کد مطلب: 1688
  تاریخ انتشار:  1395/09/09 - 13:59


نظرها درباره آلودگی تهران اغراق آمیز و غیر مستند است

سخنان سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری اول آذر95

کشور ما از سال 1350 دچار آلودگی هوا بوده است. هر شهری که به کلان شهر تبدیل شده جز شهر های آلوده قرار گرفته است و علت این است که تلاش را مدیریت نکرده بودیم
download سعید متصدی-معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست

چرا بعضی رسانه ها در بازتاب اخبار آلودگی هوا، مغرضانه عمل می کنند؟ آیا کلانشهرها دچار فقر نظرات کارشناسی هستند؟ چرا به جای مشارکت برای حل بحران آلودگی هوا، ماجرا را سیاسی می کنیم؟ آیا این رویه درستی است که رسانه های اصولگرا زمان دولت همراه خود از آلودگی هوا حرفی نمی زنند، اما در زمان دولت های دیگر کمر به تخریب تمام فعالیت های مسئولان می بندند و تمام زحماتشان را نادیده می گیرند؟ این ها سوالاتی هستند که معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در سخنان اعتراض آمیز اخیرش مطرح کرده است.


سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه کشور ما از سال 1350 دچار آلودگی هوا بوده و هر شهری که به کلان شهر تبدیل شده جز شهر های آلوده قرار گرفته است و علت این است که ما تلاش را مدیریت نکرده بودیم گفته است:« امروز تلاش ما مدیریت شده دارد جلو می رود از سال 79 برنامه کاهش آلودگی هوا نوشتیم تا 10 سال این برنامه اجرا شود.»
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، کامل سخنان معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری  اول آذر95 به این شرح است :

 


ببینید بحث آلودگی هوا همیشه هست اما در شرایطی که مقداری اینورژن است مباحث دیگری مثل آلودگی هوا مهم تر می شود ولی متاسفانه بعضی از افراد در درون کشور کار هایی را انجام می دهند که نه تنها به مصالح و نفع نظام نیست بلکه آب به آسیاب دشمن ریختن است و تلاش می کنند که زحمت هایی که فرزندان این مملکت برای کاهش آلودگی هوا می کنند، را تخریب کنند.
بعد از انقلاب اسلامی یکی از شعار هایی که کشور به دنبال آن بود، بحث خودکفایی و استفاده از تخصص داخلی و ارتقای سطح علمی و تخصصی بود  که خوشبختانه اکنون به عنوان یکی از رتبه های مهم علمی در سطح جهان مطرح هستیم و در همه علوم جایگاه پیدا کرده ایم و در علوم محیط زیست . در آلودگی هوا هم بر اساس سیاست های کشور و نظام سعی کردیم پیشرفت هایی داشته باشیم تا به بحث های خود کفایی و تخصصی برسیم و الحمد الله نمود آن در کشور زیاد است.
تا کنون برنامه های جامعی که در زمینه آلودگی هوا نوشته شده اجرا نشده و یا در حال اجرا است ، همه متکی بر دانش ایرانی و دانش فرزندان این مملکت بوده و هیچ مشاوره ای و هیچ مستشار خارجی و هیچ کس کمکی به فرزندان این مملکت نکرده است که بخواهد کاری انجام بدهد .گوشه گوشه دنیا را نگاه کنید برنامه ها و استراتژی هایی که دارد نوشته می شود و اجرا می شود؛ یک جایی ، یک سازمان بین المللی ، یک آژانس بین المللی ، یک کشوری به عنوان حمایت کننده وجود دارد . اگر همین الان به کشور های همسایه نگاه کنید هیچ کدام متکی بر دانش بومی و توان کشوری انجام نشده است.
در صورتیکه در کشور ما ، اولین برنامه کاهش آلودگی هوا در شهرها از سال 79 شروع شد و این بحث ادامه داشت. در سال 93 راهکار های کاهش آلودگی هوا پیشنهاد شده است و بعد از آن در سال 95 مجدداً مصوبه دولت در زمینه کاهش آلودگی هوا را داشتیم که همه آنها پایه و اساس علمی داشته و در دسترس همه هست و می توانند استفاده کنند. اجرای برنامه هم با توجه به توان داخلی بوده است . ما از صفر شروع کردیم بدون هیچ بنگاه خارجی و دانشمند خارجی  صنعت خودو سازی ، صنعت نفت در بهترین حالت دارد کار می کند که آلودگی را کاهش دهد.


ما امروز با کمک و توان بنیه علمی داخلی کشور شاهد تولید بنزین یورو 4 هستیم. برنامه های اجرا شده بر اساس مستندات علمی اجرا شده است و هیچ برنامه ای در دولت اجرا نشده که جایگاه علمی نداشته باشد متاسفانه یک عده شروع به صحبت هایی می کنند که این صحبت ها نه پایه علمی دارد و نه پایه اجرایی. فردی بلند می شود می گوید در چند روز گذشته 441 نفر به خاطر آلودگی هوا فوت کردند کسی می تواند در عرض یک هفته تحقیق و research  مدیریتی کند که به این نتیجه بسیار ملموس برسد  . ما هنوز در دنیا نداریم کسی بتواند دقیقاً اعلام کند چه تعداد فرد دقیقاً به خاطر آلودگکی هوا از بین رفته اند . ما الان مدل های تخمین داریم ، مدل RQ که سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می زند، میزان آلودگی می تواند این تعداد فوت یا مرگ داشته باشدیا  تعداد بیماری افزایش دهد ولی هیچ کس نمی تواند بگوید 441 نفر به خاطر آلودگی هوا در هفته گذشته فوت کردند . با کدام مبنای علمی و مستند علمی رسیده به بمب اتم . این چه گفتاری چه بیانی است .  شاخص آلودگی هوا مشخصاً تقسیم بندی دارد ، از حدود 300-0 معمولاً هر میزان چه اقدام باید انجام داد اگر شاخص آلودگی هوا به بالای 150 رسید برای همه بالای 150 برای هر گروهی مضر است . اگر شاخص آلودگی 150-100 برسد برای گروه های حساس که شامل زنان باردار ، کودکان، سالمندان ، ورزشکاران حرفه ای و کسانی که سابقه بیماری قلبی و تنفسی دارند ؛ آلودگی مضر است و این مسئله کاملا روشن است. متاسفانه بیاناتی می کنند که مورد توجه دیگران هم قرار می گیرد و خوراک شبکه های معلوم الحالی می شود که کاملا مشخص است و برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند. هر صحبتی که نباید بیان شود و اگر صحبتی هم بیان می شود باید پایه علمی داشته باشد .
من سوالی دارم از همه کسانیکه این چند روز در مورد آلودگی هوا صحبت کردند آیا این چند روز آلودگی هوا تهران رسیده به بمب اتم. غلظت آلودگی هوا 60 برابر حد مجاز شده ! اینها اصلا مبنای علمی ندارد و خواهش می کنم از اصحاب رسانه مواظب باشند این افراد اصلا نمی خواهند برای حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران و ارتقای سلامت این جامعه و کمک به مردم فعالیت کنند بلکه اهداف دیگری پشت این قضایا خواهد بود .
من نمی خواهم پیش قضاوت کنم آیا هدر دادن تلاش جوانان این مملکت و برنامه ریزان مملکت با توجه به بهبود هایی که حاصل شده و من سعی کردم تمام مدارک آلودگی هوا در ارتباط با آلودگی هوا و نوع آن ارائه کنم تا ببینید چه اتفاقی در مملکت افتاده است.
ماراه چندین ساله را داریم با سرعت زیاد طی می کنیم تا به حدودی برسیم که در شان ج.ا.ایران باشد و اگر این چند روز آلودگی داشته باشد طبیعی است ، چه جور شما برف را به عنوان پدیده طبیعی می پذیریم ، کولاک را    می پذیریم ، ولی مرگ و میر در آلودگی هوا را نمی پذیریم که آلودگی پدیده طبیعی است ، اینورژن یک پدیده طبیعی است، هیچ کس نمی تواند برای اینورژن راه حل بدهد چون طبیعت این را می خواهد . در این زمینه تلاش می کنیم که کمترین میزان انتشار را داشته باشیم . تعطیلی و بررسی ها که به دنبال خواهد داشت علت یابی بعد از آن انجام می شود و همه مسائلی هست که باید واقعیت را ببینم.
 کشور ما از سال 1350 دچار آلودگی هوا بوده است. هر شهری که به کلان شهر تبدیل شده جز شهر های آلوده قرار گرفته است و علت این است که ما تلاش را مدیریت نکرده بودیم. امروز تلاش ما مدیریت شده دارد جلو می رود از سال 79 برنامه کاهش آلودگی هوا نوشتیم تا 10 سال این برنامه اجرا شود . متاسفانه تا سال 84 اجرا شد اما تا همان 84 هم که اجرا شد سرب حذف شد، خودرو ارتقا پیدا کرد و برخی از پلن های آن برنامه را در عرض 3 سال طی کردیم و این برنامه ده ساله را سه ساله طی کردیم.
ما مجدداً آن برنامه را از سال 94 دنبال کردیم و  جز اولین مصوبات دولت بحث مدیریت وکنترل و کاهش آلودگی هوا است که 45 محور فعالیتی تدوین شد و دارد اجرا می شود . بسیاری از اینها به نتیجه رسیده، بنزین دارای آروماتیک پایین دارای بنزن پایین، حذف بنزین پتروشیمی کم موضوعی نیست . در سالهای گذشته (91-90) بدترین شرایط را داشتیم ، دقیقاً نمودارها نشان می دهد که سالهای 91-90 بدترین شرایط را داشتیم . بنزن هوا روی ppb600 بود که امروز بنزن ppb 30  شده است چطور کسی می خواهد بیاید منکر این موضوع شود.
اجازه دهیم جلو بریم و این مباحث را ببینید این وضعیت شاخص آلودگی هوا در شهر تهران است . از سال   94-92 بهبود را ببینید در سال 92 ، 202 روز سالم، در سال 93 ، 233 روز سالم، سال 94 ،233 روز سالم داشتیم با این تفاوت که روز های پاک افزایش یافته است. شما در سال 92 با 9-8 روز ، روز پاک زندگی می کردید و در سال 94 با 21 روز پاک داشتیم در شهر تهران  زندگی می کردیم. در اوایل امسال به غیر از چند روز آلودگی که رفت بالا ، 3 روز ناسالم برای همه داشتیم. در سال 92 ، 2 روز ناسالم در تهران برای همه افراد داشتیم . چرا ما باید فراموش کنیم این نشان دهنده کار و فعالیت است . هرچند در این مقوله سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نظارت و حاکمیت کار می کند این وضعیت ماست.
از ابتدای سال،  205 روز پاک و سالم داشتیم فقط یک ماه ناسالم بوده است. آیا فقط به خاطر یک پدیده یا یک واقعه که طبیعی است و آلودگی هوا بالا می رود ؛ تمام این فعالیت ها را باید زیر سوال برد آیا جایگاه فعالیت ها و کار های ما این است. شهر های دیگر را ببینید ، این شهر اصفهان است. اصفهان تا پایان مهر95 وضعیت را ببینید . زرد ها وضعیت سالم است. ما در شهر اصفهان در همین جا 2 تا نیروگاه برق را پلمپ کردیم ، 7 میلیون سوخت یورو 4 در اصفهان تولید می شود .همه در سال 94-93 اتفاق افتاده است .
طی سالهای92-91 علیرغم که تبلیغات کردند بنزین یورو 4 تولید می کنند بروید ببینید چقدر توزیع بنزین یورو 4 داشتیم .امروز 26 میلیون لیتر بنزین یورو 4 تولید کردیم با توان داخلی . جهت اطلاع پالایشگاه اصفهان کاتالیست هایی که دارد استفاده می کنند برای بنزین ، کاتالیست های ساخت ایران است که افراد این مملکت و ساخت دانشمندان این کشور است که فقط دو کشور می توانستند تولید کنند . تمام این صحبت هایی که می شود ،این اتفاق می افتد ، دلسرد کردن دانشمندان مملکت، فرزندان این مملکت است. من نمی دانم روی چه حساب و عقیده ای این حرف ها را می زنند . این تبلیغات ضد فعالیتی است که دارد انجام می شود .
یا این شهر کرج خوب نگاه کنید نمی خواهد اعداد را بخوانید با چشم نگاه کنید این اعداد حاصل آنالیز 200 ایستگاه در کشور است . تمام اطلاعات را به ریز در اختیار قرار می دهیم که بدانید چه اتفاقی دارد در کشور می افتد. من بار ها اعلام کردم در مصاحبه هایم به هیچ وجه حاضر نیستم زیر بار اطلاعات دروغ بروم و هر اطلاعاتی و هر عددی که اینجا هست حاصل آنالیز ایستگاه های ماست و این اعداد و ارقام . این نیست که یک روز اندازه گیری کردیم بگوییم فردا خوبه و نرویم اندازه گیری کنیم .هر 30 ثانیه دستگاه ها برای هر آلاینده در روز رکورد دارم جمع بندی می شود این اطلاعات .
این نمودارد شهر مشهد است بازم به همین شکل. سال های 92-93-94 ببینید همه اینها حکایت از کار است نتیجه فعالیت است وقتی سوخت نیرو گاه اصلاح می کنید ، گازوئیل اصلاح می کنید نتیجه اش این می شود.
اهواز ما خراب است و دلیلی هم ندارد که بگوییم بهتر است . دلیل آن یک پدیده طبیعی است در مورد پدیده گرد و غبار ورودی به کشورمان چه از ناحیه عراق چه از ناحیه عربستان سعودی و ما مشکل داریم .
جلسه ای در مراکش با رییس جمهور عراق داشتیم با حضور دکتر ابتکار که تکلیف گرد و غبار را حل کنید . اینها همه مسائلی هستند که ما دنبال می کنیم در سطح ملی و در سطح بین المللی . تا کنون سه قطعنامه در خصوص گرد و غبار را از سازمان ملل گرفته ایم . اینها فعالیت های بین المللی است و باید انجام شود .
در مورد اهواز وضعیت نامطلوب است اما بحث آلودگی طبیعی است. ما بشترین هزینه را در اهواز انجام دادیم بشترین میزان اعتبارات سازمان در خوزستان هزینه کردیم . بیشترین مصوبه دولت را در ارتباط با خوزستان از دولت گرفتیم  . اگر بررسی کنید با وجود کم بودن اعتبار شاید بیش از ¾  بودجه در اهواز هزینه کردیم از مالچ پاشی گرفته تا کاشت نهال از کاهش میزان نفت ورودی به واحد های فن آوری اهواز ، از آبیاری هور العظیم تا شکستن سد هایی که ساخته بودند و آب هور العظیم خشک کرده بودند تا بتواند نفت را استخراج کنند.با همه این اوضاع تلاش کردیم برنامه ها مان را اجرا کنیم تا مثل همه شهر های کشور آلایندگی را پایین بیاوریم.
این شهر اراک است ، این شهر شیراز است ، اطلاعات را در اختیارتان قرار می دهیم که داشته باشید . این شهر تبریز است یک شهر صنعتی است کاملاً با دانستیه بسیار بالا . ما امروز از چهار هزار صنعت آلوده داریم عوارض می گیریم این عوارض می رود به حساب شهرداری ها هزینه کنند برای مردم و یک ریال در سازمان محیط زیست نمی آید و فقط تلاش و زحتمش با همکاران من در ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها و ستاد است که این کار را انجام می دهند که برخورد کنند با صنعت آلوده و ما این برخورد ها را تشدید کردیم و هیچ وقت رها نکردیم . ما تولید کننده آلودگی نیستیم بلکه ناظر بر کنترل آلودگی هستیم. وقتی شما اینها را می بینید تعداد پالایشگاه هایی که تعطیل شده  واحد هایی که اخطار گرفتند و در حال تعطیلی هستند . سازمان حفاظت محیط زیست اپسیلونی از وظایفی که دارد کوتاه نیامده است.
درباره آلودگی شاخص 8 کلان شهر ببینید در سال 95 فقط بحث اهواز داریم و بقیه حتی به وضعیت قرمز هم نرسیده.  وضعیت قرمز یعنی خطر برای همه گروه ها و هیچ کدام از شهر ها بیش از یکی دو روز نداشتیم . من اطلاعات شهر ها را در سال های 89-90-91 بیاورم تا کاملا متوجه شوید. از همه مهمتر امروز اطلاعاتی را به شما می دهم که هیچ کس این اطلاعات را ندارد  که برای اولین بار به شما می دهم حتی هنوز به رییس سازمان هم این اطلاعات را نداده ام ، کاملا مشخص است. در سالهای 94-92 روند آلودگی هوا چگونه بوده کاملا ببینید .
از سال 92 تا 94 هر روز یک رکورد نداشتیم . بیش از 1000 رکورد اینجا وجود دارد این روند آلودگی است در مورد اوزون کاملا میاد پایین .NO2 تقریباً ثابت است ولی در حد استاندارد و خط سبز است (حد استاندارد) در مورد SOX  هم حد مجاز ppm 75 است که به خاطر اینکه گراف زشت نشود ما تا 50 آوردیم و 75 بالای آن است یعنی همش زیر استاندارد و یا NO2  زیر استاندارد است یا همه شیبش کم است .
ما در کاهش آلودگی اول افزایش آلودگی را تثبیت می کنیم و بعد کاهش می دهیم و ما به این نقطه رسیدیم ما به نقطه کاهش آلاینده های هوا رسیدیم به حد پایین خط دارد میاید پایین . چه جور کسی راضی می شود همه این اطلاعات را ببرد زیر سوال و به دروغ اطلاعاتی در اختیار مردم قرار دهد که اصلاً واقعیت ندارد .
به شاخص اعلام شده ما اصلا شک نکنید اگر شاخص 160 را اعلام کنیم ، شاخص 160 است ولی موقت است. در برنامه ریزی های محیط زیستی کمترین برنامه 5 ساله است . کاهش حداقل هر آلودگی 5 ساله است در صورتیکه برنامه ما ده ساله است ولی با همه اوضاع و احوال از سال 92 را نگاه کنیم ، قبلش را نداشتیم ولی 92 را  به عنوان شاخص گذاشتیم . سال 92 دولت تدبیر و امید آمده است به عنوان مبنا گذاشتم امده پایین . هر اطلاعاتی را بخواهید به شما می دهم یک کدام از این داده ها نیست که ساخته باشیم من قدرت ساختن ده هزار داده را ندارم . ممکن است داده ای را دست کاری کنم ممکن است یک خط بکشم سال 92-93-94 آمده پایین ولی این کار را نکردم .
یک کار آماری کردیم برای اینکه بدانید که سازمان حفاظت محیط زیست نمی خواهد با مردم بازی کند . این خط سمت راستی CO است که حد استاندارد آن ppm9 است که الان آخرین حدی که مشاهده می کنیم ppm4 است . pm10   ما در حال کاهش است ولی pm2.5   نمی شود گفت کاهش است چون تفاوتش خیلی کم است ولی نمی شود گفت کاهش است تفاوت کم ولی تثبیت شده است .
ما اگر طوفان های گرد و غباری را نداشته باشیم مطمئن باشیم در تهران بسیاری از 35 روزی که در تهران آلوده است بیش از 20 روزش مربوط به طوفانهای گرد و غبار است ما طوفان های گرد و غباری را هم ثبت کردیم .
.17 طوفان گرد و غبار بسیار سنگین در ایران داشتیم که ناشی از کانون های گرد و غبار خارجی و داخلی بود. طوفان، گرد و غبار و جریان باد پدیده طبیعی است ولی باید تثبیت زمین ، مدیریت منابع آبی صورت بگیرد باید مدیریت کشاورزی و خاک صورت بگیرد و تمامی این رو تلاش می کنیم که برسانیم به حدی که در شان ایران است. اقداماتی که انجام شده که بار ها گفتم ولی مجددا نوشتم در عرض سه سال چه اقداماتی انجام شده است.
تکمیل و توزیع سوخت یورو 4  و می شود گفت بیش از 40 میلیون لیتر بنزین توزیع شده است . وقتی می نویسیم گوگرد زیر 50 ، این وضعیت گوگرد شما بوده در ایران قبل از سال 1391 ، کم گوگرد ایران یعنی در حدود 3-2 میلیون لیتر روی 127 بوده و ما الان زیر 50 داریم و در کلان شهر ها و این قابل مقایسه نیست این یعنی 2.5 برابر کاهش دادیم . امروز 25 لیتر گازوئیل ppm  50  دارد در کشور تولید می شود و همه اش ساخت تولید داخل است. آیا بایستی اینها را نادیده گرفت و به چند روز آلودگی چسبید یا اگر دقت کنید حذف حلال های صنعتی یعنی حذف ده میلیون لیتر بنزن. حداقل حداقل حداقل ده درصد بنزن بوده است اگر 50 در صد طرح کهاب پیشرفت کرده بازم اعتراض کردیم به وزارت نفت و گفتیم زودتر تا سال 95 باید این را انجام دهید.
هر سه ماه یک دفعه ما آنالیز سوخت را انجام دادیم من اطلاعاتش را دارم این آنالیز سوخت ایستگاه سوخت تهران سه ماه اول سه ماه دوم بالای آرماتیک پایینی بنزن است ما کوتاه نیامدیم ما مصوبه دولت را اجرا می کنیم چون اعتقاد داریم علت آلودگی هوا سوخت است و باید سوخت کنترل شود اینها اطلاعاتی است که هر سه ماه داریم می گیریم در سال 93 سه ماه یک دفعه آزمایشگاه های ما بنزن و آرو ماتیک ها را اندازه گیری کردند ممکن جزئی بالا و پایین باشد و خیلی متفاوت است سال 91 بنزین تولیدی کشور 2.2 بنزن داشته است که امروز یک در صد استاندارد است یعنی دقیقاً نصف کردیم میزان بنزن را در کلان شهر ها نه تنها در کلان شهر ها بلکه در تمام شهر ها اتفاق افتاده است چون به طور کلی منبع حذف کردیم یا اگر شما نگاه کنید میزان غلظت بنزن در سوخت توزیعی کلان شهرها در سال 92 در تهران 2.2 ، در سال 93 ، 1.5 ، سال 94 ، 0.95 این غلظت بنزن هوای شهر ها ست . غلظت بنزن از سال 1394-1390 است 394 رسیدیم به 29 .بنزن سرطان زا اصلی است .
در شهری مثل تهران ppm335  بوده است رسیده به 30 یعنی خودش اینطوری شده تلاش شده فعالیت شده .
بنزن آلاینده سمی ، خطرناک و خاص است و هیچ وقت در پایش آلودگی هوا اندازه گیری نمی شود ولی ما اندازه گیری می کنیم .ما به جهت شرایطمان اندازه گیری می کنیم و روش و برنامه داریم. اگر طرح کهاب ما تا پایان سال اجرا شود میرسانیم به زیر ده . ما روی همه خودرو ها کنیستر نصب شده که بتونه بخارات بنزین را بگیرد. در بحث خودرو از یورو 2 به یورو 4 رسیدیم خودرو های دیزلی کشور بدون فیلتر های دوده اجازه تولید ندارند خودرو های درون شهری از 1/7/95 و خودرو های برون شهری از 1/1/96  با همه تلاش هایی که وزارت صنایع انجام داد که این مسئله را ملغی کند اما نشد.
پافشاری ، تلاش و پشتوانه علمی این کار ، که بایستی فیلتر ذرات دیزل DPF روی خودرو های بنزینی ما نصب شود اگر مجوز برای (EUIV ) یورو 4 گرفته شده که متاسفانه باز هم تبلیغات نادرست است اگر امروز استاندارد آلایندگی اروپا (EUIV ) یورو 4 مجوز گرفته که هنوز کمسیون ها آن را رد کردند و مجوز نگرفته اگر هم مجوز بدهد به شرط ها و شروط ها .
اگر خودروی استاندارد آلایندگی شود و بخواهد فیلتر ذرات دیزل روی آن نصب نشود بایستی معادل تفاوت قیمت یورو 4 به علاوه ده درصد جریمه خودروی فرسوده از رده خارج کند اینجوری نیست که بگوییم کوتاه آمدیم اتفاقاً بسیار بلند اومدیم برای اولین بار در کشور خروج خودروی فرسوده دیزلی در کشور کلید می خورد با مکانیسمی  که صرفاً باید خودرو ساز این کار را انجام دهد اگر استاندارد آلایندگی یورو 4 باید قبول شود باید این مکانیسم طی کند . اگر خودرویی فیلتر ذرات دیزل را نصب کند خیلی راحت تر است تا (EUIV )  استفاده کند در عین حال ده مدل GPF  در کشور مجوز دادیم و در حال تولید است. اسکانیا و کلیه خودرو هایی که در کشور تولید می شود دیزلی هاشون فیلتر ذرات دیزل DPF دارند و اجازه ندارند شماره گذاری شوند.
از 1/7/95 شماره گذاری موتورسیکلت کاربراتوری را به طور کل متوقف کردیم. به راهنمایی رانندگی اعلام شده مجوزی برای موتورسیکلت کاربراتوری صادر نشود و داریم اعمال می کنیم.
 11 میلیون موتور سیکلت در ایران هست که بخواهیم مقایسه کنیم هر موتورسیکلت معادل 5 خودرو یعنی 55 میلیون خودرو موتور سیکلت داریم حرکت عظیمی شد که کارخانجات موتور سیکلت مجاب کنیم تا از 1/7/95 دیگر تولید نکنند.
 این کم حرکتی نیست خواهش می کنم شما اینها را ببینید تا اینکه سه روز چهار روز آلودگی هوا برود بالا کسی منکر بالا رفتن آلودگی هوا نیست ولی نمی تواند تحت شعاع قرار دهد سه روز کل فعالیت های سه چهار ساله را تحت شعاع قرار می دهد.
بنده خودم مدیرکل آلودگی هوا بودم از سال 84-78 به اندازه ای که این دوره دارد تلاش می شود هیچ وقت شاهد این گونه تلاش نبوده و در یک دوره دارد تلاش می شود هیچ وقت شاهد این گونه تلاش نبوده و در یک دوره 8 ساله کاملا متوقف بوده است.
اعداد و ارقام ما بر اساس شاخص PSI , AQ روی 110 دارد حرکت می کند. من روی 101 اعلام آلودگی کردم روی 51 گفتم نباید پاک اعلام شود (فقط یک واحد شاخص) اگر 151 واحد اعلام شود خطرناک برای همه گروه ها . تعارف نداریم ، 200 می شد به مردم اعلام نمی کردند هیچ اقدامی نمی کردند بر اساس ماده 7 قانون آلودگی هوا، کمیته اضطرار آلودگی هوا از زمانی تشکیل می دادند که شاخص آلودگی هوا بالای 200 بود.  ولی از دو سال پیش به محض اینکه بالای 150-100 قرار بگیرد کمیته اضطرار تشکیل شده تا مردم ضرر نبینند سلامتشون به خطر نیفتد ، 200 بالا یعنی مرگ یعنی کسی نمی تواند کاری بکند ما داریم این کار ها را انجام می دهیم موتورسیکلت هیبریدی خودرو هیبریدی سود بازرگانی اش صفر است .
تنها کشوری که خودروی هیبریدی معادل بنزین هست ایران است. به خاطر اینکه ما سود بازرگانی اش را صفر کردیم تا مردم بتوانند وارد کنند .بتوانند بیارند یا بحث های مربوط به راه اندازی سیستم معاینه فنی ایران (سیمفا)، معاینه فنی مقوله بغرنجی شده بود ، تقلب در برگه ، عدم ورود خودرو به مرکز و صدور برگه تمامی اینها را جلوش گرفتیم. 440 مرکز معاینه فنی خودرو وصل هستند به سیستم سیمفا (سیستم الکترونیکی معاینه فنی) است .
بحث هایی مثل خودرو های وارداتی ، تمامی شان استاندارد شان یک پله بالاتر از استاندارد ماست. من چند روز پیش سمندی که در بلاروس تولید شده بود اجازه ورود به ایران را ندادم برای اینکه خودرو وارداتی محسوب می شود و باید استاندادر یورو 5 داشته باشد و لی مطابق استاندارد داخل تولید کرده بود چون از مبادی خارجی می آید ما اجازه نمی دهیم وارد شود تا این اندازه ما مراقبت می کنیم که استاندارد ها، قوانین و مقررات کشور رعایت شود.
در بحث نیرو گاه ها، سوخت نیرو گاه ها ، حداقل 34 در صد گاز افزایش پیدا کرده است. 4 تا نیرو گاه را کاملا پلمپ مازوت کردیم. نیروگاه اصفهان ،تبریز، بعثت، منتظرقائم، اراک . اینها حداکثر استفاده گازشان 45 درصد بوده است. که امروز مصرف گازشون به 90 درصد می رسد تمام نیرو گاه های بخاری و گازی الزام به سیکل ترکیبی کردیم که بتوانیم تعهدات در تغییرات آب و هوا و آلودگی هوا بهشان برسیم یعنی راندمان نیرو گاهی از 34 درصد به 43 درصد میرسانیم یعنی ده درصد افزایش راندمان یعنی 10 در صد کاهش مصرف سوخت این ها مواردی است که انجام شده است .
در نوسازی ناوگان خودرو های فرسوده، سال 93 رکورد حذف خودرو های فرسوده است 325 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده است . سال 92-91 67 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده است. می دانید چرا خارج نمی شود چون بر اساس یک تصمیم پول فرسودگی را می گرفتند و به حسابی واریز کردند ما آمدیم جلوش را گرفتیم ، گفتیم آقا سند فرسوده را می خوام پولشو نمی خوام . از سال 92 از 67 هزار خودرو به 325 هزار خودرو و در سال 93 رسیدیم و این روند همچنان ادامه دادر چون اجازه ندارد پولش ر ا بگیرد .
در مورد پایش آلاینده ها 188 ایستگاه داریم که تقریباً دارد به حدود 200 تا می رسد. افزایش ایستگاه های سنجش آلودگی هوا،  در جای جای کشور ایستگاه سنجش آلودگی داریم . نه تنها در 8 کلان شهر بر خلاف عقیده یکسری که فقط فکر می کنند در 8 کلان شهر آلودگی داریم سازمان حفاظت محیط زیست برای کل کشور برنامه ریزی می کند نه فقط برای 8 کلان شهر . 8 کلان شهر اولویت دارد اما همه مردم ایران برای ما مساوی هستند چه اونی که در کلان شهر زندگی می کند چه روستا یا شهر کوچک. فرق نمی کند ما باید پایش انجام دهیم که اگر میزان آلودگی حتی در یک شهر کوچکی بالا رفت سریع با آن مقابله کنیم . کشور برای ما مهم است مردم برای ما مهم هستند.
هر پروژه جدید که در ایران می خواهد احیا شود اگر به هر نحوی با آلودگی هوا ارتباط داشته باشد حتما مدلینگ آلودگی هواشون را می خواهیم ما تا به امروز 50 مورد را ملزم به مطالعات آلودگی هوا کردیم مثل پروژه های صنعتی مثل نیروگاه ، مثل سد، پالایشگاه و ....
در مورد خود اظهاری هر سه ماه یکبار صنایع کشور ملزم به خود اظهاری هستند حدود 400 آزمایشگاه معتمد در کل کشور داریم که اینها کار خود اظهاری را انجام می دهند. تست های مربوط به خودرو انجام می شود هیچ خودروی نیست که استاندارد یورو 4 را نداشته باشد و بیاد بیرون. در دو مرحله تست می کنیم یکی وقتی کسری خواهیم نوع آن و تولید و یکی در خط تولید که به صورت رندوم از خودرو ها تست می گیریم سه تا مرکز بین المللی و دو مرکز داخلی دارند با ما همکاری می کنند برای این کار. تست خودرو به صورت دقیق انجام شود.کارگروه آلودگی هوا در 8 سال 2 جلسه تشکیل شده 2 سال، 20 جلسه تشکیل شده ، فقط دقت کنید یعنی هماهنگی ، مدیریت صحیح ، یعنی مدیریت یکپارچه یعنی کنار هم نشاندن دستگاه هایی که تولید کننده آلودگی یا ناظر بر آلودگی یا کاهنده آلودگی .
ما امروز خدمت دکتر صادق نیت نماینده وزارت بهداشت هستیم که از زبان خودشان بشنوید که چه اتفاق هایی افتاده است. استانهای ما مرتباًکارگروه های استانی در حال تشکیل است . حداقل رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این کارگروه های شرکت می کنند و نشان دهنده اهمیت موضوع است . ما گزارش نظارتی دستگاه ها را نوشتیم و به دولت ارائه کردیم که کدام دستگاه موفق بوده و موفق نبود در بحث قوانین و ضوابط در هیمین دو سال
 اقتصاد کم کربن و اقتصاد مقاومتی (کاهش گاز گلخانه ای )مسائل بسیار مهم است که دنیا همه مسائل اش را بر روی کاهش گاز های گلخانه ای می بندد . در کنفرانس مراکش که برای بعضی ها سنگین بود که سازمان حفاظت محیط زیست شرکت کند کاملا مباحثی مطرح شد که منافع کشورمان را داشته باشیم . کشور ما یک کشور نفت خیز است متکی بر اقتصاد نفتی است اگر در این جلسات شرکت نشود اگر مواضع ایران بحث نشود معلوم نیست چه اتفاقی برایمان می افتد . یک تیغ دولبه است به دلیل مشکلات حوزه ای . ما از نظر رنکینگ رتبه 9  دنیا در انتشار گاز های گلخانه ای هستیم اگر مواضع کشور مطرح نشود معلوم نیست چه اتفاقی برای کشور می افتد. اینطور نیست که شرکت در این کنفرانس خوشی و لذت باشد. مواضع کشور در این مذاکرات رقم می خورد و ما در ارتباط با تغییرات آب و هوا خوشبختانه در بیانیه مراکش مواضع ایران با توجه به حضور فعال رییس سازمان و تیم ج.ا. ایران از دستگاه های مختلف بودند مواضع ما کاملا تبین شد، تدوین شد و در سند مراکش آمده است.
و موفقیت های خوبی داشتیم در همان جا رییس سازمان جلسه ای با رییس برنامه عمران سازمان ملل متحدو رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد داشتند که مباحث گرد و غبار ایران و همکاری منطقه ای بحث مربوط به اثراتی که کشور ما دارد از گرد و غبار می گیرد و تحت تاثیر قرار می گیرد و نتایج بسیار خوبی رسیدیم . برخی متاسفانه صحبت هایی می کنند که آب در آسیاب دشمن ریختن است .
در مورد برنامه دیگری تغییرات آب و هوا، موضوع مشارکت دواطلبانه برای کاهش گاز های گلخانه ای (INDC) برای کاهش گاز های گلخانه ای  است . 4 در صد بدون شرط و 8 در صد با شرط رابرای کشور تدوین کردیم و جالب است بدانید در موافقتنامه پاریس کمک مالی، انتقال تکنولوژی جز پیش شرط های ما برای رسیدن به INDC همان 8 در صدی که پیشنهاد کردیم منوط به حذف تحریم ها و حمایت های مالی و انتقال تکنولوژی بوده است و خوشبختانه در موافقت نامه پاریس آمده است و تلاش شده است و بیانیه مراکش تاکید زیادی بر اجرای موافقت نامه پاریس دارد. محکم کردن رد پای کمک های مالی برای کشور ها از جمله کشور ما. این کم دستاوردی نیست که فرد بخواهد بیاد بگوید مراکش چه اتفاق ها افتاده است.
در مورد بحث مدیریت سبز ، چالش 18 درجه، معاینه فنی موتور خانه ها، برش یکساله آلودگی هوا که علاوه بر برش طولانی مدت کاهش آلودگی هوا در سال 93 تصویب شده است در سال 95 برش یکساله اش را داشتیم که در هفته پیش دولت 26/8/95 دقیقاً برش یکساله است یعنی کمک به خروج خودروی فرسوده یعنی مدیریت صنعتی که تمامی اینها کاملاًٌ برنامه ریزی شده و موارد دیگر در ارزیابی داشتیم . 50 مورد پروژه الزام به آلودگی هوا داشتیم. توسعه صنعتی کشور را انداختیم روی ریل زیست محیطی .
توسعه کشور را نمی گذاریم خارج از ریل محیط زیست حرکت کند. 50 نوع پروژه الزام به ارایه گزارش ارزیابی هستند و شما ببینید گزارشاتی که رد شده است 37 پروژه صنعتی که در کشور به ضرر محیط زیست بوده رد شده است که 14 سد جز این صنایع بوده که هر کدام از اینها 3-2 هزار میلیارد تومان از کشور بودجه می خواستند .
لایحه هوای پاک را ارائه کردیم که در صحن مجلس بوده که البته برگشت خورد برای کمیسیون . حدود مجاز معاینه فنی ، حدود مجاز صنعت بعد از 20 سال که قبلاً خروجی های صنعت را کنترل می کردیم خروجی آن صنعت حدود مجاز صنعت را بعد از 20 سال کاهش داریم.  یعنی اگر صنعتی قبلا" می توانست حداکثر 100 میکروگرم آلودگی داشته باشند الان می تواند 80 میکروگرم میرسه یعنی بهبود استانداردهای کشور ، یعنی ارتقای تکنولوژی کشور خواهش می کنم ببینم. این اقداماتی بود که در کشور انجام شده بود .  خواهش می کنم عین واقعیت را به مردم بگویید هجمه آدم ها که معلوم الحال هستند و دارند آب در آسیاب دشمن می ریند به صرف و صلاح نظام ایران نیست اگر مراجعه کنید به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری باز ایشان فرمایشاتی دارند که تماما" مبنای این برنامه ها قرار دادر که ما داریم تلاش می کنیم که همه جانبه همه کشور به آلودگی هوا برسیم.
 اکنون در خدمت شما هستم برای پاسخ به سوالات ؛
سئوال آقای بربر از خبرگزاری مهر : موضوع خودروهای هیبریدی در بحث آلودگی هوا مطرح است و اخیرا" آقای جمشید آرین چندین بار ادعا داشته و اخیرا" هم خودروی الکترونیکی خود را در سد منجیل غرق کرده ، موضوع چیست و چرا  مورد پذیرش سازمان واقع نشده است ؟
جواب دکتر متصدی: اولا که غرق کردن خودرو که کار اشتباهی است و  باطری برای آب و مسائل آن آلودگی دارد . ادعای ایشان واقعیت ندارد و امضای نامه ای که به اسم ریاست سازمان است جعلی است و در سالهای گذشته در یکی و دوسال گذشته هم بحث هایی مبنی بر این کار انجام داده است ولی مکاتبه و مراجعه رسمی نداشته است.  ببینید سال 1816 میلادی خودرو برقی ابداع شد قبل از اینکه خودرو موتور احتراق داخلی خودرو برق اختراع شود از آن سالها دنیا به سمت موتورهای احتراقی داخلی پیش می رود. دنیا به سمت موتورهای احتراق داخلی رشد کرد تا اواخر قرن 20 خودرهای برقی مشکلات زیادی ازجمله وزن و تعداد باطری و میزان مسافت پیمایش که خیلی کم بود و عدم کارکرد مناسب این خودروها و دنیا هم خیلی راغب نبود  به این خودورها اجازه فعالیت بدهد و کار کند. درایران هم این بحث به همین منوال بود و اجرایی نمی شد یعنی به عبارتی یک خودرو برقی برای مسافتی 20 KM  بخواهد دوباره شارژ شود و یک ساعت الی 2 ساعت شارژ عملا" اجرا نمی شود .سنگینی بدنه خودروها و باطری ها بر بدنه خودرو باعث می شود این فعالیت انجام نشود و لذا خودروهای برقی اقبالی جندانی نداشتند. بعد از مباحث تغییر اقلیم رویکرد خودروسازان به سمت خودروهای برقی پیش رفت و امروز خودروهای برقی داریم که می تواند  400KM پیمایش داشته باشد بایک بار شارژ باطری های اصلاح شده لیتیومی که قاعدتا" سبک تر خواهد بود . مهمترین و معروفترین خودرو تفلا است که بیشترین پیمایش را دارد . در حال حاضر خودروی بولت شولت هست که اخیرا" به عنوان خودروی سبز سال شناخته شده ، خودرویی هست که 100 درصد برق است 15 قطعه آن هم توسط کمپانی LG تهیه میشود ( کره جنوبی ) خودروهای چینی هم داریم تولید می شوند .
تلاش می کنیم با همکاری وزارت صنایع ، خودرو های برقی در داخل ایران تولید شود و همین الان خودرو سازی از ما که لایسنس چین را دارد خودرو برقی تولید می کند . ایران خودرو سال پیش خودروی هیبریدی ارائه کرد و الان مراحل ساخت طی می کند .
و اما مسئله آقای آرین که اکنون در برخی رسانه ها و کانال های تلگرامی می چرخد ، ببینید  این فرد 15-10 سال پیش این ابداع را داشته . سوال چرا چندین سال پیش در دولت قبل پیگیری نکرده، از چند سال گذشته که مسیر باز بوده چرا پیگیری نکرده است . دقت کنید سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ وجه در هیچ شرایطی برای هیچ کمپانی و هیچ تولید کننده وارد بحث بازار و تجارت نمی شود و حساب جداگانه ای برای هیچ تجارتی باز نمی کند.  تجارت ما مردم است. اگر کسی قرار است خودرو تولید کند ، استاندارد هایش مشخص است اگر استانداردهای ما را رعایت کند و استاندارد های زیست محیطی را داشته باشد می تواند در بازار بفروشد و همین جا اعلام می کنم سازمان حفاظت محیط زیست با خودرو هایی که هیچ آلودگی ندارند ، علی الخصوص خودرو های تمام برقی هیچ مشکلی ندارد و هرگونه مجوزی در قالب ضوابط ما می توانند مجوز بگیرند .
آقای آرین هیچ وقت از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست مجوز شماره گذاری برای خودروهایش نکرده است و هیچ گونه سابقه ای در این زمینه وجود ندارد.
اگر خودروی تولید می شود بنده به عنوان سازمان حفاظت محیط زیست نه حامی تولید کننده و نه حامی مصرف کننده بلکه حامی سلامت انسان ها هستم. همین جور که پژو در ایران تولید می شود مجوز زیست محیطی می گیرد ایشان هم می تواند مجوز زیست محیطی از ما بگیرد و برود تولید کند . بنده حساب جدایی به عنوان اینکه تولید کننده است باز نمی کند چون مملکت حساب و کتاب دارد ما معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم که حمایت می کند از ابداع ، اختراعات حمایت می کند که اختراعات به سمت تولید بازار برود. کار سازمان حفاظت محیط زیست کارش نظارت و کنترل بر حسن اجرای استاندارد های کشوری است. اگر کسی بخواهد تبلیغات کند و به دلایل مختلف سازمان حفاظت محیط زیست را درگیر کند که چرا سازمان حفاظت محیط زیست مجوز نداده ، ایشان هیچ درخواستی از سازمان حفاظت محیط زیست نداشته و نامه ای هم که این شبکه ها پخش می کنند جعلی است و اگر هم درست باشد تاریخ اش مربوط به 15-10 سال پیش است.
ما هر روز در آلودگی هوا یک مبحث جدید علمی داریم علم آنقدر رشد سریع دارد که نمی ایستد که 15-10 سال پیش چه اتفاقی افتاده است .
15 سال پیش کلا دنیا بلاک کرده بود خودرو های برقی را  و اصلا امکان تولیدش نبود . در گذشته هر ادعایی مبنی بر تولید خودرو ی برقی که می تواند پیمایش بالا باشد حرف هجوی بود . اکنون  بیشترین پیمایش برای خودرو تفلا است که ادعا می کند 250 کلیومتر را کامل و تا 400 کیلومتر می رود بقیه خودرو ها همین ادعا را نمی کنند ، سبک بودن خودرو ها تکنولوژی لیتیومی برمی گردد به 5-4 سال پیش که باطری لیتومی ابداع شدو دارند کار می کنند  لذا این بحث موضع سازمان حفاظت محیط زیست کاملا مشخص است . هرکسی که درخواست برای تولیداش بررسی می کند. اگر شایستگی ضوابط و استاندارد های زیست محیطی داشت و بتواند استاندارد های زیست محیطی پاس کند مجوز زیست محیطی می گیرد .
سوال آقای محمدی از تین نیوز : بنظر می رسد این بحث آلودگی هوا یک آلودگی رسانه ای است .  بعد از دو سه هفته پیش که پرونده های فساد در شهرداری تهران رسانه ای شد و یک انتصابی در معاونت حمل و نقل صورت گرفت با ماموریت یک جنگ رسانه ای به نام آلودگی هوا . خودتان بهتر می دانید که هوا آنقدرها هم آلوده نیست و اگر هم هست اتفاقا من از شما گلایه می کنم که می گوئید طبیعی است ، شما حق الناسی به گردن دارید که از این مسائل دفاع کنید نه از عملکرد خودتان بلکه از واقعیت این آلودگی کجایش طبیعی است و چرا شما نمی گویید چهار دور شهر تهران را حصار کشیدند ، شما منطقه 22 از بالا نگاه کنید وحشت می کنید . انگار یک مجمع میخ طویله ریخته اند روی زمین و جلوی همه چیز را گرفته است. ناوگان حمل و نقل عمومی چقدرمعاینه فنی دارند و چقدر فرسوده اند چرا اینها را نمی گویید الان اصل آلودگی در هسته مرکزی شهر است . چرا نمی گویید شهرداری که ادعا می کرد یک برای هر طرح یک سال مطالعه می کند نتونست طرح ال ای زد را اجرایی کند . اینها نیامده اندمحاسبه کنند 500 هزار خودرو نمی توانند در 14 مرکز معاینه فنی در عرض 10 روز معاینه فنی کنند  و طرح مانده . اگر طرح ال ای زد اجرایی می شد امروز وضع تهران این نبود ولی متاسفانه این وضعیت نه تنها شامل سازمان حفاظت محیط زیست بلکه شامل کل دولت است . شما می ایستید و میزنند میزنند و می برند شما را توی گوشه رینگ و بعد یک لحظه نفس می کشید و باز می روید تو بازی . وی امروز می گویید آمده ایم گزارش دهیم.
عکس به دروغ منتشر می شود که عکس دروغ است که آقای روحانی برای آلودگی هوا با مترو کرج سفر کرده و بعد دولت لام تا کام نمی گوید این عکس دروغ است . استفاده از حمل و نقل عمومی بد نیست ولی در دوره ای که تمام رسانه های دلواپس عزیز و تیم آقای قالیباف هر روز می کوبد هر روز حمله می کند 50 تا تیتر علیه آلودگی هوا می زنند ای دیگر بحث آلودگی هوا نیست،  شما از روحیه محافظه کارانه بیرون بیایید و از این حضرات علت اجرایی نشدن طرح ال ای زد را که به تنهایی الان می تواند آقای شهردار را تا حد استیضاح بکشاند بخواهید چرا نتوانسته انجام بدهد.
پاسخ دکتر متصدی:   بنده نشست های خبری را به صورت ماهیانه و روتین دارم و انگار شما در نشست های من حضور نداشته اید . من هر ماه یک نشست خبری  دارم تا بتوانم موضوعات معاونت انسانی که موضوعات بسیار گسترده ای است  را بیان کنم مثلا در جلسه پیش مربوط به پلاستیک و خذف آن صحبت کردم و این جلسه مربوط به آلودگی هوا است به همین شکل ادامه دارد اما در مورد اینکه محافظانه برخورد می کنیم بنده نماینده سازمان در شورای عالی شهر سازی هستم در یکی از مباحثی که در توسعه تهران داشتیم من دقیقاً به توسعه منطقه 22 اشاره کردم یکی از مخالفین توسعه طرح 22 من هستم و بی برنامگی که در منطقه 22 رخ داده است . من یک گزارش در شورای عالی شهر سازی ارائه کردم و گفتم منطقه 22 کریدور هوای تهران رابسته است . مقایسه داده های هواشناسی مهرآباد و داده های هواشناسی اقدسیه نشان می هد وقتی جریانات ما از غرب وارد تهران می شود این جریانات به دلیل ساخت و ساز ضعیف می شود و در انتهای شهر قدرت کشیدن آلودگی را از شهر ندارد و به همین خاطر شورای عالی شهر سازی مصوبه ای دارد برای منطقه 22 مبنی بر اینکه در طرح جامع قبلی از یک تبصره استفاده کردند یعنی طرح تفضیلی را نوشتند ولی از یک تبصره استفاده کردند که مربوط به گذشته بود و دارای اعتبار دانستند و همین تبصره باعث این بدبختی ها و بیچارگی های منطقه 22 شده است که خوشبختانه جلوی اینها گرفته شده است و اگر مواردی هم هست مربوط به مجوز هایی است که قبلا داده شده است .
عامل آلودگی می تواند خودور باشد اما علت آلودگی سوخت و جمعیتی است که از این استفاده می کنند و بارها تذکر دادیم جمعیت شهر تهران دیگه گنجایش و ظرفیت زیستی مناسبی برای این آدم ها ندارد. لذا هر گونه ساخت و ساز، هر گونه اقدامی که جمعیت را افزایش می دهد به عنوان علت آلودگی است و قاعدتاً بایستی مورد توجه قرار بگیرد انتقادات زیادی هم از عملکرد هم از عملکرد نامطلوب شهرداری تهران و شهرداری ها در زمینه ساخت و سازها ، فروش تراکم به همین خاطر مبنای دو لایحه شده لایحه مدیریت شهری و لایحه درآمد های پایدار شهری که الان در دولت مطرح می شود برای ساماندهی این وضعیت ها به هر شکل سازمان همیشه موضع خود را اعلام کرده و هیچ وقت کوتاه نیامده است .
در حال حاضر شهر تهران وضعیت نامطلوبی از نظر جمعیت و حمل و نقل عمومی وعدم توزیع مناسب حمل و نقل عمومی دارد ، اطمینانی مردم به سیستم اتوبوسرانی شهر ندارند برای سوار شدن به اتوبوسها چون زمان بندی دقیق ندارد . تنها اطمینانی که مردم دارند به سیستم مترو است که نسبتا" زمان بندی مناسب است و بارها بارها اعلام شده و این بحث را همیشه داشتیم .
بحثی که هم امروز داشتیم آلودگی هوا بود . مردم و رسانه هاباید بدانند که چه اتفاقی دارد می افتد تا اینکه ندانند چه اتفاقی باید بیفتد و قطعا" شما اطلاع رسانی خوبی داشته باشید و این تبلیغاتی که علیه سیستم و علیه برخی از فعالیت هایی است که دولت انجام می دهد با کار شما قاعدتا" خنثی میشود .
همان خبرنگار: آقای دکتر طرف مقابل شما مجموعه ای رسانه ای عظیم با بودجه عظیمی است و صدا و سیما هم شما را پوشش نمی دهد و نباید انتظار داشته باشید که این صحبت ها نتیجه بدهد. آنها رسانه هایی هستند که واقعیت را پوشش نمی دهند. 
پاسخ دکتر متصدی : امیدواریم اصلاح شوند . من جلسه دیگری باید بروم و اجازه بدهید از خدمتتان مرخص شوم .
از صبر و حوصله و حضور شما متشکرم .  والسلام . موفق باشید .

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی