کد مطلب: 1589
  تاریخ انتشار:  1393/11/18 - 17:11


فاضلاب مهمترین منبع آلاینده محیط زیست

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: درحال حاضر فاضلاب ها و پساب ها از مهمترین منابع آلاینده محیط زیست هستند.
مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر اهمیت بازنگری استاندارد تخلیه پساب در محیط زیست، گفت: درحال حاضر فاضلاب ها و پساب ها از مهمترین منابع آلاینده محیط زیست هستند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دومین همایش ملی بازیافت آب با شعار "بازیافت آب، راهبردی اصولی برای مدیریت بحران آب" و با حضور مسئولان وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست ، کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، معاونان و مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های پتروشیمی ، اندیشمندان و پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز علمی روزهای ششم و هفتم بهمن ماه 1393در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

حسن پسندیده مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در این همایش با تأکید بر بازیافت پساب به عنوان یک استراتژی مهم در تأمین نیازهای آبی جامعه گفت: آب به عنوان منشا حیات همه موجودات محسوب شده بطوریکه به عنوان یک منبع استراتژیک در توسعه ملی، امنیت غذایی ، رفاه اجتماعی ، توسعه صنعتی و بهداشت عمومی نقش ایفا می کند.

وی افزود : در کشور ما با اقلیمی خشک و نیمه خشک و منابع آب بسیار محدود و جمعیت و تقاضای آب روبه افزایش است و در مقابل نیز مدیریت اصولی پسابها و فاضلابها گامی موثر در جهت حفاظت و بهسازی محیط زیست و استفاده پایدار از منابع حیاتی محیط زیست به شمار می آید.

پسندیده ادامه داد : در این بین نقش و اهمیت ضوابط، معیارها و استانداردها و آثار اقتصادی ناشی از بکارگیری مناسب و مستمر آنها در پیشرفت جوامع، تهیه و کاربرد آنها را ضروری و اجتناب ناپذیر ساخته است. با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و محدودیت منابع آب و لزوم حفظ سلامت عمومی آحاد افراد جامعه از جمله کشاورزان، کارگران و مصرف کنندگان و همچنین حفظ محیط‌زیست در ایران، استاندارد تخلیه پساب به محیط‌زیست باستناد ماده 5 آئین نامه جلوگیری ازآلودگی آب و با توجه به ماده سه همین آئین‌نامه و با همکاری وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیرو، صنایع، صنایع سنگین، معادن و فلزات کشور و کشاورزی توسط سازمان حفاظت محیط زیست در سال 1373 تهیه و تدوین گردیده بود که حدود 20 سال از تدوین استاندارد مذکور می گذرد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با توجه به آگاهی و شناخت بیشتر از آلاینده‌ها و افزایش تأثیرات منفی آنها بر محیط‌زیست و با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه اندازه گیری آلاینده‌ها و روشهای جدید تصفیه فاضلاب، بازنگری و تکمیل استاندارد تخلیه پساب به محیط‌زیست در دستور کار قرار سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گرفت.

وی مهمترین هدف از بازنگری استانداردها و به روز نمودن آن ها، تأمین و حفظ بهداشت عمومی و محیط‌زیست و استفاده ایمن از آب بازیابی شده دانست و گفت: بطوریکه هم اکنون در استاندارد جدید شاخص های اندازه گیری و سنجش به 65 شاخص و منابع پذیرنده فاضلاب نیز از سه منبع به 5 منبع مورد توجه قرار گرفته است و در مراحل تصویب نهایی است.

پسندیده، اهمیت و ضرورت بازنگری استاندارد تخلیه پساب به محیط زیست را برای کاهش اثرات تخریبی فاضلاب ها ضروری دانست و تاکید کرد: در حال حاضر فاضلاب ها و پساب ها از مهمترین منابع آلاینده محیط زیست به شمار می رود و میزان آن رو به افزایش است. تغییرات و افت شاخص های کمی و کیفی پساب ها و منابع پذیرنده لزوم بازنگری را افزایش می دهد و رعایت استانداردهای نوین با بکارگیری تکنولوژی های نوین و ارتقاء عملکرد تصفیه خانه ها گامی مؤثر در جهت استفاده و بازیابی منابع محدود آب در کشور است.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه امروزه کشور بیش از آن که با بحران کمبود آب مواجه باشد، با فقدان برنامه جامع و عملیاتی مدیریت منابع آب و پساب بر اساس نیاز و ضرورت ها در کشور مواجه است، خاطرنشان کرد: افت کیفیت محیط زیست و کاهش منابع آب و در مقابل افزایش آلاینده ها، راه برون رفت از این بحران زیست محیطی ارتقاء استانداردها و تعیین منابع پذیرنده محیط زیست است.

وی گفت: بخش قابل توجهی از منابع آب در بخش کشاورزی استفاده می شود که بهینه سازی مصرف آب با بهسازی و بازچرخانی آب مصرفی ضروری است و در این راستا بکارگیری تصفیه خانه های نوین، ارتقاء سیستم تصفیه خانه فاضلاب شهری، صنعتی و کشاورزی ضرورت انکار ناپذیر است.

پسندیده تاکید کرد: ارزش گذاری مناسب بر روی منابع آب یکی از مهم ترین عوامل در مصرف بهینه و مدیریت منابع آب خواهد بود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: انتظارات از وزارتخانه های نیرو، جهادکشاورزی و صنعت معدن و تجارت، تهیه و ارائه سند ملی برنامه عملیاتی و اجرای  مدیریت زیست محیطی فاضلاب های شهری و روستایی، کشاورزی و صنعتی بر اساس نیازهای کشور است که امید می رود با همکاری، توجه و تعامل بیشتر این مهم با سرعت مناسب و قابل قبول به انجام برسد.
به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی