کد مطلب: 16317
  تاریخ انتشار:  1400/02/26 - 13:05


استانداردهای جهانی نقل و انتقال گونه‌های حیوانی

حمل‌ونقل حیوانات باغ‌وحش در مسافت‌های طولانی ضروری است اما باید در این موارد از حیوانات محافظت کرد و رفاه آنها را در نظر گرفت.

حمل‌ونقل حیوانات باغ‌وحش در مسافت‌های طولانی ضروری است اما باید در این موارد از حیوانات محافظت کرد و رفاه آنها را در نظر گرفت. در سفر حیوانات باید به بسیاری از موارد توجه داشته باشید، برای مثال، اطمینان حاصل کنید که حیوان توانایی سفر دارد و همه موارد مرتبط را در نظر گرفته‌اید.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، در بعضی از کشورها نیاز است که مراحل خاصی در رابطه با شناسایی، واکسیناسیون، آزمایش‌ها و درمان‌های حیوانات به‌صورت دقیق و در یک جدول زمانی مشخص ارائه شود به همین دلیل باید شرایط را به طور دقیق بررسی کنید و گرنه حیوان اجازه ورود به مقصد را پیدا نخواهد کرد و احتمالا برای مدت طولانی قرنطینه خواهد شد. روزانه هزاران حیوان برای کشتار، پرواربندی و پرورش به داخل اروپا و کشورهای دیگر منتقل می‌شوند اما باید در نظر داشت روش‌های حمل‌ونقل حیوانات از گونه‌ای به گونه دیگر بسیار متفاوت است.

از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵، حیوانات منتقل‌شده در داخل اتحادیه اروپا ۱۹ درصد (از ۱.۲۵ میلیارد به ۱.۴۹ میلیارد) افزایش یافته است. تعداد خوک‌ها، پرنده‌ها و اسب‌ها افزایش اما تعداد گاوها، گوسفندان و بزها کاهش‌یافته است. تعداد محموله‌های حیوانات زنده در اتحادیه اروپا در مدت مشابه از حدود ۴۰۰ هزار به ۴۳۰ هزار در سال افزایش یافته است.

انتقال حیوانات وحشی به باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌ها، به همکاری خوب نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که بدون فشار و با سرعت منتقل شوند. این موضوع برای اخذ مجوزهای لازم، حمل‌ونقل و هماهنگی تمامی مراحل با سرپرستان، مربیان و دامپزشکان به برنامه‌ریزی گسترده نیاز دارد که ممکن است ماه‌ها به طول انجامد.

برای اطمینان از رفاه حیوانات در زمان حمل‌ونقل قوانین و مقرراتی وجود دارد. گاهی اوقات همه چیز اشتباه پیش می‌رود و بسیاری از افراد قانون را نقض می‌کنند؛ حیوانات در حین حمل‌ونقل آسیب می‌بینند، مکان نگهداری از آنها بیش از حد گرم یا سرد است یا استراحت کافی و فرصت‌های خوردن و آشامیدن ندارند.

روش‌های حمل‌ونقل حیوانات

برای موفقیت در حمل‌ونقل حرفه‌ای حیوانات باغ‌وحش به تجربه شخصی گسترده و همکاری نزدیک بین همه طرف‌های درگیر نیاز است. علاوه بر این، روابط خوب کاری بین باغ‌وحش‌ها، پارک‌های حیوانات و آکواریوم‌ها برای سازماندهی و حفظ تبادل حیوانات عجیب‌وغریب به‌منظور حفاظت از گونه‌ها ضروری است.

برای انتقال هرگونه حیوانی، جعبه‌های مخصوص حمل‌ونقل به‌صورت سفارشی ساخته می‌شود که نقش مهمی در موفقیت روند کار و ایمنی حیوان و افراد بارگیر دارد. برای مثال، در حمل شیر از جعبه‌ای با وزن ۵۶۰ کیلوگرم استفاده می‌شود، درصورتی‌که وزن شیر تنها ۱۳۰ کیلوگرم است.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که بهترین و سریع‌ترین راه حمل حیوانات باغ‌وحش از طریق حمل‌ونقل هوایی است، زیرا حیوانات از این طریق، در محفظه‌های مناسب نگهداری می‌شوند. البته برخی از حیوانات، مانند کرگدن‌ها و گونه‌های سمی به حمل‌ونقل تخصصی نیاز دارند. تنظیم فشار کابین در سطح کافی نیز مهم است تا حیوانات خود را با ارتفاعات سازگار کنند.

همکاری موفقیت‌آمیز با باغ‌وحش‌ها، پارک‌های حیوانات و باغ‌های جانورشناسی در حفظ گونه‌های جانوری در معرض خطر نقش مهمی دارد. خواسته‌های حمل حیوانات باغ‌وحش به همان اندازه دامنه گونه‌های مختلف متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، پرندگان باید مدتی در قرنطینه نگهداری شوند تا از خطر شیوع آنفلوآنزای مرغی جلوگیری شود. با این حال، اگر همه موارد بهداشتی رعایت شود و حیوانات در حال مسافرت عاری از زخم یا بیماری‌های مسری باشند، برای انتقال حتی از قاره‌ای به قاره دیگر  هیچ مانعی نخواهد بود.

چرا حیوانات زنده از طریق هوا منتقل می‌شوند؟

حیوانات به دلایل بسیاری از جمله برای  نگهداری در خانه، ورزشی، حیوانات در مصارف کشاورزی، حیوانات در مصارف غذایی، جانوری و برخی از گونه‌های علمی به مناطق مختلف جهان منتقل می‌شوند. این حمل‌ونقل برای مدت طولانی بسیار ظالمانه است و باید از این موارد اجتناب شود، بنابراین بهترین گزینه برای کاهش این آسیب‌ها استفاده از سفرهای هوایی است.

با توجه به این‌که حمل‌ونقل هوایی منصفانه‌ترین روش حمل حیوانات زنده در مسیرهای طولانی است، اطمینان از رعایت استانداردهای بالا توسط افراد مرتبط (بازرسان دامپزشکی، محافظان حیوانات، دست‌اندرکاران، تولیدکنندگان کانتینر، هواپیمایی حامل، خلبان و غیره) بسیار مهم است. مقررات مربوط به حمل‌ونقل حیوانات زنده باید تعادل بین اطمینان از رعایت الزامات ایمنی هواپیما و عمل و رفتار انسانی با حیوانات مطابق با استانداردهای فعلی رفاه حیوان باشد. همچنین ایمنی اعضاء خدمه، مسافران و نگهبانان حیوانات نیز باید در نظر گرفته شود.

سه عامل محیطی برای حفظ رفاه و آسایش محموله‌های حیوانات زنده و جلوگیری از مرگ شامل دما، رطوبت نسبی و غلظت دی‌اکسیدکربن محفظه بار (CO۲) هستند که باید کنترل شوند و با توجه به گونه مورد حمل و سن و وضعیت بارداری این موارد به طور قابل‌توجهی متفاوت است. 

برای اطمینان از مناسب بودن شرایط آب‌وهوایی، می‌توان تعداد حیوانات در حمل‌ونقل‌ را کاهش داد و در صورت امکان، آنها را در قسمت‌های مختلف هواپیما قرار داد. هدف از حمل‌ونقل باید این باشد که زمان نگهداری حیوانات در محفظه‌های بار کاهش یابد، بنابراین، همکاری نزدیک بین خدمه پرواز، بارگیری و تخلیه خدمه زمینی، لمس حیوانات و خدمات ترافیک هوایی موردنیاز است.

ترتیب تغذیه و آب به گونه‌های حیوانی و مدت‌زمان سفر بستگی دارد. برخی از حیوانات (به عنوان مثال خزندگان) می‌توانند بدون درد و رنج برای مدت طولانی بدون غذا و آب  زنده بمانند، برخی دیگر ممکن است قبل از بارگیری تغذیه شوند. افرادی که در حمل‌ونقل حیوانات زنده مشارکت دارند، باید برای انجام مسئولیت‌های خود مطابق با مقررات ملی و بین‌المللی، آموزش کافی و مناسب دیده باشند.

در حالی که سفر هوایی ارجح است اما همیشه امکان‌پذیر نیست. تدارکات حیوانات زنده بخشی از فرایندهای مخفی است که باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌ها باید روزانه انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که افراد زیادی در جهان قادر به لذت‌بردن از زیبایی‌های طبیعی موجودات زمین هستند.

چالش‌های حمل‌ونقل حیوانات باغ‌وحش

مهمترین چالش‌ها در حمل‌ونقل گونه‌های وحشی به فاصله، سن و نوع گونه بستگی دارد؛ به عنوان مثال، معمولا زمانی که زرافه‌ها به‌صورت زمینی منتقل می‌شوند، در جعبه‌ها و صندوق‌های سفارشی حمل می‌شوند و حمل‌ونقل با تریلرهایی انجام می‌شود که سقف قابل تنظیم داشته باشند. شیرها نیز چالش‌های خاصی دارند، زیرا حیوانات خطرناکی هستند و باید در انتخاب حامل آنها دقت شود و بیشتر از طریق زمینی جابه‌جا می‌شود تا دریا و از وسایل نقلیه سفارشی نیز برای حمل‌ونقل استفاده می‌شود.

برخی از محموله‌ها نیز به تدارکات بین‌المللی نیاز دارند که بیشتر درباره گونه‌های آکواریومی است. مهمترین تجهیزات در فرودگاه و هواپیما لیفتراک، کامیون‌های انتقال حیوانات هستند که به دماسنج و دوربین برای ردیابی دما و نظارت بر حیوانات مجهز هستند. گونه‌های آکواریومی نیز مانند فک، وال و نهنگ‌های قاتل چالش‌های خاصی دارند. محققان اظهار کردند: هرآنچه برای جابه‌جایی گونه‌های وحشی مورد نیاز است به‌صورت سفارشی ساخته می‌شود و البته گونه‌های جانوری مانند کرگدن و پستانداران دریایی نباید باهم ترکیب شوند.

نقض قانون

بنیاد حمایت از حیوانات تحقیقات جدیدی انجام داده است که نقض گسترده مقررات حمل‌ونقل در اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد. با پیگیری یک کامیون با ۱۵۵ گوساله جوان که از لهستان به مرز فرانسه و آلمان منتقل شده بود، محققان دریافتند که حیوانات به مدت ۲۰ ساعت در کامیون بدون استراحت، تخلیه و دسترسی به آب و غذا نگهداری شده‌اند. تحقیقات پنج‌ساله دیگری (۲۰۱۰-۲۰۱۵) نشان داده است که ۷۰ درصد از کامیون‌ها در مرز بلغارستان مقررات حمل‌ونقل اتحادیه اروپا را نقض می‌کنند. در این بررسی حیواناتی را کشف کردند که بدون آب و غذا و به مدت ۲۴ ساعت در معرض تابش مستقیم خورشید و بر روی لاشه حیوانات دیگر قرار گرفته‌اند.

ماده ۳ مقررات   ۲۰۰۵ /۱ کمیسیون اروپا بر این اساس است که هیچ‌کس نباید حیوانات را به‌گونه‌ای منتقل کند که احتمال آسیب‌دیدگی یا صدمه بیش از حد وجود داشته باشد.

ساعت‌های طولانی

سفرهای طولانی همراه با کاهش فضا، تغییر دما، محدودیت آب و غذا و همچنین حرکت خودرو عاملی برای فشار بر حیوانات است. تجهیزات ناکافی یا شرایط آب‌وهوایی نامناسب نیز عامل آسیب‌دیدگی حیوانات یا بیماری آنها در حین حمل‌ونقل خواهد شد. همچنین عبور از مرزها با توقف طولانی برای بررسی مدارک، وسایل نقلیه و حیوانات به‌عنوان مشکلی مازاد محسوب می‌شود. یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با فشار بر روی انتقال حیوانات زنده برای مصارف گوشتی، کاهش مصرف است. اگر تقاضا برای گوشت کاهش یابد، این صنعت مجبور است بهره‌برداری از حیوانات یا واردات از کشورهای دیگر را متوقف کند. همچنین زمان حمل‌ونقل حیوانات باید تا حد ممکن کوتاه باشد.

کنترل دقیق‌تر و مجازات‌های سختگیرانه‌تر

برای ردیابی سفرها در زمان واقعی از فن‌آوری‌های مدرن مانند سامانه موقعیت‌یاب جغرافیایی استفاده می‌شود. سطح بازرسی در اتحادیه اروپا بسیار متفاوت و میزان بروز تخلفات از صفر تا ۱۶.۶ درصد است. برای جلوگیری از اقدامات نادرست کشورهای عضو که قوانین اتحادیه اروپا را به‌درستی اعمال نکنند، مجازات شدیدتری وضع شده است و شرکت‌هایی که این قوانین را نقض کنند با ممنوعیت وسایل نقلیه و کشتی، لغو مجوز حمل‌ونقل و آموزش اجباری کارکنان در زمینه رفاه حیوانات مواجه خواهند شد.

استانداردهای بالاتر در خارج از کشور

برای محافظت از حیوانات صادر شده به کشورهای غیر اتحادیه اروپا، موافقت‌نامه‌های دوجانبه یا ممنوعیت حمل‌ونقل حیوانات زنده در صورت عدم تطابق استانداردهای ملی با قوانین اتحادیه اروپا مورد نیاز است. همچنین، در ایستگاه‌های گمرکی که حیوانات می‌توانند غذا بخورند و آب بنوشند، باید مکان‌های استراحت مناسب فراهم شود.

حفاظت از حیوانات در حین حمل ونقل

کشورها، سرزمین‌ها، ایالات و حتی شیوه‌های حمل‌ونقل عمومی در حمل‌ونقل حیوانات، الزامات و محدودیت‌هایی دارند. این مقررات با محافظت در برابر شیوع بیماری‌های خطرناک، آفات و حیوانات مهاجم و آسیب‌رسان به محافظت از مردم، حیوانات و اکوسیستم‌ها کمک می‌کند. مقامات در مقصد به گواهی بازرسی دامپزشکی (CVI) نیاز دارند و باید قبل از سفر مواردی از جمله گزینه‌های حمل حیوان را برنامه‌ریزی کنند. البته باید بدانید که برخی از کشورها و مناطق، حیوانات را قبل و یا هنگام ورود قرنطینه می‌کنند.

طبق مقررات شورای قانون حفاظت اتحادیه اروپا (EC) به شماره ۹۷/ ۱۲۵۵، هنگام حمل حیوانات در مسافت‌های طولانی، حیوانات باید ۱۲ ساعت یا بیشتر در پست‌های کنترل نگهداری شوند. این محل‌ها باید تمامی ضوابط بهداشتی و ایمنی را مطابق با استانداردهای خاص و تمامی موارد مرتبط با حمل حیوان رعایت کنند، همچنین محل‌هایی که برای ارسال، مراقبت، استراحت، آب و تغذیه حیوان به کار گرفته می‌شود، باید مطابق با قوانین مرتبط با بهداشت حیوانات بوده و مورد بازرسی قرار گیرد. همه حامل‌ها هنگام حمل حیوانات در داخل اتحادیه اروپا باید اسنادی را داشته باشند که طبق مقررات شورای EC به شماره ۲۰۰۵ /۱ مدت‌زمان انتظار، مقصد، زمان و تاریخ عزیمت، مالکیت و مبدا را مشخص می‌کند.

باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌ها به دلیل هزینه‌های زیاد و تاثیر بر روی حیوانات سعی خواهند کرد که در صورت امکان در حمل‌ونقل‌ با یکدیگر کار کنند. برای مثال برخی از شرکت‌ها مانند فدکس (FedEx)، ابرشرکت خدمات پستی آمریکایی چندملیتی با سابقه طولانی در تامین سفر برای مهمترین محموله‌های جهان، حیوانات را با خیال راحت و ایمن جابه‌جا می‌کند همچنین به متخصصان مراقبت از حیوانات امتیازهای ویژه‌ای می‌دهد تا اطمینان حاصل کنند که مراقبت از حیوانات را به‌خوبی انجام می‌دهند.

بر اساس مقاله منتشرشده در سال ۲۰۲۰، ایالات متحده ۳.۲۴ میلیارد حیوان زنده از ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ وارد کرده است. حیوانات وحشی در حمل‌ونقل‌ با فشارهای اضافی مواجه هستند، مسیرهای پرتردد، مکان نامناسب و محرومیت احتمالی از آب و غذا و تماس با حیوانات دیگر ممکن است در افزایش خطر گسترش بیماری و ظهور بیماری‌های احتمالی مشترک انسان و دام موثر باشد که می‌تواند به انسان‌ها منتقل شود.

بر اساس گزارشی که مدافعان حیات‌وحش در سال ۲۰۱۲ منتشر کردند، افزایش خطر در صنعت آکواریوم دریایی که سالانه ۴۱.۵ میلیون حیوان را از طبیعت می‌گیرد، بسته به نوع آن کمتر از ۵ درصد تا بیش از ۹۰ درصد است. پرندگان نیز در معرض خطر هستند، قبل از سال ۱۹۹۲، زمانی که ایالات متحده واردات بسیاری از پرندگان وحشی را ممنوع کرد، متخصصان حفاظت از محیط‌زیست تخمین زدند از ۷۰۰ هزار پرنده وحشی که سالانه به این کشور وارد می‌شوند، ۳.۵ میلیون تلف می‌شوند.

انتهای پیام


به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان