کد مطلب: 16438
  تاریخ انتشار:  1400/03/12 - 17:40


ذخیره ۴۰ درصد از آب کشور توسط پوشش گیاهی «زاگرس»

شش میلیارد مترمکعب معادل ۴۰ درصد از آب کشور توسط پوشش گیاهی زاگرس ذخیره و به تدریج آزاد می شود.

معاون امور جنگل، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مطرح کرد: شش میلیارد مترمکعب معادل ۴۰ درصد از آب کشور توسط پوشش گیاهی زاگرس ذخیره و به تدریج آزاد می شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، عباسعلی نوبخت چهارشنبه ۱۲ خردادماه در جمع کارکنان و مدیران ستادی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، مطرح کرد: شش میلیارد مترمکعب معادل ۴۰ درصد از آب کشور توسط پوشش گیاهی زاگرس ذخیره و به تدریج آزاد می شود بنابراین با توجه به قرار گرفتن کشور در منطقه نیمه خشک و خشک باید برای حفظ این جنگل ها بیش از گذشته تلاش کرد.

وی اضافه کرد: ذخیره آبی جنگل های زاگرس شش میلیارد مترمکعب در سال است در حالیکه ذخیره کارون به عنوان بزرگترین سد کشور آن هم در برخی از سال ها به حدود سه میلیارد و شش میلیون مترمکعب می رسد.

نوبخت با بیان اینکه ۱۴ هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت جنگل های کشور است و هر هکتار آن ۶۷ تن گرد و غبار را در سال جذب می‌کند، اظهار کرد: با توجه به ریزگردهای موجود در کشور، نقش آفرینی جنگل های زاگرس، البرز، ایران تورانی، خلیج فارس و ارسباران بسیار با اهمیت است اما خیلی ها جنگل را تنها به عنوان تولیدکننده چوب می بینند در حالیکه تولید چوب بخش بسیار کوچکی از کارکردهای جنگل محسوب می شود.

وی بیان کرد: کشور ما دارای پنج منطقه رویشی است که زاگرس با شش میلیون هکتار وسعت، بزرگترین منطقه محسوب می شود و استان همدان بخشی از منطقه زاگرس بوده و پوشش گیاهی این منطقه را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: ۸۰ درصد کارکرد سازمان جنگل ها غیربازاری و ۲۰ درصد تجاری است و این سازمان و ادارات کل زیرمجموعه آن در استان ها به عنوان باغبان برای حفظ پوشش گیاهی عمل می کنند.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به بیان کارکردهای جنگل پرداخت و گفت: سطح جنگل های هیرکانی واقع در البرز و منطقه شمال کشور که نیمی از جمعیت را در خود جای داده، دو میلیون هکتار است و هر هکتار از این جنگل ها قادر به ذخیره ۲۵۰۰ مترمکعب آب در سال و آزادسازی تدریجی آن هستند.

وی افزود: اگر میزان ذخیره آب در جنگل های هیرکانی ۱۵۰۰ مترمکعب(حداقل و کمترین میزان) درنظر گرفته شود با توجه به وسعت دو میلیون و ۴۰۰۰ هکتاری آن سالانه حدود سه میلیارد مترمکعب آب در جنگل های شمال جذب و ذخیره شده و به تدریح از قسمت های شمالی و جنوبی البرز آزاد می شوند.

نوبخت ادامه داد: با این توصیف نیمی از جمعیت کشور زندگی خود را مدیون آبی هستند که از طریق جنگل های شمال کشور ذخیره و به تناوب آزاد می شود.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: سال ۹۵ آخرین سال بهره برداری از جنگل های شمال کشور بود که در آن سال حدود ۵۵۰ هزار مترمکعب چوب از جنگل ها استحصال شد در حالیکه چوب ها قابل مشاهده بوده اما ارزش آبی که از این مناطق استحصال شد، برای افراد قابل رؤیت و ملموس نیست.

وی با بیان اینکه هر هکتار جنگل اکسیژن مورد نیاز ۱۰ نفر را تأمین می کند، گفت: میزان اکسیژن تولیدی توسط جنگل ۲.۵ تن به ازای هر هکتار است یعنی جنگل های زاگرس با شش میلیون هکتار وسعت، رقم بالایی اکسیژن تولید می کند در حالیکه هم اینک قیمت هر کیلوگرم اکسیژن، ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان است.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: سال گذشته طرح هایی در این سازمان در قالب طرح جهش «۹ در ۹۹» اجرا شد و استان همدان با وجود مدیر و نیروهای توانمند این آیتم ها را به بهترین شکل عملیاتی کرد بنابراین اعضای شورای معاونان سازمان جنگل ها با حضور در استان های مختلف اقدام به ارزیابی فعالیت ها و قدردانی از مسئولان می کنند.

وی افزود: استان همدان کارهای خوبی برای حفظ و احیای پوشش گیاهی انجام داده و در سه سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ هکتار کار توسعه، احیاء و غنی سازی پوشش گیاهی در این استان انجام شده است.

جلسه هم اندیشی پیشگیری از حریق در عرصه های منابع طبیعی با حضور مدیران سازمان جنگل ها، یگان حفاظت منابع طبیعی، مدیریت بحران و هیات های کوهنوردی استان های چهارمحال و بختیاری، همدان و لرستان به مدت دو روز در شهر همدان برگزار شد. 

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب