کد مطلب: 16316
  تاریخ انتشار:  1400/02/26 - 12:35


نقش شهروندان در کاهش مشکلات محیط شهری

شهروندان با رفتارهای خود می‌توانند در کاهش مشکلات مربوط به محیط شهری نقش مهمی را ایفا کند.

معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به نقش بی بدیل شهروندان در حفظ و حراست از محیط زیست گفت: شهروندان با رفتارهای خود می‌توانند در کاهش مشکلات مربوط به محیط شهری نقش مهمی را ایفا کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، عادل خزایی افزود: زمان زیادی نگذشته است که واژه شهروند محیط‌ زیستی در دائره‌المعارف جامعه محیط‌ زیستی کشور گنجانده شده است اما این واژه به چه معناست و آیا توانسته پا را فراتر از جامعه‌ای که به دنبال محیط‌ زیست پایدار هستند، بگذارد؟ ‌ شاید این سوال را بتوان در بررسی وضعیت محیط‌ زیست شهری از بعد وظایف شهروندی پاسخ داد.

وی در ادامه گفت: میزان آسیب یا حفظ محیط‌ زیست یک شهر را تنها نمی‌توان فقط از رفتار شهروندان آن تحلیل کرد چراکه شهروندان مکمل تصمیمات مسئولان هستند و برآیند نگرش، رفتار و تصمیم این دو بخش به وضعیت نهایی محیط‌ زیست منجر می‌شود اما شهروند محیط‌ زیستی به معنای برخورداری از دانش، نگرش‌ها و مهارت‌هایی در زمینه محیط‌ زیست شهری است، به‌طوری‌که این موارد منجر به رفتار طرفدار محیط‌ زیست شود.

به گفته معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهر یک پدیده پویا است بنابراین تغییر در بخش‌های مختلف آن در طول زمان ضروری است و شهروندان با رفتارهای محیط‌ زیستی، بیشترین مسئولیت را در قبال محیط‌ شهری و حفظ ارزش‌های طبیعی، تاریخی و میراثی آن دارند.

خزایی اضافه کرد: محیط شهری خوب و با هویت نیز مکانی است که تا حدی با شخص، فرهنگ و رفتارهای وی تناسب داشته باشد و ابزاری برای برقراری پیوند بین فرد و جامعه‌اش، گذشــته و تاریخش، حیات شهری، زمان و محیط پیرامونش شود.

اهمیت رفتارهای محیط‌ زیستی غیرقابل اغماض است

وی با تاکید بر اینکه شهروندان با رفتارهای خود می‌توانند در کاهش مشکلات مربوط به محیط شهری خود نقش مهمی را ایفا کنند. آنان باید دانش و آگاهی خود را نسبت به مسائل محیط‌ زیستی شهر خود بالا ببرند، نسبت به مسائل پیرامونی خود حساسیت و نگرانی داشته باشند و در کاهش مشکلات شهری مشارکت کنند. تحقق این رفتارها به معنای تحقق رفتار شهروندی محیط‌ زیستی است بنابراین بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر رفتارهای محیط‌ زیستی شهروندان ضروری است.

معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار با اشاره به ضرورت نوع آگاهی بخشی به شهروندان تصریح کرد: در دنیای پرهیاهوی امروز، ما نیاز داریم که برای قشرهای مختلف، بسته‌های کوچک آگاهی داشته باشیم تا به مانند یک کپسول کوچک عمل کنند؛ همان‌قدر کوچک و فوری. ما دیگر نمی‌توانیم یک نسخه آموزشی را برای همه افراد اجرا کنیم. در دنیای پر سرعت امروز که حجم انتقال اطلاعات افزایش پیدا کرده است، دیگر زمان زیادی برای انتقال آموزش و آگاهی نیست.

به گفته وی باید با بهره‌گیری از دانش نوین، علم تبلیغات اجتماعی، آگاهی از نوع رفتار شهروندان در موقعیت‌های مختلف اجتماعی، کپسول‌های سواد محیط‌ زیستی، هویت شهری داشت و در زمان مناسب کپسول را به شهروند ارائه داد تا شاهد پاسخگویی مؤثر آن باشیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، خزایی با طرح این سوال که چقدر حوزه گروه‌هایی که حامی محیط‌ زیست هستند افزایش پیدا کرده است و افراد جدیدتری به آنان پیوسته‌اند؟ چقدر از جامعه امروز حاضر است در کلاس آموزشی حضوری و غیرحضوری آموزش محیط‌ زیست بنشیند؟ اظهار کرد: آگاهی نه تنها برای یک گروه و قشر بلکه باید مانند یک اپیدمی عمل کند و در سطح جامعه منتشر شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری