کد مطلب: 16527
  تاریخ انتشار:  1400/03/24 - 11:14


تغییرات آب‌وهوایی؛ چرا گرم‌شدن اقیانوس‌ها ماهی‌ها را به کوچ وا‌می‌دارد؟

ماهی‌ها که جانداران خون‌سرد به‌شمار می‌روند در محدودهٔ دماییِ آستانه دمای بدن خود زندگی می‌کنند و بنابراین با گرم‌شدن آبها برخی از آنها به جستجوی زیست‌گاه‌های تازه‌ای برمی‌آیند.

اروپا پس از ماه آوریل در ماه مه نیزهوایی سرد داشت که دمای آن نیم درجه کمتر از میانگین سالهای ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ بود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، در کل، تغییرات آب‌وهوایی ماه گذشته نشان‌دهندهٔ تفاوتهای زیادی است، و این را در نقشهٔ تغییرات دمای نزدیک زمین می‌بینیم. دمای مناطق آسیای مرکزی ماه گذشته ۵ درجه بالاتر از میانگین معمول بوده و در شمالگان (قطب شمال) هم موجی از هوای گرم دیده شد و روز ۲۰ مه در روستای «نیژین‌یایا پشا»ی روسیه دمای ۳۱ درجه ثبت شد.

نقشه تحولات بارش نیز تغییرات مشابهی را نشان می‌دهد. مناطقی که گرمتر بودند کم‌باران‌تر هم بودند، مثلا ترکیه، یونان و روسیه. در شمال غربی اروپا هوا سرد و مرطوب بود و ولز با بارش ۲۴۵ میلیمتر باران، مرطوب‌ترین ماه مه خود را از سر گذراند.

تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر جابه‌جایی توده‌های ماهی
ماهی‌ها حساسیت ویژه‌ای به تغییر دما نشان می‌دهند و با گرم‌شدن اقیانوس‌ها برخی از آنها راهی شمال‌ می‌شوند، برخی از آنها می‌توانند خود را به شمال برسانند و برخی دیگر هم تلف می‌شوند.

ماهیگیران بندر کیله‌لاژهٔ کپنهاک، از سهمیه‌بندی صید و نیز ریختن آلاینده‌های کشاورزی به دریا شکایت دارند. اما اخیرا با چالشی تازه‌ روبه‌رو شده‌اند که نتیجهٔ تغییرات آب‌وهوایی است.‌ این صیادان ماهی‌های جدیدی در تورشان پیدا می‌کنند.

ماهی‌ها که جانداران خون‌سرد به‌شمار می‌روند در محدودهٔ دماییِ آستانه دمای بدن خود زندگی می‌کنند و بنابراین با گرم‌شدن آبها برخی از آنها به جستجوی زیست‌گاه‌های تازه‌ای برمی‌آیند.

مارک پاین، پژوهشگر ارشد دانشگاه صنعتی دانمارک در این باره می‌گوید: «اگر نمونهٔ روی زمین‌اش را در نظر بگیریم می‌بینیم وقتی هوا خیلی گرم بشود ما به سایهٔ درختی یا به درون حفره‌ای پناه می‌بریم، اما دمای اقیانوس بسیار همگن‌تر است و سرپناهی ندارد. پس خلاص شدن از شرایط دشوار خیلی سخت‌تر از روی زمین است.»

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان