس ذخیره و به‌تدریج آزاد می‌شود. با توجه به ریزگردهای موجود در کشور و نقش جنگل‌ها در جذب گرد و غبار اهمیت این منابع پایه مشهود است.

وی افزود: در تامین امنیت غذایی حفظ منابع پایه آب، خاک و پوشش گیاهی باید به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گیرد تا امنیت غذایی در سال‌های آینده از بین نرود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه اظهارکرد: توسعه سطحی در حوزه اراضی سیاست وزارت جهاد کشاورزی نیست و باید با روش‌هایی مثل گلخانه‌ها، مکانیزاسیون و سیستم‌های نوین آبیاری تولید در واحد سطح را افزایش داد.

وی با تاکید بر اینکه سالانه ۱۶.۴ تن خاک در هکتار تحت فرسایش آبی قرار دارد که با عملیات آبخیزداری حداقل ۹ متر مکعب کاهش پیدا می‌کند، گفت: یکی از راه‌های اصلی نجات کشور در حفظ منابع پایه توجه به مسائل آبخیزداری است.

احیای ۳۵۰۰ قنات در کشور

منصور ادامه داد: در سال‌های اخیر با انجام فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری ۳۵۰۰ قنات احیا شد که که باعث شده است برخی افرادی که بر ‏اثر خشک شدن قنات‌ها مهاجرت کرده بودند، بار دیگر به زادگاه خود بیایند.‏

وی از مسئولان سیاسی منطقه خواست تا به اعتبارات بخش آبخیزداری در سطح شهرستان کمک کنند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، منصور در پایان اظهارکرد: به منظور تجهیز وسایل و امکانات عملیات آبخیزداری،۷۰ میلیارد ریال به اعتباراتی که پیش از این به شهرستان‌های کوه چنار و کازرون تخصیص یافت، اضافه می‌شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب