کد مطلب: 17718
  تاریخ انتشار:  1400/04/26 - 10:52


تامین انرژی با جزیره جنگلی شناور

محققان اظهار کردند: به زودی یک جنگل گرمسیری در هلسینکی (پایتخت فنلاند) رشد و تمام انرژی گرمایی شهر را تامین خواهد کرد.

محققان اظهار کردند: به زودی یک جنگل گرمسیری در هلسینکی (پایتخت فنلاند) رشد و تمام انرژی گرمایی شهر را تامین خواهد کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از اینهبیتت، به تازگی، ایده طراحی جزایر گرمسیری برنده چالش انرژی هلسینکی شده است. هدف از این رقابت، کربن‌زدایی سیستم‌های گرمایشی در این شهر تا سال ۲۰۳۰ است.

قلب گرم (Hot Heart) مجموعه‌ای از جزایر است که انرژی گرمایی را در خود ذخیره می‌کند و می‌تواند از اکوسیستم جنگل‌های گرمسیری در سراسر جهان پشتیبانی کند. این جزایر در واقع ۱۰ حوضچه به شکل استوانه‌ای هستند که قطر هر کدام، تقریبا ۷۴۰ فوت است. حوضچه‌ها به‌عنوان مخازن آب گرم هستند که توانایی ذخیره میلیون‌ها گالن آب را دارند. این سیستم مانند یک باتری حرارتی عمل می‌کند.

چهار منبع از ۱۰ مخزن در گنبدهای شفاف محصور شده‌اند و باعث رونق جنگل‌های شناور می‌شوند. این اکوسیستم‌های گرمسیری به‌عنوان نقاط تجمع اجتماعی عمل می‌کنند و گنبدها حتی در زمستان‌های سخت هلسینکی گرم خواهند بود. تصور کنید، در هلسینکی و در سردترین روز، در یک جنگل بارانی نشسته‌اید!

اصول کار این پروژه به این صورت است که پمپ‌های حرارتی، آب دریا، انرژی باد و خورشید را به گرما تبدیل می‌کنند و در مخازن Hot Heart ذخیره می‌شود. تولید و مصرف، انرژی گرمایی را یک سیستم هوش‌مصنوعی کنترل کرده و به ایجاد ثبات در شبکه انرژی ملی کمک می‌کند. در حقیقت، انتظار می‌رود این سیستم تمام نیازهای حرارتی هلسینکی را تا پایان دهه تامین کند و البته باعث انتشار صفر کربن خواهد شد و هزینه آن، ۱۰ درصد کمتر از هزینه‌های گرمایش‌های امروزی است.

پیش‌بینی می‌شود که این طرح در سال ۲۰۲۸ به‌طور کامل اجرا شود و پس از اتمام، بزرگترین تاسیسات زیربنایی در نوع خود خواهد بود. لازم‌ به‌ذکر است که طرح‌هایی مانند Hot Heart قرار است توسط معمار کارلو راتی رقم بخورد.

این ایده از یک مفهوم فنلاندی Jokamiehen Oikeudet الهام گرفته شده است، به این معنی که همه حق دارند در طبیعت آرامش داشته باشند و لذت ببرند.

استفاده از انرژی طبیعت برای ارائه راه‌حل‌های گرمایش عاری از کربن بدون شک یک روش عالی برای لذت‌بردن از دنیای طبیعی است. این طرح همچنین با کمک زیست‌توده‌های گرمسیری و طرح انتشار صفر، حتی در هنگام استفاده از انرژی نیز به محیط احترام می‌گذارد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان