کد مطلب: 17681
  تاریخ انتشار:  1400/04/20 - 12:05


هشدار ورود موج شدید گرما به غرب آمریکا

بیابان "دِت وَلی" در ایالت کالیفرنیا روز جمعه دمای ۵۴.۴ درجه سانتیگراد (۱۳۰ درجه فارنهایت) را ثبت کرد و این گرما قرار است امروز و فردا تکرار شود.

دمای هوا در دو ایالت کالیفرنیا و نوادا در غرب آمریکا به دلیل موج گرما در حال افزایش است به طوری که امکان تکرار یا ثبت رکوردهای تازه گرما در برخی نقاط وجود دارد و مقام ها به مردم هشدار داده اند که در فضاهای خنک روزها را سپری کنند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
غرب آمریکا به تازگی گرمترین ژوئن از زمان شروع ثبت رکوردها را پشت سر گذاشته و به علاوه کانادا اخیرا شاهد جهش شدید رکورد دما بوده است.

بیابان "دِت وَلی" در ایالت کالیفرنیا روز جمعه دمای ۵۴.۴ درجه سانتیگراد (۱۳۰ درجه فارنهایت) را ثبت کرد و این گرما قرار است امروز و فردا تکرار شود.

به گزارش سازمان ملی هواشناسی ایالات متحده، دمای هوا در شهر توریستی پام اسپرینگز در مناطق بیابانی جنوب کالیفرنیا روز شنبه به ۱۲۰ درجه فارنهایت (۴۸.۸ سانتیگراد) رسید. به گزارش این سازمان پام اسپرینگز امسال چهار بار دمای ۱۲۰ درجه فارنهایت را ثبت کرده است.

در غرب آمریکا به میلیون ها نفر گفته شده است که گرمای هوا می تواند خطرناک باشد. سازمان هواشناسی ملی از ساکنان منطقه خواسته است آب زیادی بنوشند و در محیط هایی با تهویه مطبوع وقت بگذرانند.

رکوردی که روز جمعه در "دت ولی" ثبت شد معادل رکوردی بود که در اوت ۲۰۲۰ هم درج شده بود - برخی استدلال می کنند این بالاترین دمایی است که تاکنون به طور موثق در زمین ثبت شده است. در سال ۱۹۱۳ دمای ۵۶.۷ درجه سانتیگراد (۱۳۴ فارنهایت) ثبت شده بود اما کارشناسان اقلیمی آن را زیر سوال برده اند.

ماموران آتش نشانی که مشغول مبارزه با آتش سوزی های طبیعی متعددی در غرب آمریکا هستند می گویند هوا آنقدر خشک است که بیشتر آبی که وسایل نقلیه هوایی برای اطفای حریق می پاشند قبل از رسیدن به زمین بخار می شود.

برخورد صاعقه در جنگل های "سی‌یرا نوادا" در نزدیکی مرز بخش شمالی کالیفرنیا، باعث آتش سوزی شده و خانه های اطراف با نزدیک شدن آتش تخلیه شده است.

هواشناسان می گویند که لاس وگاس در نوادا هم ممکن است رکورد قبلی یعنی ۴۷.۲ سانتیگراد (۱۱۶ فارنهایت) را بشکند.

در ایالت اورگان در شمال کالیفرنیا آتش سوزی در جنگل ملی فریمانت-وینما درحال گسترش بوده و بخش های بیشتری دستور تخلیه گرفته اند. این آتش سوزی از ۶۷ کیلومتر مربع در روز پنجشنبه به حدود ۱۶۰ کیلومتر مربع در روز جمعه رسید.

این آتش سوزی ها کابل هایی که به کالیفرنیا برق می رسانند را تهدید می کند و سازمان های مدیریت شبکه برق در کالیفرنیا مشتریان را به کاهش مصرف برق از جمله بالا بردن درجه ترموستات در ساعات غروب زمانی که تولید انرژی خورشیدی افت می کند یا قطع می شود تشویق کرده اند.

براد لیتل، فرماندار ایالت آیداهو در غرب کشور هم به خاطر آتش سوزی وضعیت اضطراری اعلام کرده و گارد ملی را برای کمک به مهار آتش - که در اثر صاعقه شروع شده - بسیج کرده است.

کانادا هم برای حرارت بالا آماده می شود هرچند انتظار نمی رود که دمای پایان ماه ژوئن را تجربه کند. در آن زمان دما در روستای لیتون در بریتیش کلمبیا به ۴۹.۶ درجه سانتیگراد (۱۲۱ فارنهایت) رسید که نزدیک پنج درجه بالاتر از رکورد قبلی کانادا بود و اقلیم شناسان را نگران کرد.

آن موج گرما با بالا رفتن آمار مرگ و مراجعه بیشتر به بیمارستان ها به دلیل مشکلات ناشی از گرمازدگی همراه بود.

کارشناسان می گویند که تصاعد گازهای گلخانه ای توسط بشر که عامل تغییر اقلیم است باعث افزایش شدت و طول موج های گرما شده است. مطالعه ای نشان می دهد که موج گرمای اخیر در کانادا و شمال غربی آمریکا بدون تغییر اقلیم "عملا غیرممکن بود."

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان