کد مطلب: 17875
  تاریخ انتشار:  1400/05/21 - 14:32


زراعت چوب؛ اصلی‌ترین منبع تامین نیازهای چوبی کشور

مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه طرح زراعت چوب از طرح‌های مشارکتی این سازمان است.

مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه طرح زراعت چوب از طرح‌های مشارکتی این سازمان است و در سنوات گذشته به‌خاطر امکان بهره‌برداری از جنگل‌های طبیعی و تامین چوب از رویشگاه‌های جنگلی کشور، کمتر مورد استقبال بخش خصوصی و صاحبان صنایع قرار می‌گرفته، از توسعه و گسترش زراعت چوب در کشور خبر داد و افزود: با تصویب قانون ممنوعیت بهره‌برداری چوبی از جنگل‌ها، اکنون زراعت چوب یکی از اصلی‌ترین منابع تامین نیازهای چوبی کشور به شمار می‌رود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
، کامران پورمقدم در این باره افزود: در چند سال اخیر قیمت مناسب چوب زراعی انگیزه لازم را در سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و زارعین برای توسعه زراعت چوب در کشور  افزایش داده و از سویی دیگر در قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف شد تا تسهیلات لازم را جهت توسعه زراعت چوب در سطح ۷۵ هزار هکتار و واردات مواد اولیه صنایع مرتبط با چوب(سلولزی) را در اختیار صاحبان صنایع و کشاورزان طرف قرارداد قرار دهد. 

مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها با هدف ایجاد تحرک و جهش مناسب در اجرای طرح  زراعت چوب در سال ۱۳۹۹ سطحی معادل ۳۰ هزار هکتار را برای اجرای این طرح با مشارکت بخش خصوصی هدف گذاری کرده است، این در حالی است که برای اجرای این طرح هیچگونه اعتبار هزینه‌ای و اجرایی در ردیف‌های بودجه‌ای کشور در نظر گرفته نشد و این طرح در قالب فعالیت‌های ترویجی و مشارکتی و یا اعطای تسهیلات بانکی به اجرا درآمده است.

او همچنین یادآور شد: برای اجرای طرح توسعه زراعت چوب در سال گذشته تعداد ۲۶ میلیون و ۸۹۳ هزار اصله نهال از گونه‌های مناسب برای زراعت چوب در نظر گرفته شد که از این میزان تعداد ۸۹۷۱۰۰۰ اصله به صورت دولتی و تعداد ۶۷۰۹۰۰۰ اصله به صورت مشارکتی با سرمایه‌گذاری صاحبان صنایع چوب و یا بخش خصوصی در نهالستان‌های دولتی و تعداد ۱۱ میلیون و ۲۱۳ هزار اصله در نهالستان‌های بخش خصوصی تولید گردید.

‌پورمقدم در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس نهال‌های موجود در سال ۹۹ نحوه اجرای زراعت چوب و تامین نهال رایگان (حداقل ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ اصله در هر هکتار) از سوی سازمان به تمامی ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها ابلاغ شد. همچنین با معرفی نهالستان‌های بخش خصوصی به انجمن کارفرمایان صنایع چوب تلاش شد تا از ظرفیت صنایع چوب برای تامین نهال مورد نیاز زارعین چوب در کشور استفاده و در قالب تفاهم‌نامه‌های مشارکتی، نهال مورد نیاز طرح توسط این صاحبان صنایع تامین شود که این کار نیز انجام شد.

این مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده برای اجرای طرح زراعت چوب در سطح ۳۰ هزار هکتار و تعداد نهال‌های موجود در سال ۹۹، سطحی معادل ۲۲ هزار ۶۶۰ هکتار در اراضی ملی، دولتی و مستثنیات به مرحله اجرا در آمد، البته در این میان عرصه‌هایی که مدیریت آن برای زراعت چوب به مجری واگذار شد، وظیفه تامین و خرید نهال به عهده خود مجری بوده است.

پور مقدم همچنین یادآوری کرد: در سال گذشته ۱۲.۶ میلیارد تومان وام بانکی برای حمایت از زارعین زراعت چوب در کشور تخصیص یافت تا به ازای هر هکتار حداقل ۸ تا ۱۰ میلیون تومان برای هر یک از متقاضیان تسهیلات اعطا گردد.

وی تاکید کرد: تمامی نقشه‌های رقومی و مختصات جغرافیایی و مستندات مربوط به انجام طرح و توسعه زراعت چوب در عرصه‌های کشت شده با مشخصات کامل افراد به تفکیک استان‌ها و شهرستان‌ها، جمع‌آوری شده است.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، ‌پورمقدم در پایان تصریح کرد که فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی تأکیدات مسئولین عالی کشور و وزرات متبوع و حمایت و پشتیبانی سازمان موجب شد تا در سال ۱۳۹۹ اقدام جهشی توسعه زراعت چوب در راستای فرمایش مقام معظم رهبری محقق شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب