کد مطلب: 15945
  تاریخ انتشار:  1399/12/24 - 14:05


مراتع مهم‌ترین ذخیره‌گاه ژنتیکی گیاهان دارویی

شهرستان فیروزکوه با داشتن پوشش‌های مرتعی مناسب، مستعد پرورش گیاهان دارویی و از قابلیت زیادی برای تولید این محصولات برخوردار است.

معاون دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: مراتع مهم‌ترین ذخیره‌گاه ژنتیکی گونه‌های منحصر به‌فرد گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی با ارزش هستند و حفاظت از این رویشگاه‌ها و ذخایر ژنتیکی در اولویت برنامه‌های این سازمان قرار دارد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مصطفی بیگدلی در جلسه هم اندیشی توسعه کشت گیاهان دارویی که با حضور جمعی از بهره‌برداران و مجریان طرح‌های مرتعداری و برخی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان فیروزکوه برگزار شد، افزود: سیاست سازمان جنگل‌ها در بهره‌برداری از محصولات فرعی جنگلی در عرصه‌های منابع طبیعی در قالب طرح‌های مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری است. لذا در عملیات بیولوژیک، استفاده از گونه‌هایی که واجد فراورده‌های دارویی، معطر و خوراکی و... است، در اولویت قرار دارند.

وی خاطر نشان کرد: به منظور حفاظت و جلوگیری از برداشت غیرمجاز گونه‌های نادر و در حال انقراض به عنوان ذخیره‌گاه‌های ارزشمند همچنین حفاظت برای نسل‌های آینده تأکید بر مشارکت بیشتر تشکل‌ها و بهره برداران به عنوان عوامل اجتماعی در تمامی مراحل و فرآیندها لازم و ضروری است.

در بخش دیگری از این جلسه ابوالقاسم مهری - فرماندار شهرستان فیروزکوه - گفت: با توجه به ارزش‌های زیست‌محیطی و اقتصادی منابع طبیعی، این منابع مهمترین رکن توسعه پایدار به شمار می‌آیند.

وی افزود: از آنجائی که مراتع و پوشش گیاهی در ایجاد شرایط مناسب زیست‌محیطی و تعادل اکولوژیک بین انسان، خاک و گیاه نقش بسیار موثری دارند، بر همین اساس این منابع به عنوان بستر توسعه پایدار قلمداد می‌شوند.

مهری ادامه داد: شهرستان فیروزکوه با داشتن پوشش‌های مرتعی مناسب، مستعد پرورش گیاهان دارویی و از قابلیت زیادی برای تولید این محصولات برخوردار است.

فرماندار شهرستان فیروزکوه در ادامه اظهارکرد: متولی مراتع اداره منابع طبیعی است و برای اینکه این منابع دستخوش تصمیمات و اقدامات سلیقه‌ای و غیر قانونی نشود، فعالیت‌های فرهنگسازی و آموزشی باید به جد در دستور کار قرار گیرد.

مهری تأکید کرد: فعالیت‌های منابع طبیعی باید به‌طورعلمی و در چارچوب قوانین و مقررات انجام شود تا هم بهره‌برداری اصولی از طبیعت و مراتع صورت گیرد و هم شاهد تخریب این مواهب الهی نباشیم.

وی خطاب به مرتعداران و بهره‌برداران حاضر در این نشست خاطر نشان کرد: علاوه بر بهره برداری از عرصه‌های مرتعی، موضوع حفاظت و صیانت از این عرصه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی استان تهران، فرماندار شهرستان فیروزکوه توسعه جنگل کاری و فضای سبز را مورد تأکید قرار داد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب