کد مطلب: 16461
  تاریخ انتشار:  1400/03/16 - 11:10


تلاش فرانسوی‌ها برای کاهش پلاستیک‌های آلاینده مدیترانه

هر سال حدود ۶۰۰ هزار تن زبالهٔ پلاستیکی راهی مدیترانه می‌شود و فرانسه یکی از کشورهایی است که بخش عمده این دورریزها را تولید می‌کند.

آلاینده‌های پلاستیکی نه‌تنها چهرهٔ سواحل جنوبی فرانسه را زشت کرده‌اند بلکه چرخهٔ خوراک را نیز آلوده می‌کنند و بیش از چهار قرن طول خواهد کشید تا در بستر مدیترانه تجزیه و سرانجام جذب طبیعت شوند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دو غواص فرانسوی به جمع سازمان‌های غیرانتفاعی بسیاری پیوسته‌اند که در جنوب فرانسه دست‌به‌کار جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی دریا و ساحل شده‌اند.

کوین پنسون، که یکی از این غواصان است می‌گوید: «ما انبوهی از بسته‌بندی‌های پلاستیکی، قوطی، بطری شیشه‌ای، فندک و فنجان و غیره پیدا کرده‌ایم.» و بریس مَسی، غواص دیگر که زیست‌شناس و کارآفرین نیز هست می‌افزاید: «ما قصد داریم نقشه‌ای از زیست‌بوم دریایی این منطقه تهیه کنیم تا تصویری زنده و پویا از تحولات وضعیت دریا و اقیانوس باشد.»

هر سال حدود ۶۰۰ هزار تن زبالهٔ پلاستیکی راهی مدیترانه می‌شود و فرانسه یکی از کشورهایی است که بخش عمده این دورریزها را تولید می‌کند. فرانسوی‌ها تنها ۲۴ درصد از کل زباله‌های پلاستیکی خود را بازیافت می‌کنند، درحالی که این رقم در مورد همسایه‌های اروپایی‌شان یعنی اسپانیایی‌ها، ایتالیایی‌ها و بریتانیایی‌ها بیش از ۴۰ درصد است.

فرانسه قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ صددرصد کل زباله‌هایش را بازیافت کند. اما توان بازیافت زباله‌ فعلا محدود است و اکثر بسته‌بندی‌های پلاستیکی بازیافت‌پذیر نیستند.

در بندر مارسی، در جنوب فرانسه، برخی شرکت‌های خصوصی جمع‌آوری زباله نیز وارد کار شده‌اند و در آموزش شیوه‌های جداسازی زباله در مبدا به شهروندان کمک می‌کنند. هدف این کار نه تنها بازیافت بهتر که کاهش هرچه بیشتر پلاستیک‌ها است.

گیوم پلگرین، مدیر شرکت «لمون تری مارسی» دربارهٔ رویکرد تازه در امر مدیریت زباله‌ها می‌گوید: «رویکرد سنتی به جمع‌آوری زباله آن بوده که هرچه زبالهٔ بیشتری جمع‌ کنید پول بیشتری می‌گیرید اما رویکرد ما متفاوت است و هدف از آن کاهش زباله در مبدا است. ما شیوه‌هایی را اجرا می‌کنیم که به کاهش کلی مقدار زباله می‌انجامد.»

برخی از صاحبان مشاغل نیز می‌کوشند تا حدامکان در ارائه محصولات خود کمتر از بسته‌بندی پلاستیکی استفاده کنند گرچه جایگزین کردن شیشه گران‌تر است. استفانی دیک، طراحی است که هدفش رساندن مصرف پلاستیک به صفر است. او می‌کوشد با طرح‌هایش مغازه‌داران را ترغیب کند که بدون ضرر مالی استفاده از پلاستیک را کنار بگذارند.

استفانی می‌گوید: «اگر بازیافت کافی هم داشته باشیم باز هم درحال آلوده‌سازی هستیم، مواد خام را هدر می‌دهیم و منابع را تلف می‌کنیم. بازیافت راه‌حل بلندمدت نیست. باید مصرف پلاستیک را کم کنیم و از مواد تجزیه‌پذیر در بسته‌بندی استفاده کنیم.»

از سال ۲۰۴۰ به بعد استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف در فرانسه ممنوع خواهد بود. انجمن‌های حافظ محیط زیست می‌گویند این هدف را چندان الزام‌آور نمی‌دانند حال‌آنکه تولیدکنندگان پلاستیک آن را غیرواقعی می‌خوانند. منتقدان می‌گویند تأثیر اقتصادی چنین ممنوعیتی عظیم خواهد بود چون تنها در سال ۲۰۱۹ گردش مالی صنعت تولید پلاستیک در اروپا ۳۵۰ میلیارد یورو بوده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی