کد مطلب: 17662
  تاریخ انتشار:  1400/04/16 - 12:13


چگونه سبزترین دانشگاه ایتالیا انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کند؟

دانشگاه یونیکال کالابریا در ایتالیا، با وسعتی بیش از ۲۰۰ هکتار، بزرگترین پردیس دانشگاهی ایتالیا و یکی از سبزترین پردیس‌های اروپاست.

دانشگاه یونیکال کالابریا در ایتالیا، با وسعتی بیش از ۲۰۰ هکتار، بزرگترین پردیس دانشگاهی ایتالیا و یکی از سبزترین پردیس‌های اروپاست.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، حدود ۳۰ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که حدود هزار نفر آنان دانشجوی خارجی هستند. این مکان تمام موارد مورد نیاز یک دانشگاه مدرن ازجمله فضای سبز، سالن مطالعه، کلاس‌های درس، آزمایشگاه‌ها و یک سیستم جدید انرژی سبز را دارد.

در سال‌های اخیر این دانشگاه شیوه تولید و مصرف انرژی را متحول کرده‌ و انرژی گرمایی زمین، انرژی فتوولتائیک و انرژی خورشیدی را برای تولید انرژی پاک و ایجاد یک پردیس سبزتر ترکیب کرده‌ است. این امر همچنین باعث شده‌ است تا این دانشگاه سالانه بیش از نیم میلیون یورو در هزینه انرژی خود صرفه‌جویی کند.

نیکولا لئونه، رئیس دانشگاه کالابریا اظهار کرد: ساختن یک پردیس پیشرفته در کالابریا چالش بزرگی بود.

به گفته وی کالابریا یکی از فقیرترین مناطق اروپاست و منابع زیادی ندارد. اما این دانشگاه توانسته است از بودجه تخصیص داده شده کمیسیون اروپا بهره ببرد. کل بودجه برای این تحول در انرژی مصرفی، ۱۸ میلیون یورو بود که ۷۵ درصد آن توسط سیاست انسجام اروپا تامین شده‌ است.

در محوطه دانشگاه ۹۶ ساختمان مکعب‌مانند توسط یک پل مرکزی به هم متصل شده اند. این ساختمان‌ها توسط یک سیستم هوشمند از ۳۳ هزار لامپ ال‌ای‌دی کنترل از راه دور روشن می‌شوند. این سیستم به تنهایی انتشار دی‌اکسیدکربن را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

همچنین این دانشگاه انرژی زمین را با استفاده از یک سیستم ژئوترمال و انرژی خورشیدی را با استفاده از پنل‌های خورشیدی و فتوولتائیک مهار می‌کند. مدیریت انرژی در ایجاد یک پردیس سبز، ضروری است و این مدیریت چیزی فراتر از اندازه‌گیری دماست.

ویتوریو فرارو، مدیر انرژی دانشگاه توضیح می‌دهد که سیستم فتوولتائیک نصب شده در سراسر پل باعث شده این پردیس انتشار دی‌اکسیدکربن را حدود ۹۰۰ تن در سال کاهش دهد. همچنین سیستم ال‌ای‌دی این انتشار را حدود ۸۰۰ تن در سال و پمپ‌های حرارتی ژئوترمال، حدود ۹۰ تن در سال کاهش داده‌اند.

بوم‌شناسی در محوطه دانشگاه بسیار مهم است. حسگرهای حرکتی چراغ کلاس‌های درس را روشن و خاموش می‌کنند تا از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنند. پل دو کیلومتری مرکزی نیز تنها با دوچرخه یا پیاده قابل عبور است.

دانشجویان از آنچه در کلاس یاد می‌گیرند و در عمل نیز پیاده می‌کنند، بسیار راضی و قدردان دانشگاه هستند. والنتینا، دانشجوی مهندسی انرژی بیان می‌گوید: «وقتی وارد این دانشگاه می‌شوید حتی اگر در همین حوالی زندگی کنید انگار به شهر دیگری آمده‌اید. ما آموخته‌ایم که کارهای بسیار کوچک نیز می‌تواند اثرات زیست‌محیطی زیادی داشته باشد.»

دانشگاه یونیکال کالابریا علاوه بر یک مرکز آموزش عالی با برنامه‌های مختلف علمی و تحقیقاتی، یک مثال عالی به‌عنوان پردیسی سبز در سراسر جهان است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان