کد مطلب: 17570
  تاریخ انتشار:  1400/04/01 - 12:58


کلانتری خبر داد:

حذف امضاهای طلایی در سازمان حفاظت محیط زیست

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه روند بهبود شرایط در سازمان به صورت قابل تشخیص و معنی‌دار صورت گرفته است.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه روند بهبود شرایط در سازمان به صورت قابل تشخیص و معنی‌دار صورت گرفته است، گفت: امروزه دیگر امضای طلایی نداریم چراکه هیچ کار محرمانه‌ای وجود ندارد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، عیسی کلانتری در همایش روز ملی محیط‌ بان که امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با انتقاد از شیوه کسب اطلاعات از سوی برخی ارگان‌ها گفت: همه اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست شفاف است و در دسترس هرکسی که بخواهد، در سایت سازمان قرار می‌گیرد، مگر آن‌هایی که ممکن است محرمانه باشد و آن‌ها را نمی‌توان به‌لحاظ قانونی شفاف کرد، لذا به خودتان زحمت ندهید که با واسطه وارد کار شوید، بی واسطه مراجعه کنید و هر اطلاعاتی خواستید، ارائه خواهد شد چراکه محیط زیست با ارگان‌های نظارتی همکاری دارد و چیز پوشیده‌ای ندارد.

حذف امضای طلایی در محیط زیست

وی با اشاره به اینکه کل بودجه دولتی که هر سال به سازمان حفاظت محیط زیست تخصیص داده می‌شود حدودا ۲.۵ در هزار بودجه کل کشور است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست سازمانی شفاف و پاسخگو در همه زمینه‌ها است. کل بودجه دولتی که هر سال به سازمان حفاظت محیط زیست تخصیص داده می‌شد حدودا ۲.۵ در هزار بودجه کل کشور بود از این رو امضای طلایی باعث فساد می‌شد. در گذشته و در محیط طبیعی امکان داشت یک محیط ‌بان متخلف از میان ۳۰۰۰ محیط ‌بان، پولی را دریافت کند و اجازه شکار دهد که خوشبختانه با اصلاح این وضع تعداد این افراد بسیار محدود شده و به کمتر از ۱ تا ۲ درصد رسیده‌ است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه  اظهار کرد: زمانی که به سازمان محیط زیست آمدم رییس جمهور به من گفت که از اینکه دستگاه های اجرایی به ما مراجعه کردند و گفتند که کارهای ما در محیط زیست گیر کرده است، خسته شدم؛ این روند باید اصلاح شود؛ بر این اساس زمان جواب دادن به گزارش های ارزیابی زیست محیطی را کاهش دادیم و افراد را موظف کردیم که باید حداکثر تا ۴۵ روز جواب هر گزارشی رابدهند.

تعیین تکلیف پرونده های 3 تا 14 ساله در چهار ماه

کلانتری افزود: در سال ۱۳۹۶ حدود ۲۶۰ طرح بزرگ از سه تا 14 سال، بی پاسخ در سازمان محیط زیست مانده بود؛ همه آن ها را در مدت چهار ماه تعیین تکلیف کردیم. از این تعداد ۱۵ تا ۲۰ درصد نیز رد شدند، البته طرح های جنجال برانگیزی هم در کشور  وجود دارد که به علت نفوذ یک سری مقامات سیاسی و اقتصادی شکل می گیرند اما سعی کردیم در همه حوزه ها شفاف عمل کنیم. مسائل سیاسی و حاشیه ای به محیط زیست ربطی ندارد، سازمان باید نسبت به گزارش ارزیابی هر طرحی که در راستای توسعه پایدار و حفظ محیط  زیست باشد در کمترین زمان پاسخگو باشد.

معاون رییس جمهور گفت : نمی توانیم کشور را معطل جواب دادن به گزارش های زیست محیطی کنیم، هر کسی که مسوول است باید پاسخگو باشد، دولت هم در حد اختیارات خود باید پاسخگو باشد، دولتی که اختیاراتش محدود است در همان حد محدود باید پاسخگو باشد و اگر کسانی خواهان فرصتی بیش از انجام وظیفه قانونی خود هستند، جایشان در محیط زیست نیست.

ثبت روز ملی محیط بان

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه قرار بود جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل و در آن جلسه، روز ملی محیط بان همزمان با ولادت امام رضا (ع) در تقویم ملی کشور ثبت شود، گفت: در اولین جلسه ای که برگزار شود این اتفاق خواهد افتاد چراکه اعضای شورا با این کار موافق هستند.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست دو بخش محیط طبیعی و محیط انسانی دارد؛ در حوزه محیط طبیعی وظیفه اصلی حفاظت از محیط زیست، برعهده محیط بانان است. همانطور که مقام معظم رهبری هم فرموده‌اند "محیط زیست برای این دولت و آن دولت و این نسل و آن نسل نیست. محیط زیست تا زمانی‌که انسان هست، و به محیط زیست نیاز دارد وجود دارد".

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط ‌بانان محافظ محیط زیست در برابر انسان‌های بد هستند، گفت: در مقاله‌ای خواندم که محیط‌ بانان باید خلع سلاح شوند. نمی‌دانم این موضوع تا چه حد می‌تواند صحیح باشد که در جامعه‌ای که خلاف وجود دارد، یک انسان پاک و بی‌گناه را در مقابل یک خلافکار مسلح دست خالی بگذارند.

حفظ محیط زیست بدون کار فرهنگی امکان پذیر نیست

وی ادامه داد: محیط زیست بدون کار فرهنگی قابل حفظ نیست . محیط ‌بانان ما زحمت می‌کشند اما اگرقاطبه  ملت حامی محیط زیست و محیط ‌بان نباشد با سه تا چهار هزار محیط ‌بان نمی‌توان محیط زیست کشور را حفظ کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: قرار ما با سازمان اداری و استخدامی کشور این است که سالیانه ۲۰۰ نفر به تعداد محیط ‌بانان افزوده شود تا با در نظر گرفتن محیط ‌بانانی که بازنشسته می‌شوند، تعداد محیط ‌بانان به ۵۰۰۰ نفر برسد. در این راستا سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه حداکثر امکانات را در این مدت فراهم کردند و از هر دو سازمان سپاسگزاری می‌کنم. اعداد و ارقامی که توسط جناب سرهنگ جمشید محبت خانی ارائه شد قطعا بدون کمک دولت و سازمان برنامه و بودجه حاصل نمی شد .

کلانتری با بیان اینکه سال 13۹۶ سازمان حفاظت محیط زیست، فقیرترین سازمان از نظر پرداختی در کل کشور و به‌مراتب پایین‌تر از آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها بود، اظهار کرد: به‌طور متوسط در طی سه سال گذشته تورم در کشور ما ۱۲۰ درصد رشد داشت و افزایش دستمزد و دریافتی کل سازمان حفاظت محیط زیست ۲۳۵ درصد بود بنابراین در طول سه سال گذشته خالص افزایش پرداختی به کل پرسنل سازمان حفاظت محیط زیست بیش از ۱۱۵ درصد بود؛ در این زمینه باید از شخص رییس جمهور، سازمان برنامه و بودجه و رییس سازمان اداری و استخدامی تشکر و قدردانی  کنم.

وی با تاکید براینکه وظیفه اصلی سازمان حفاظت محیط زیست اصلاح قوانین، مقررات، مصوبات ستادها و برنامه‌ریزی است، گفت: کار دشوار را همکاران ما چه در محیط طبیعی و چه در محیط انسانی انجام می دهند که قدردان همه آنان هستیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر لزوم تقویت آموزش در حوزه محیط زیست، گفت : محیط بانان معلمان فرهنگی  برای حفظ محیط زیست هستند، توسعه فرهنگ حفظ محیط زیست نیاز به کار فرهنگی دارد که سازمان محیط زیست تا حد زیادی در این حوزه موفق عمل کرده است. در این زمینه بسیار تلاش کردیم تا دروس محیط زیستی در دانشگاه ها اجباری شود که امسال این کار به صورت پایلوت در ۱۲ دانشگاه مادر کشور اجرا می شود.

کلانتری یادآور شد: مقام معظم رهبری همواره فرمودند که محیط زیست مربوط به این دولت و آن دولت نیست، درک این مطلب نیاز به آگاهی دارد، اگر مدیران اجرایی و تصمیم سازان کشور در حد ۱۰ درصد نظرات رهبری را داشتند امروز در زمینه محیط زیست تا این حد مشکل نداشتیم. مشکلات ناشی از عدم آگاهی است که باعث می شود قوانینی که تصویب می شود مخل محیط زیست باشند.

وی ادامه داد: علت بی‌پاسخ ماندن ارزیابی اثرات زیست محیطی این طرح‌ها را نیز می‌توان مربوط به نقش امضاهای طلایی در گذشته دانست. با این حال ظرف مدت چهار ماه ارزیابی اثرات زیست محیطی این طرح‌ها را پاسخ دادیم و حدود 15 تا 20 درصد این طرح‌ها را رد کردیم، بقیه هم مشروط تأیید و کار کشور جاری شد، بنابراین سعی کردیم چه در حوزه محیط طبیعی و چه در حوزه محیط انسانی شفاف عمل کنیم .

کلانتری با اشاره به اینکه طرح‌های جنجال برانگیزی‌ نیز در کشور وجود دارد، گفت: به‌علت نفوذ برخی مقامات سیاسی و مقامات اقتصادی فعالیت‌هایی انجام می شود ، من به همکاران خود گفته‌ام مسائل سیاسی و حاشیه‌ای به ما ربطی ندارد بلکه براساس قانون موظف هستیم نسبت به هرآنچه در راستای توسعه پایدار و حفظ محیط زیست است پاسخگو باشیم و درمورد دلایل مثبت و منفی این فعالیت‌ها باید شفاف عمل شود .

وی ادامه داد: همه دولت‌ها نیز باید در حد اختیاراتشان پاسخگو باشند. دولتی که اختیارات محدودی دارد باید در حد همان اختیارات محدود پاسخگو باشد. اگر سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه‌ای دارد باید به آن عمل کند.

کلانتری تصریح کرد: اگر شخصی بخواهد در منطقه حفاظت شده فعالیت کند نه مصوبه دولت و نه مصوبه مجلس برای ما ارزش نیست بلکه مصوبه شورای عالی محیط زیست برای ما دارای ارزش است‌ بنابراین من حق ندارم مانع توسعه شوم و در عین حال نمی توانم تخلف از قانون کنم.

وی ادامه داد: مشکل عدم آگاهی است که سبب می‌شود قوانینی تصویب شود که مخل محیط زیست است. در سال ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب و قانون معادن کشور را اصلاح کرد، بر اساس آن در خارج از مناطق چهارگانه، معادن می توانند هر بلایی را سر این سرزمین بیاورند بدون اینکه به کسی  پاسخگو باشند چراکه قانون این اجازه را داده است.

معدنکاوان می‌توانند در ۸۸ درصد خاک سرزمین هر بلایی می‌خواهند سر محیط زیست بیاورند

معاون رییس جمهور گفت: وسعت کشور ۱۶۴ میلیون هکتار است که ۱۳ درصد آن در قالب مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است، معدنکاوان در ۱۴۵ میلیون هکتار از آن یعنی ۸۸ درصد این سرزمین آزاد هستند هر کاری بکنند چون قانون این اجازه را به آنها داده است و می توانند بدون پاسخ به محیط زیست و هر نهاد دیگری طبیعت را زیرو رو کنند. هیچ جای دنیا چنین قانونی وجود ندارد، اگر فرهنگ و آگاهی عمومی در جامعه و میان قانونگذاران بالا بود و شهروندان از حقوق شهروندی خود مطلع بودن این قوانین وضع نمی شد.

کار احیای دریاچه ارومیه متوقف نشده است

کلانتری  با اشاره به کار احیای دریاچه ارومیه متوقف نشده است، گفت: درباره احیای دریاچه ارومیه گفتند که کار متوقف شده در حالی که اینطور نیست، دولت ۱۰۰ درصد اعتبار مورد نیاز احیا را تخصیص داده اما گاهی در روند اجرا با مشکلات فنی مواجه می شویم که کار را متوقف و کند می کند، مثلا از اول گفتیم که در زمین «آبرفتی» (کارستی) نمی توان تونل حفر کرد و می توان آب را با لوله گذاری به دریاچه منتقل کرد اما به هر حال کار احداث تونل آغاز شد و اکنون ۱۴۰۰ متر از تونل زاب در مدت سه سال حفر شد و فقط ۳۴ کیلومتر مانده که ۹ ماه است معطل این بخش هستند چون بخشی آبرفتی و کارستی است و کار با کندی پیش می رود. گاهی افراد یک تا دو هفته زیر زمین کار می کنند و روی زمین نمی آیند بنابراین نباید در حق آنها بی انصافی کرد.

انتقاد از احداث جاده و تخریب محیط زیست

کلانتری اظهار کرد: متاسفانه گاهی برخی نمایندگان با نفوذ در مجلس بودجه هایی را می گیرند و مثلا جاده ای را در نقطه ای که محلی از اعراب ندارد احداث می کنند که این فقط هدر دادن بیت المال است. به نظر من مدیر کلی که صدایش برای اجرای چنین پروژه هایی در نیاید باید محاکمه شود. اگر آگاهی مردم بالا باشد مانع اجرای چنین پروژه هایی می شوند و محیط زیست حفظ می شود.

سمن ها جا نزنند

کلانتری تاکید کرد: در این میان نقش سمن ها بسیار حایز اهمیت است، سمن های محیط زیستی نباید جا بزنند باید در میدان باشند،  امسال برای تقویت سمن ها از صندوق ملی محیط زیست به آنها کمک کردیم.

وی با اشاره به موضوع مهم منابع آبی گفت : اگر بخواهیم محیط زیست را برای آیندگان حفظ کنیم باید از منابع آبی خود حفاظت کنیم اگر آب نباشد هیچ موجودی نیست. در بخش آب و حفاظت از محیط زیست خوب عمل نکردیم، حق نداریم  بیش از ۴۰ درصد از منابع آبی تجدید پذیر خود استفاده کنیم در حالی که بیش از ۱۰۰ درصد از این منابع استفاده می شود. این روند ریشه محیط زیست نسل بعدی را از بین می برد، اینجاست که مسوولان کشور باید آگاه باشند، آنانی که به فکر اضافه برداشت از آب هستند در راستای منویات مقام معظم رهبری نیستند.

اخذ تصمیم های غلط به بهای تخریب محیط زیست

کلانتری تاکید کرد: وقتی سیاست های کلان غلط است، وقتی پتانسیل آبی کشور پاسخگو نیازهای کشور نیست تصمیم های غلط به بهای تخریب محیط زیست تمام می شود. ادامه این روند برای نسل های بعدی آب شیرینی باقی نخواهد گذاشت. مساله اول محیط زیست امروز آب است،‌ اگر هوا آلوده باشد می توان با برنامه ریزی مشکل را رفع کرد اما اگر آب تمام شود دیگر نمی توان کاری کرد، اکنون محیط بانان برخی استان ها از ۱۰۰ کیلومتر دورتر آب می آورند تا آبشخور مناطق خود را پر آب کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: کشور را خشک کردیم. وقتی آب نباشد علفی هم نیست، علف نباشد گیاهخواری نیست و اگر گیاهخوار نباشد گوشتخواری هم نیست. نباید برای اهداف کوتاه مدت سیاست های بلند مدت را قربانی کنیم،‌ چندی پیش یک کاندیدای ریاست جمهوری گفته بود که می توان برای ۵۰۰ میلیون نفر در کشور غذا تولید کرد، اکنون که برای ۶۰ میلیون نفر جمعیت غذا تولید می کنیم، ۲.۵ برابر بیشتر از ظرفیت مجاز منابع آبی موجود آب مصرف می کنیم بنابراین چگونه می توان برای ۵۰۰ میلیون نفر غذا تولید کرد؟ نباید عوام فریبی کنیم ، این تفکر محیط زیست را ویران می کند، یک شکارچی مثلا فقط یک کل یا یک بز را شکار می کند اما با این طرز تفکر میلیون ها کل و بز را نابود می کنیم.

فرسایش ۲ میلیارد تن خاک در سال

رییس سازمان حفاظت محیط زیست  با اشاره به فرسایش دو میلیارد تن خاک در سال گفت: دو ماه پیش با آقای رییسی در دماوند بازدید داشتیم که یکی از کارشناسان گفت که هزار هکتار از اراضی به صورت غیر مجاز تصرف شده است، من به ایشان گفتم که ما سرکاریم، سالانه دو میلیارد تن خاک را از دست می دهیم که ۱.۲ دهم میلیارد تن آن را می توان کنترل کرد باید فکری به حال این وضعیت کرد، سالانه ۳۰۰ هزار هکتار خاک را از دست می دهیم در حالی که کارشناسان برخی مسوولان را با مسائل حاشیه ای سرگرم می کنند که در این شرایط مسائل کلان از دست می رود.

وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ محیط زیست موظف است بجنگند چون موظفیم منابع موجود را برای نسل های بعدی حفظ کنیم و به دست آنها برسانیم. باید مراقب باشیم که مسائل کوچک ما را گمراه نکند.

خودروسازان به دنبال لابی

معاون رییس جمهوری با اشاره به لابی گری خودرو سازان گفت: امروز با خودروسازان دعوا داریم چون تا زمانی که فناوری تولید خودرو را اصلاح نکنند همچنان هوای آلوده خواهیم داشت. از ابتدای سال آینده باید خودروهایشان دارای استاندارد یورو ۶ باشد اما از اکنون به فکر لابی گری هستند تا همچنان خودروهای با استاندارد یورو ۴ و ۵ را وارد بازار کنند.

کلانتری همچنین با تاکید بر مضرات عدم عضویت و برخورداری از تسهیلات پیمان پاریس گفت: مقرر بود چهاردرصد از تولید کربن بکاهیم که این کار را با کنترل فلر و بهره برداری از پالایشگاه بیدبلند۲ انجام دادیم.

مجوز خرید تویوتا گرفتیم اما پول نداشتیم

وی درباره تجهیز ناوگان محیط بانی اظهار کرد: مجوز خرید ۷۰۰ خودرو تویوتا را دریافت کرده بودیم که به ۲۰ میلیون دلار اعتبار نیاز داشت اما نداشتیم که پرداخت کنیم و این کار بر زمین ماند. این در حالیست که اگر به پیمان پاریس ملحق می شدیم می توانستیم از اعتبارات آن استفاده کنیم چون بر اساس قانون این پیمان، کشورهای توسعه یافته باید سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار به کشورهای در حال توسعه کمک کنند تا بتوانند از طریق به روز کردن فناوری خود انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهند اما با نپیوستن به آن، کشور از این تسهیلات محروم شد.

وی خاطر نشان کرد : دو سال پیش مجلس شورای اسلامی پیمان آب و هوایی پاریس را تصویب کرد و اشکالاتی را هم که شورای نگهبان گرفته بود رفع کردیم و تصویب شد اما دو سال است که مجلس قبلی و کنونی دست نگه داشته اند و بدون نتیجه مانده است. برخی می گویند پیوستن ما به آن مانع توسعه کشور می شود در حالی که بدون پیوستن هم به تعهد چهار درصدی خود در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای عمل کرده ایم، با مهار فلرهای نفتی این کار را انجام دادیم.


انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری