کد مطلب: 15976
  تاریخ انتشار:  1399/12/29 - 11:58


یک پرنده آوازخوان در معرض نابودی 'آواز خود را فراموش کرده است'

دانشمندان می‌گویند، یک پرنده آوازخوان کمیاب چنان در معرض خطر نابودی است که دارد آوازش را فراموش می‌کند.

دانشمندان می‌گویند، یک پرنده آوازخوان کمیاب چنان در معرض خطر نابودی است که دارد آوازش را فراموش می‌کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، عسل‌خوار نائب‌السلطنه، که بومی جنوب شرقی استرالیا است، زمانی در آن منطقه زیاد بود، ولی اکنون در فهرست گونه‌های شدیدا در معرض نابودی قرار گرفته است. فقط ۳۰۰ فرد از این گونه در جهان باقی مانده‌اند.
دکتر راس کریتس توضیح می‌دهد "آنها این مجال را ندارند که با سایر عسل‌خوارها معاشرت کنند و بیاموزند که باید چه طور آواز بخوانند".
نتایج تحقیقات دکتر کریتس در مجله انجمن سلطنتی بریتانیا منتشر شده است.

دکتر کریتس عضو "گروه تحقیقات پرندگان دشوار" در دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا است؛ او اکنون تلاش می‌کند با آموزش آوازهای پرندگان عسل‌خواری که در طبیعت وحش هستند به پرندگانی که در قفس نگه‌داری می‌شوند، این آوازها را از خطر نابودی حفظ کند.

'سوزن در انبار کاه'

هدف محققان از ابتدا این نبود که آواز عسل‌خوار نائب‌السلطنه را مطالعه کنند، بلکه آنها فقط در صدد بودند که این پرندگان را پیدا کنند.
دکتر کریتس می‌گوید "آنها بسیار کمیاب هستند و منطقه زیستگاهی آنها بسیار وسیع است، احتمالا ۱۰ برابر وسعت بریتانیا، طوری که ما عملا دنبال سوزن در انبار کاه بودیم".

او طی این جستجوی دقیق و پرزحمت برای یافتن آنها، متوجه پرندگانی شد که "آوازهای غیرطبیعی و عجیبی می‌خواندند".

او می‌گوید "آواز آنها شبیه به آواز یک عسل‌خوار نائب‌السلطنه نبود؛ صدای آنها شبیه گونه‌های دیگری از پرندگان بود".

پرندگان آواز خواندن خود را به همان روشی یاد می‌گیرند که انسان صحبت کردن را.

دکتر کریتس می‌گوید "پرندگان نر جوان هنگامی که لانه را ترک می‌کنند و به دنیای وسیع بیرون می‌روند، باید با پرندگان نر مسن دیگر معاشرت کنند تا بتوانند به آواز آنها گوش دهند و آن آواز را به مرور تکرار کنند".

عسل‌خوار نائب‌السلطنه، که حدود ۹۰ درصد از زیستگاه خود را از دست داده است، اکنون دارای جمعیتی بسیار کم و پراکنده است، طوری که که پرندگان نر جوان به راحتی نمی‌توانند پرندگان نر دیگر را پیدا کنند و آواز آنها را بشنوند.

دکتر کریتس توضیح می‌دهد "بنابراین آنها در نهایت آوازهای گونه‌های دیگر پرندگان را یاد می‌گیرند".

این تحقیق نشان می‌دهد که آواز بومی عسل‌خوار نائب‌السلطنه در ۱۲ درصد جمعیت این پرندگان "ناپدید شده است".

آموزش آواز به پرندگان

دانشمندان به امید حفاظت از صداها و آوازهای بومی عسل‌خوارها، آوازهای پرندگان وحشی این گونه را ضبط می‌کنند تا آن را به پرندگان در قفس یاد بدهند.

در حال حاضر آنها پروژه‌ای در دست دارند که هر چند سال یکبار عسل‌خوارهای نائب‌السلطنه در قفس را در طبیعت وحش آزاد می‌کنند تا جمعیت آنها را تقویت کنند.

دکتر کریتس توضیح می‌دهد "اما اگر پرندگان نر آواز غیرطبیعی و عجیبی را بخوانند، ممکن است که پرندگان ماده با آنها جفت‌گیری نکنند. بنابراین ما امیدواریم که اگر پرندگان نر آواز درست را بشنوند، خودشان هم آن را یاد بگیرند و بخوانند".

این دانشمند اضافه می‌کند که برای حفظ گونه‌ها، ما باید به این "ویژگی‌های فرهنگی" بیاندیشیم، مانند آواز پرندگان و سایر رفتارهای طبیعی که برای بقا و رشد حیوانات ضروری و حیاتی هستند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان