کد مطلب: 16280
  تاریخ انتشار:  1400/02/20 - 14:21


آسمان کردستان؛ میزبان نیمی از پرندگان شناسایی شده ایران

20 اردیبهشت بنام روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده و نهادهای حفاظتی جهان به این نتیجه رسیده اند که جهان برای حفاظت از پرندگان مهاجر نیازمند اطلاع‌رسانی عمومی است.

20 اردیبهشت بنام روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده و نهادهای حفاظتی جهان به این نتیجه رسیده اند که جهان برای حفاظت از پرندگان مهاجر نیازمند اطلاع‌رسانی عمومی است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، حیدر ویسی، رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست استان کردستان با اشاره به اینکه در ایران تاکنون بیش از 535 گونه پرنده شناسایی شده است اظهار کرد که از این تعداد، 282 گونه در استان کردستان ثبت و گزارش شده که بیش از 50 درصد از کل پرندگان شناسایی شده ایران را شامل می‌شود.

وی افزود که استان کردستان از لحاظ تنوع گونه‌ای و ذخایر ژنتیکی در ایران وجهان کم نظیر است و با توجه به تنوع آب و هوایی که در غرب و در شرق استان وجود دارد، دو جامعه جنگلی و استپی و نیمه استپی در کردستان تشکل شده است.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش تصریح کرد که کردستان با دارا بودن رودخانه‌های پرآب، چندین سد و تالاب بین المللی زریوار یکی از نقاط پرآب و جاذب برای پرندگان مهاجر است و شرایط مناسبی را برای مشاهده پرندگان بویژه وجود کلنی های جوجه آوری لک لک سفید در مریوان، کلنی جوجه آوری کاکایی ها و پرستوها در دریاچه سد شهید کاظمی سقز و پرواز خانواده اردک ها و غازها را در اکثر منابع آبی دیگر فراهم کرده است.

وی عنوان کرد که در سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی سال گذشته، در 14 سایت سرشماری و تالاب بین المللی زریوار 14 هزار و 219 قطعه با 46 گونه مختلف شمارش شده که نشان از غنای تنوع زیستی و گونه های کردستان در این زمینه است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست کردستان، ویسی در بخش دیگری از سخنان خود به روز جهانی پرندگان مهاجر اشاره و خاطرنشان کرد که از سال ۲۰۰۶ میلادی دهم ماه" می" مصادف با 20 اردیبهشت بنام روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده و نهادهای حفاظتی جهان به این نتیجه رسیده اند که جهان برای حفاظت از پرندگان مهاجر نیازمند اطلاع‌رسانی عمومی است، چرا که هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند پرندگانی را که از تعداد زیادی از کشورها می‌گذرند، حفظ کند.

وی در پایان یادآور شد که شعار امسال روز جهانی پرندگان مهاجر "بخوان، پرواز کن، اوج بگیر مثل یک پرنده" است و در روز جهانی پرندگان مهاجر همه علاقه‌مندان به پرندگان، از پرنده‌نگر تا متخصصین حفاظت، هم‌صدا برای حفاظت از این موجودات تلاش می‌کنند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان