کد مطلب: 16435
  تاریخ انتشار:  1400/03/12 - 12:58


نشت مواد شیمیایی در آب؛ یک فاجعه زیست‌محیطی در کمین سریلانکا

بعد از غرق شدن کشتی حامل مواد شیمیایی، سواحل سریلانکا را انواع میکروپلاستیک، لاشه‌ آبزیان و لاک پشت‌های مرده فرا گرفته است.

بعد از غرق شدن کشتی حامل مواد شیمیایی، سواحل سریلانکا را انواع میکروپلاستیک، لاشه‌ آبزیان و لاک پشت‌های مرده فرا گرفته است. صدها تن نفت خام، مازوت و اسید نیتریک به دریا ریخته و دولت کلمبو از استرالیا کمک خواسته است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، کشتی کانتینربر "x-press-pearl" که در امتداد سواحل سریلاتکا آتش گرفته بود، سرانجام به قعر دریا فرو رفت. این کشتی صدها تن نفت در مخازن سوخت خود داشت و تلاش کارکنان یک شرکت تخصصی هلندی نیز کمکی به نجات آن نکرد. تیم هلندی کوشید کانتینربر را به سمت بندر کلمبو هدایت کند تا مواد شیمیایی کمتری به سواحل غربی نشت کند.

هم اینک مقادیر عظیمی از زباله‌های پلاستیکی سطح سواحل سریلانکا را پوشانده و مقامات محلی نگران بروز یک فاجعه زیست محیطی هستند. "ایکس پرس پرل" حامل ۱۴۸۶ کانتینر بود؛ محموله‌هایی شامل ۲۵ تن اسید نیتریک و مواد شیمیایی دیگر  و ۲۸ کانتیتر مملو از گوی‌های پلاستیک و یونولیت وجود داشت.

بسیاری از کانتینرها در ۱۳ روزی که کشتی در حال سوختن بود، از بین رفتند اما تعداد زیادی از آنها که حاوی مواد پلی‌اتیلن بودند به دریا افتادند. ۲۷۸ تن نفت سنگین و ۵۰ تن مازوت و گازوییل نیز وارد آب‌های اقیانوس هند شدند.

آتش‌سوزی روز سه‌شنبه اول ژوئن خاموش شد. احتمال می‌رود که حریق از نشت بشکه اسید نیتریک بروز کرده باشد. پیگیری‌ها نشان می‌دهد که ناخدای کشتی ۹ روز قبل از آتش‌سوزی از ماجرای نشت بشکه خبر داشته است.


 اداره حفاظت دریایی سریلانکا می‌گوید وخیم‌ترین آلودگی آبی در این کشور رخ داده است.رئیس جمهور سریلانکا استرالیا را برای پاکسازی از آلودگی‌ها به کمک طلبیده است. سریلانکا در بین کشورهای جنوب آسیا، بیشترین تنوع زیستی را دارد. هم اینک ماهیگیری در سواحل سریلانکا ممنوع است.

مقامات کلمبو برای کشتیرانی مربوطه و ۲۵ خدمه آن پرونده قضایی تشکیل داده و خواستار جبران خسارات از سوی بیمه باربری نیز شده‌اند.
کشتی باربری x-press-pearl  که در سنگاپور به ثبت رسیده، محموله‌های خود را از قطر، دبی و بندری در هند بارگیری کرده بود.

انتهای پیام


به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی