کد مطلب: 17868
  تاریخ انتشار:  1400/05/20 - 15:43


حفظ سرمایه‌های موجود، هدف اصلی طرح «جایگزین جنگل»

هدف اصلی طرح جایگزین جنگل حفظ سرمایه‌های موجود مانند جاده‌های جنگلی، جنگلکاری‌ها، حصارکشی‌ها و غیره است که همه ماهیت هزینه‌ای دارند.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه طرح مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی (طرح جایگزین) ادامه‌ طرح‌های سابق جنگلداری است، خاطرنشان کرد: این طرح با پیگیری و توجه ویژه سازمان و به دلیل اهمیت رویشگاه هیرکانی تدوین و با بهره‌گیری از هم اندیشی جمعی از متخصصان، صاحبنظران دانشگاهی، تحقیقاتی، اجرائی و حتی پیشکسوتان بازنشسته از سال ۱۳۹۲ پایه‌ریزی شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
دکتر عباسعلی نوبخت همچنین گفت: برای تهیه طرح‌های مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی بیش از ۵۰ جلسه و نشست تخصصی، با نگاه بلندمدت به مقوله مدیریت علمی این منابع خدادادی برگزار شده است و  بیش از نیم قرن تجارب مدیریتی و دانسته‌های علمی و بین‌المللی را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: هم اکنون مطالعات نیمه تفصیلی برای ارزیابی توان اکولوژیک حوزه‌های آبخیز ۱۰۴ گانه هیرکانی انجام شده و متعاقب آن تهیه طرح‌های تفصیلی- اجرایی برای هریک از پهنه‌ها و مطالعات فاز تفصیلی نیز حداقل در سه بخش در ادارات کل آغاز شده است.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه در خصوص برداشت درختان شکسته و افتاده نیز گفت: سازمان جنگل‌ها علیرغم برخورداری از اختیارات قانونی بنا به مقتضیات مدیریتی در زمینه‌ برداشت این درختان که به‌صورت بالقوه می‌تواند خطرات زیادی را برای ایجاد حریق در جنگل ایجاد کند، در حال حاضر هیچگونه برداشتی انجام نداده است و این موضوع حتی خسارت‌هایی را در بخش تشدید اثرات سیل و اتلاف منابع ایجاد کرده است.

وی نفس اندیشه‌ تهیه و اجرای طرح جایگزین را منطبق بر منویات برخی از اساتید و صاحبنظران علوم جنگل مبنی بر ضرورت مدیریت جنگل در اقدامات حفاظتی و در چارچوب یک طرح مدون و توأم با یک سلسله اقدامات فنی اجتناب‌ناپذیر برای حفظ سرمایه‌های موجود دانست.

نوبخت با اشاره به این نکته که حفاظت و اقدامات فنی همواره مورد تاکید مسئولان سازمان بوده‌ است، ادامه داد: ذکر این نکته ضروری است که قانون اجازه برداشت درختان شکسته و افتاده را در قالب طرح تجویز کرده است و انجام این اقدام به منظور بهره‌برداری و فروش چوب نیست بلکه صرفا برای جلوگیری از بروز خسارت و اتلاف منابعی است که در صورت عدم خروج آن‌ها از جنگل به منافع عمومی وارد می‌شود.

وی تاکید کرد: طرح جایگزین به هیچ وجه نافی طرح مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی نیست بلکه به عنوان فاز اول اجرای آن تلقی می‌شود که در قالب آن اقدامات فنی و حفاظتی ضروری و مورد نیاز جنگل انجام می‌پذیرد.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها همچنین اظهارکرد: هدف اصلی طرح جایگزین جنگل حفظ سرمایه‌های موجود مانند جاده‌های جنگلی، جنگلکاری‌ها، حصارکشی‌ها و غیره است که همه ماهیت هزینه‌ای دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها،نوبخت خاطرنشان کرد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همواره برای اجرای تکالیف و برنامه‌ها و فعالیت‌های اجرایی خود نیازمند همراهی، همفکری و مشارکت خرد جمعی، اندیشمندان، خبرنگاران، متخصصین و دوستداران منابع‌طبیعی و محیط زیست است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب