کد مطلب: 1680
  تاریخ انتشار:  1395/05/10 - 11:29


لیپار، ساحلی امن برای لاک پشت سبز

یک خانواده سیستانی، مسئول حفاظت از تخم های گونه های لاک پشت این منطقه شدند

خرید و فروش تخم لاک پشت های حفاظت شده دردسرساز شده است.
download لاک پشت سبز

خرید و فروش تخم لاک پشت های حفاظت شده دردسرساز شده است.

یکی از چالش های حفاظت از گونه های لاک پشتی در ایران، خرید و فروش تخم آن ها است که اغلب به دلیل ناآگاهی و فقر جوامع بومی و محلی صورت می پذیرد. حالا برای حل این معضل، کارشناسان دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست دست به دست هم داده اند و با تخصیص مبلغی از حساب شخصی خود و پرداخت آن به خانواده نگهبان لاک پشت سبز در تلاشند تا ساحل لیپار در استان سیستان و بلوچستان را تبدیل به نقطه ای امن برای تخم گذاری لاک پشت های سبز کنند.
داود میرشکار - مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام این خبر به خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) گفته است:«کارشناسان دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست پس از گفتگو و آموزش خانواده ساکن در مجاورت محل تخم گذاری لاک پشت های سبز ساحل لیپار استان سیستان و بلوچستان، از اعضای خانواده خواستند تا به ازای دریافت ماهیانه مبلغی از سمت کارشناسان این دفتر، مراقبت از لاک پشت های سبز و تخم های آن ها طی دوران تخم گذاری را بر عهده گیرند.»
میرشکار ضمن تاکید بر ضرورت آموزش، همچنین رفع نیازهای معیشتی جامعه محلی و بومی و بهره گیری از ظرفیت های آنان برای حفاظت بهتر از محیط زیست، گفت:«این اقدام در کنار سایر اقدامات حفاظتی و فنی و تخصصی منجر به حفظ گونه مهم لاک پشت سبز در ایران شود.»
او در خصوص شرایط جهانی لاک پشت ها نیز با یادآوری این موضوع که هفت گونه از هشت گونه لاک پشت دریایی شناسایی شده جهان در لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارند، نیز گفت:«آب های خلیج فارس میزبان پنج گونه آن ها شامل لاک پشت دریایی سبز، لاک پشت دریایی منقار عقابی، لاک پشت دریایی سرخ، لاک پشت دریایی زیتونی و لاک پشت دریایی چرمی و سواحل جنوبی ایران میزبان دو گونه لاک پشت منقار عقابی و لاک پشت سبز جهت لانه گزینی و تخم گذاری است.»
به گفته میرشکار، مهم‌ترین مکان های لانه گزینی و زادآوری این دو گونه از لاک پشت های دریایی در پارک ملی دیر - نخیلو و منطقه حفاظت شده مند، پارک ملی نای بند، پناهگاه حیات وحش خارک، پناهگاه حیات وحش هندورابی، پناهگاه حیات وحش شیدور، منطقه حفاظت شده جزایر فارور و جزایری مانند جزیره هرمز، لارک، قشم، کیش، نخیلو و ام الگرم و ابوموسی قرار دارد.
این مسئول دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به آینده نامعلوم لاک پشت های سبز به دلایل متعددی همچون برداشت تخم و صید بی رویه داشت و اضافه کرد:«در حال حاضر لاک پشت های سبز در فهرست سرخ حیوانات در معرض تهدید اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار گرفته اند و احتمال می رود طی قرن جاری نسل آن ها در اغلب نقاط دنیا منقرض شوند.»
او اشاره ای هم به نرخ زادآوری پایین این گونه داشت و گفت:« به همین دلیل، جبران تلفات ناشی از فعالیت های انسانی برای حفظ چرخه زیستی این گونه ها بسیار سخت است.»
آنطور که میرشکار می گوید، با توجه به بازماندگی کم تخم های لاک پشتان دریایی، حدود یک تا دو درصد از نوزادان به لاک پشت بالغ تبدیل شده و جهت زادآوری مجدد به زیستگاه خودشان باز می گردند و از این رو حفظ آن ها یک ضرورت اساسی است.طبق گفته های مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، مضاف بر عوامل طبیعی تهدید کننده جمعیت لاک پشت ها، آلودگی های نفتی، تخلیه زباله در سواحل، صید غیر مجاز، فاضلاب های شهری، ساخت و ساز در سواحل، تردد شناورها، انفجار جهت اکتشاف منابع، آلودگی حرارتی، به دام افتادن در تورهای صیادی، تخریب آبسنگ های مرجانی، پدیده ذوب شدن یخ های قطبی، فرسایش سواحل و مانورهای نظامی دریایی نیز به عنوان عوامل تهدید کننده انسانی، حفظ نسل لاک پشتان دریایی را دشوار کرده است.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران، لاک‌پشت سبز دریایی با نام علمی Chelonia mydas که به نام های لاک پشت سبز، لاک‌پشت سیاه و لاک‌پشت سبز اقیانوس آرام نیز شناخته می شود، نوعی لاک‌پشت از خانواده Chelonidae است. دلیل نام گذاری این گونه وجود لایه ای از چربی سبز رنگ در زیر لاک این حیوان است.
این گونه از لاک‌پشت ها در آب های گرمسیری سراسر جهان زندگی می کنند و تا کنون دو جمعیت مجزا آن ها در آب های اقیانوس آرام و اطلس شناسایی شده اند. لاکپشت‌های سبز در خلیج فارس و دریای عمان نیز زندگی می کنند.
در سواحل جنوبی ایران بیش از 50 زیستگاه اصلی برای لاک پشت های دریایی وجود دارد که محل چرا، جفت گیری و تخم ریزی آن‌هاست تا جایی که بر اساس نتایج به دست آمده لاک پشت سبز و لاک پشت پوزه عقابی بیشترین تعداد لانه سازی یا به بیان دیگر بیشترین مناطق لانه سازی و تخم گذاری در ایران را به خود اختصاص داده اند.
لاک پشت سبز دریایی بالغ عموماً از علف دریایی تغذیه می کند و به گونه ای با هرس کردن کف دریا از رشد بی رویه جلبک ها جلوگیری می کند. این گونه از لاکپشت‌ها برای زیست‌بوم مفید هستند و به عنوان موجودات پاک‌کننده زیست‌بوم دریا به شمار می‌روند و آلودگی‌های سواحل را از بین می‌برند. لاک پشت سبز با خوردن گونه‌های دریایی از جمله عروس دریایی جمعیت رو به افزایش آنها را کنترل می‌کند.
از نظر طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) این گونه از لاکپشت در لیست قرمز گونه‌های در حال انقراض قرار دارد. در بسیاری از کشورها شکار این لاک‌پشت و استفاده از تخم های آن ممنوع و یا محدود شده است. با این حال این گونه از لاک‌پشت ها به دلایل مختلف از قبیل آلودگی های محیط زیست، پیشرفت ساخت و ساز در مناطق ساحلی، صید در تورهای ماهی و میگو و بیماری های مختلف در خطر انقراض هستند.
هر لاک‌پشت سبز حداکثر 120 تخم می‌گذارد اما تنها دو درصد از تخم‌ها به بلوغ رسیده و شانس زندگی پیدا می‌کنند. بیشترین حضور لاک پشت سبز برای تغذیه یا تخم گذاری در سواحل شنی و ماسه‌ای شرق چابهار از جمله مناطق کچو، لیپار، بریس، گواتر و سواحل غربی بندر کنارک شامل تُنگ و پُزم است.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان