کد مطلب: 16472
  تاریخ انتشار:  1400/03/17 - 14:20


۵۰ درصد مدیریت محیط زیست با مردم است/ پس اندازهای آب را از دست دادیم

بنیانگذار دانشکده محیط زیست، با بیان اینکه ۵۰ درصد مدیریت محیط زیست هر کشور در دست مردم است، یادآور شد: اگر مردم با محیط زیست باشند، شاهد حفاظت از آن هستیم.

بنیانگذار دانشکده محیط زیست، با بیان اینکه ۵۰ درصد مدیریت محیط زیست هر کشور در دست مردم است، یادآور شد: اگر مردم با محیط زیست باشند، شاهد حفاظت از آن هستیم.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر مجید مخدوم در نشست مجازی «وضعیت محیط زیست ما» که به مناسبت روز جهانی محیط زیست از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان - منطقه شمال برگزار شد، با بیان اینکه محیط زیست ایران ۲۵۰۰ سال مدیریت آب داشته است، اظهار کرد: مدیریت آب در شهرهای کویری ایران مشهود بوده و آبیاری صورت گرفته است.

وی با اشاره به از دست رفتن ذخیره آبی کشور طی سه سال گذشته، افزود: متاسفانه ۸۰ درصد ذخیره آبی کشور که توسط قنات ها تهیه می شد از دست رفته و نگران نسل آینده هستیم.

بنیانگذار دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، پدیده تغییر اقلیم و آب شدن یخ های قطبی و افزایش دما را جهانی دانست و تصریح کرد: زمستان سال گذشته در صحرای عربستان برف بارید که گواهی بر جدی بودن پدیده تغییر اقلیم است.

مخدوم، وقوع سیل، رانش زمین، فرونشست زمین، شوری آب، خاک، آب، تالاب و دریاچه آلوده، آلودگی صوتی در اغلب کلانشهرها و آلودگی هوا در تمام کلانشهرهای ایران را برشمرد و گفت: متاسفانه شاهد کاهش سطوح جنگل ها و مراتع و خلنگ زارها و ناکارآمدن شدن مدیریت پسماند و پساب در کلانشهرها هستیم.

وی با اشاره به خسارت زنی مردم به مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست از جمله پارک های ملی و پناهگاه های حیات وحش و مناطق دوگانه سازمان جنگل ها شامل پارک های جنگلی طبیعی و دست کاشت و ذخیره گاه های جنگلی، خاطرنشان کرد: وضع محیط زیست ما مطلوب نیست و دچار هرج و مرج در مدیریت محیط زیست هستیم.

این استاد تمام دانشگاه تهران، با بیان اینکه ۵۰ درصد مدیریت محیط زیست هر کشور در دست مردم است، یادآور شد: اگر مردم با محیط زیست باشند، شاهد حفاظت از آن هستیم؛ البته ۳۰ درصد مدیریت محیط زیست نیز در دست دانشگاهیان و کارشناسان و ۲۰ درصد دیگر در دست دولت است که باید طبق توصیه ها و دستورالعمل های کارشناسان رفتار کند، اما متاسفانه گاها به جای همراهی دولت با کارشناسان محیط زیست، شاهد رفتار خلاف آن هستیم.

وی پروژه احداث سد لاسک در شمال غرب گیلان را موجب کاهش ۳۶ میلیون مترمکعبی ورودی آب به تالاب انزلی دانست و اضافه کرد: تالاب انزلی در حال حاضر با خطر خشک شدن دست و پنجه نرم می کند و در صورت احداث این سد، با تهدید جدی مواجه خواهد شد.

مخدوم، با بیان اینکه قنات های ایران الگوی بسیاری از کشورهاست، عنوان کرد: ایرانیان توانستند ۲۵۰۰ سال این کشور را از خشکسالی حفظ کنند، اما طی سه دهه اخیر همه پس اندازها را از دست دادیم.

بنیانگذار دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، با اشاره به وجود توسعه های نامتوازن و ناهماهنگ بدون توجه به مولفه ها و ملاحظات زیست محیطی، ادامه داد: شاهد قاچاق چوب و فروش حیات وحش هستیم؛ این در حالی است که طرح تنفس فرصت خوبی برای محافظت از جنگل ها بود.

وی یکی از معضلات زیست محیطی ایران را ضعف مدیریت و برنامه ریزی به ویژه در حوزه آمایش دانست و عنوان کرد: ارزیابی توان اکولوژیکی شالوده آمایش سرزمین است، زیرا هر اکوسیستم دارای آب، خاک، سنگ، پستی و بلندی، رستنی ها و جانوران خاص خودش است که با اکوسیستم دیگر اختلاف دارد لذا براساس توان اکولوژیکی می توانیم به توسعه پایدار برسیم.

این استاد تمام دانشگاه تهران، توان اکولوژیکی، نیروی انسانی، ساختارهای زربنایی و فناوری و منابع مالی را چهار مولفه توسعه پایدار دانست و گفت: آزمندان محیط زیست ما را به این روز انداختند.

مخدوم، طرح های غیر زیست محیطی همچون انتقال آب دریای خزر به مرکز کشور و احداث صنایع در مناطق خشک و کم آب را نتیجه عدم توجه به آمایش دانست و اضافه کرد: محیط زیست نیازمند تیمار و مراقبت است و بی تردید با اجرایی شدن آمایش شاهد نجات محیط زیست خواهیم بود؛ البته تاب آوری محیط زیست و منابع طبیعی بسیار بالاست و با یک جهش به حالت پایدار بازمی گردد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی