کد مطلب: 16199
  تاریخ انتشار:  1400/02/08 - 11:31


گوزن زرد ایرانی از انقراض نجات یافت

در آخرین بررسی، ۲۹ راس گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک دریاچه ارومیه دیده شده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی با بیان اینکه گوزن زرد ایرانی از انقراض حتمی نجات یافته است، گفت: در آخرین بررسی، ۲۹ راس گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک دریاچه ارومیه دیده شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، حجت جباری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه گوزن زرد ایرانی در فهرست قرمز ارائه شده از طرف اتحادیه بین المللی حفاظت(IUCN) قرار دارد که در معرض انقراض است، افزود: اقدامات مناسبی طی سال‌های اخیر برای حفاظت از این گونه انجام شده که نسل آن از انقراض حتمی نجات یافته است.

وی در رابطه با اقدامات انجام شده برای حفظ گوزن زرد ایرانی از خطر انقراض، بیان کرد: از جمله اقدامات مهم صورت گرفته معرفی این گونه در زیستگاه‌های مناسب در استان های مختلف کشور بوده که در بعضی از آنها زاد آوری و افزایش جمعیت اتفاق افتاده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی، وجود برخی مشکلات ازجمله کاهش منابع آب شرب و علوفه و ورود گونه‌های مهاجم گوشتخوار شغال و پلنگ را از دلایل کاهش جمعیت گوزن زرد ایرانی در جزیره عنوان کرد.

وی افزود: هرچند اقدامات بسیار زیادی برای کنترل جمعیت شغال در جزایر انجام شده ولی به دلیل گستردگی جزایر و دشواری تردد به آنها و شب زی بودن شغال، حذف کامل این گونه‌های مهاجم از جزایر امکان پذیر نشده است.

جباری با بیان اینکه محوطه ۲۲هکتاری پاسگاه محیط بانی رشکان به عنوان مرکز تکثیر گونه گوزن زرد ایرانی در شمال غرب کشور انتخاب شده است، گفت: جهت تجهیز آن تاکنون نزدیک به ۱۰میلیارد ریال هزینه شده و این طرح ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: در داخل جزیره اشک تعداد آب انبارها وآبشخورها جهت تامین آب مناسب و کافی افزایش یافته و سیستم دریافت تصاویر به صورت آنلاین با نصب دوربین در این جزیره درحال استفاده است تا هرگونه تهدید و تعارضی در منطقه شناسایی و بلافاصله درجهت کنترل آن اقدام شود.

در حال حاضر جزیره اشک که دومین جزیره بزرگ پارک ملی دریاچه ارومیه به شمار می رود، با ۲۳۰۰ هکتار یکی از زیستگاه این گوزن زرد است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان