کد مطلب: 16501
  تاریخ انتشار:  1400/03/20 - 12:04


در دو سال و نیم پیش از ظهور کرونا، نزدیک به '۵۰ هزار' حیوان وحشی زنده در ووهان چین به فروش گذاشته شدند

نتیجه یک مطالعه نشان داده است که در دو سال و نیمِ پیش از شناسایی اولین مورد کرونا در سال ۲۰۱۹، بیش از ۴۷ هزار حیوان وحشی زنده در بازارهای ووهان چین برای فروش عرضه شده بودند.

نتیجه یک مطالعه نشان داده است که در دو سال و نیمِ پیش از شناسایی اولین مورد کرونا در سال ۲۰۱۹، بیش از ۴۷ هزار حیوان وحشی زنده در بازارهای ووهان چین برای فروش عرضه شده بودند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
بر اساس این تحقیق که در نشریه "گزارش‌های علمی" منتشر شده، از ماه مه سال ۲۰۱۷ تا نوامبر ۲۰۱۹، حدود ۳۸ گونه جانوری در شرایط نامطلوب و ناسالم در۱۷ بازار تره‌بار در ووهان عرضه شده بودند.

اولین گروه مبتلایان به کرونا که در ووهان شناسایی شدند با بازار محصولات دریایی "هوآنان" در ارتباط بودند هرچند اولین مبتلایی که در این شهر شناسایی شد ارتباطی با این بازار نداشت.

اولین مبتلایان شناسایی‌شده فقط با این بازار مرتبط نبودند. گروهی از اولین مبتلایان با دیگر بازارهای ووهان در ارتباط بودند و در آنها ویروس کرونایی یافت شد که تبار نسلی متفاوتی داشت. از این رو این احتمال قوت گرفت که "سرریز" (سرایت) ویروس کرونا از یک گونه جانوری واسط به انسان، نه در این بازارها، بلکه خیلی قبلتر و احتمالا در حین قاچاق حیوانات از زیستگاه‌شان رخ داده است.

تحقیق مشترک سازمان بهداشت جهانی و چین که اواخر ماه مارس منتشر شد، هیچ گزارشی تائیدشده‌ای از فروش پستانداران زنده را در بازار هوآنان نیافته بود اما در عین حال گفته مدارکی وجود دارد که در گذشته چنین بوده است.

اگرچه شایعه‌هایی درباره نشت ویروس "سارس-کرونای-۲" از یک آزمایشگاه ویروس‌شناسی در ووهان وجود دارد، اینکه خفاش منشا این ویروس باشد بسیار بیشتر پذیرفته شده است.

تحقیق مشترک سازمان بهداشت جهانی و چین احتمال داده که این ویروس از خفاش به جانوری واسط و از آن به انسان سرایت کرده باشند؛ اغلب از پنگولین (مورچه‌خوار پولک‌دار) بعنوان این جانور واسط یاد می‌شود.

در تحقیق جدید که پژوهشگران چینی، بریتانیایی و کانادایی در آن مشارکت داشته‌اند گفته شده هیچ مدرکی موجود نیست که تائید کند خفاش‌ زنده یا پنگولین در ووهان به فروش رسیده باشند اما گونه‌های جانوری دیگری نظیر راسو، راکون، سنجاب و روباه در این بازار وجود داشته‌اند.

بعد از شیوع کرونا در ووهان، دولت چین سختگیری‌ها را برای قاچاق حیوانات زنده افزایش داد و بازار فروش حیوانات زنده و مراکز پرورش حیوانات را بست؛ هر چند هنوز با مجوز دولتی بعضی از حیوانات برای خز یا تهیه داروهای طب سنتی چین پرورش داده می‌شوند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان