کد مطلب: 17894
  تاریخ انتشار:  1400/05/26 - 10:39


ارائه راهکارهایی برای کاهش انتشار کربن در شهرها

برای دستیابی به انتشار کربن خالص تا صفر برای شهرها نیازمند حمایت گسترده‌ای از رویکرد مشارکتی بیشتر هستیم.

برای دستیابی به انتشار کربن خالص تا صفر برای شهرها نیازمند حمایت گسترده‌ای از رویکرد مشارکتی بیشتر هستیم. مشارکت‌های قوی بین دولت‌های شهری و متصرفان املاک و سرمایه‌گذاران در این برنامه موثر است. یک مدل تجاری مشارکتی، بیشتر به تغییر در طرز فکر بسیاری از ادارات شهرها نیاز دارد و باید صاحبان املاک، توسعه‌دهندگان، سرمایه‌گذاران و ساکنان را به‌ عنوان شرکای بلندمدت برای دستیابی به اهداف محیط‌زیست در نظر بگیرند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ویفروم، ساختمان‌ها عامل انتشار ۴۰ درصد از کربن هستند بنابراین سرمایه‌گذاران املاک و مستغلات، توسعه‌دهندگان و ساکنان نقش کلیدی در روند دستیابی به صفر خالص دارند. بااین‌حال، بازسازی ساختمان‌های قدیمی، ماشین‌آلات و مصالح بسیار پرهزینه است و هزاران عرضه‌کننده در آن مشارکت دارند و می‌توان راه‌حل‌های کم‌هزینه را جایگزین کرد. هیچ گروه ذی‌نفع، چه در بخش دولتی و چه خصوصی، منابع یا قابلیت‌هایی را برای انجام کربن‌زدایی به صورت جداگانه ندارد بنابراین برای مقابله با چالش کربن‌زدایی، باید یک اکوسیستم مشارکت بین صاحبان املاک، سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها، موسسات دانشگاهی، گروه‌های کاری و سازمان‌های اجتماعی پدیدار شود تا در جهت اهداف پایدار مشترک همکاری کنند.

به تازگی شرکت املاک امریکایی جی‌ال‌ال(JLL) نظرسنجی از ۱۰۰۰ دارنده املاک و سرمایه‌گذار در سراسر جهان برای سنجش میزان تعهد صنعت و بررسی موانعی که در مسیر کربن‌زدایی با آن مواجه هستند، انجام داده است. این نظرسنجی برای رویکرد مشارکتی حمایت گسترده‌ای شد و بسیاری از سازمان‌ها اهداف کاهش کربن را تعیین کرده‌اند اما لزوما با یکدیگر هماهنگ نشدند. در حقیقت بیش از ۸۰ درصد از پاسخ‌دهندگان موافق هستند که برای هدایت برنامه کربن‌زدایی بین دولت شهری، دارندگان املاک و سرمایه‌گذاران باید مشارکت قوی وجود داشته باشد به همین دلیل راهکارهایی در ذیل برای همکاری دولت‌ها و رهبران شهرها در انتشار کربن صفر خالص ارائه شده است.

توجه به افراد موثر در املاک به‌عنوان شرکای بلندمدت شهرسازی در انتشار کربن

به افراد موثر در املاک و مستغلات به‌عنوان شرکای بلندمدت شهرسازی که کربن‌زدایی را ارائه می‌دهند، توجه کنید. اتخاذ یک مدل تجاری مشارکتی مستلزم تغییر طرز تفکر در بین بسیاری از ادارات شهرهاست که باید صاحبان املاک، توسعه‌دهندگان، سرمایه‌گذاران و ساکنان را به‌عنوان شرکای بلندمدت در نظر گیرند تا برای دستیابی به اهداف محیطی کمک کنند و در غیر این صورت دستیابی به اهداف دشوار خواهد بود. پتانسیل قوی استفاده از هوش، مهارت‌ها، نوآوری‌ها و توان مالی بخش املاک و مستغلات برای دستیابی به اهداف زیست‌محیطی لازم است.

 اشتیاق زیادی در میان صنعت املاک و مستغلات برای تایید اعتبار محیط‌زیستی و حمایت از اقدامات اقلیمی وجود دارد. بسیاری از سرمایه‌گذاران آینده‌نگر و افراد شرکتی در رقابت برای رسیدن به صفر خالص در حال تبدیل شدن به ناظران مشارکتی هستند. نقشی که دولت‌های شهری در پیشبرد دستور کار کربن‌زدایی در مورد سرمایه‌گذاران املاک و ساکنان دارند، بسیار اهمیت دارد. برخی از شهرها مانند نیویورک، لس‌آنجلس، پاریس، کپنهاگ و ملبورن در حال انجام اقدامات لازم هستند اما این احساس وجود دارد که دولت‌ها به اندازه کافی فعالیت نکرده‌اند. نظرسنجی ما نشان می‌دهد که تنها ۲۹ درصد از پاسخ‌دهندگان موافق هستند که شهرهای برتر برای کاهش خطر اقلیم اقدامات مهمی را انجام می‌دهند.

ایجاد تعادل مناسب بین مقررات و تشویق‌ها

اهداف زیست‌محیطی شهرها، دولت‌های شهری به دنبال مجموعه وسیعی از ابزارها برای ارائه محیط بدون کربن به کوشش و مهارت بسیار نیاز دارد و همکاری با بخش املاک و مستغلات به تعادل مناسب بین مشوق‌ها، تشویق‌ها و حمایت‌ها در برابر مقررات، مجازات‌ها و مالیات کمک خواهد کرد.

مقررات اجباری اهمیت فزاینده‌ای پیدا خواهد کرد اما جایی شهرهای موفق به پیروزی می‌رسند که ایجاد مشارکت‌ها داوطلبانه و در ایجاد خرید چند سهامدار موثر است و ذی‌نفعان را تشویق می‌کند تا به‌طور فعال به اهداف پایداری کمک کنند. به‌عنوان‌مثال، شهر کپنهاگ از طریق ابتکار «جهش انرژی» با بزرگ‌ترین مالکان ساختمان همکاری می‌کند تا مصرف انرژی در ساختمان‌ها را کاهش دهد و مدیریت فعال انرژی را اجرا کند.

اشتراک‌گذاری دانش

دولت‌های شهر با مشارکت سرمایه‌گذاران و دارندگان املاک و مستغلات، دانشگاه‌ها و شوراهای ساختمان سبز محلی، نقش مهمی در آموزش و انتشار دانش به ویژه برای شرکت‌های کوچک‌تر و مالکان شخصی دارند. در جایی که نصب پمپ‌های حرارتی به‌عنوان یک راه‌حل تلقی می‌شود باید مهارت‌های جدیدی توسعه داده شود. این امر به بودجه و آینده‌نگری راهبردی نیاز دارد. اکثر شرکت‌ها هنوز در مراحل اولیه کربن‌زدایی قرار گرفتند و در حالی که به وظیفه خود متعهد هستند اما اغلب منابع و دانش لازم را برای فعالیت ندارند.

مقابله با چالش بازسازی

ساختمان‌های جدید به تنهایی مشکل را حل نمی‌کنند، ۵۰ درصد از مصرف مواد اولیه جهان در توسعه ساختمان‌ها مصرف می‌شوند. بازسازی ساختمان‌های موجود برای رسیدن به انتشار کربن خالص صفر، مسیری برای دستیابی به کربن‌زدایی در اقتصاد شهری است. درواقع تقریبا ۴۰ درصد انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای که از محیط ساخته‌شده ناشی می‌شود، ۱۱ درصد مرتبط با انتشار کربن است.

افزایش فناوری

یکی از عوامل کلیدی در انتقال گذار به صفر خالص، فناوری است اما نمی‌تواند همه چیز را حل کند، مردم باید ابتدا آن را بپذیرند. داده‌ها بزرگترین کاتالیزور برای پیشرفت سبز هستند زیرا قابلیت‌های داده افزایش یافته و فرصت‌هایی را برای بهبود مستمر بر اساس تجزیه و تحلیل زمان واقعی و تصمیم‌گیری خودکار فراهم می‌کند.

داده‌ها و فناوری برای گزارش شفاف و پاسخ‌گویی موثر شرکت‌ها ضروری هستند. مشارکت بین دولت‌ها، دانشگاه‌ها، صنعت املاک و مستغلات و بخش فناوری‌های پیشرفته برای تامین بودجه بیشتر تحقیق و توسعه به منظور افزایش مقیاس جدیدترین فناوری، نوآوری‌ها و راه‌حل‌های سبز در دسترس قرار می‌گیرد. چشم‌انداز فناوری املاک و مستغلات بدون در نظر گرفتن این موارد در خطر خواهد بود.

پرکردن فاصله بین قصد و عمل از طریق کارگروهی

مسیری که برای کربن‌زدایی محیط ساخته شده وجود دارد، این دهه برای زمینه‌سازی آینده‌ای کم کربن بسیار مهم خواهد بود و به کار گروهی نیاز دارد. با تکیه بر اکوسیستم مشارکت‌ها و بهترین شیوه‌های منبع باز می‌توانیم از یکدیگر یاد بگیریم. همه ما باید در کنار گذاشتن فاصله بین قصد و عمل بهترین کار را انجام دهیم و شک نکنید که این دهه بسیار حیاتی است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی