کد مطلب: 17725
  تاریخ انتشار:  1400/04/26 - 16:21


اسامی نامناسب حشرات تعویض می شوند

میشل اسمیت، رئیس این انجمن می‌گوید: این اسامی توهین قومی بودند و کولی‌ها مدت‌ها پیش به آن‌ اعتراض کرده بودند.

کارشناسان انجمن حشره‌شناسی آمریکا پس از بررسی اصطلاحات نامناسب و با کلیشه های منفی، نام دو گونه حشره موسوم به «مورچه کولی» (gypsy ants) و «بید کولی» (gypsy moth) را عوض می‌کنند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، انجمن حشره‌شناسی آمریکا (ESA) که بر اسامی عام حشرات موذی نظارت می‌کند، اعلام کرد که این تغییر در راستای ارزیابی مجدد اصطلاحات «مسئله‌دار» اعمال شده است.

این انجمن تاکید کرد: اسامی جدید نباید حاوی کلیشه‌های منفی قومی یا نژادی باشد.

این نخستین بار است که انجمن حشره‌شناسی آمریکا به دلیل نامناسب بودن نامی آن را عوض می‌کند. در موارد قبلی، اسامی را به علت نداشتن دقت علمی تغییر داده بودند.

میشل اسمیت، رئیس این انجمن می‌گوید: این اسامی توهین قومی بودند و کولی‌ها مدت‌ها پیش به آن‌ اعتراض کرده بودند. از طرفی هیچ قومی دوست ندارد با یک حشره موذی و زیان‌باری همنام باشد.

انجمن حشره‌شناسی آمریکا اسامی بید کولی و مورچه کولی را از فهرست خود موسوم به فهرست اسامی عام حشرات و جانداران مرتبط حذف کرده است. این انجمن از مردم خواست کمک کنند و برای این بید که در مرحله پیله مخرب و مزاحم است و برای این مورچه کمتر شناخته شده، نام‌های دیگری پیشنهاد کنند.

به گزارش ایندیپندنت، اسمیت می‌گوید: هدف از انتخاب اسامی عام، ارتباط برقرار کردن آسان‌تر بین محققان و مخاطب معمولی است. در کل در فهرست انجمن حشره‌شناسی آمریکا، اسامی عام حشرات شناخته شده از این لحاظ موفق بوده‌اند ولی اسامی ناخوشایند برای جوامع به حاشیه رانده شده و در نتیجه چنین هدفی را نقض می‌کند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان