کد مطلب: 15827
  تاریخ انتشار:  1399/12/02 - 14:36


طبیعت، سالانه ۴۱.۷ میلیون تن زباله انسانی را پاکسازی می‌کند

بررسی‌های جهانی بر روی ۴۸ شهر نشان می‌دهد که طبیعت سالانه میلیون‌ها تن فاضلاب انسانی را پاکسازی (ضدعفونی) می‌کند.

بررسی‌های جهانی بر روی ۴۸ شهر نشان می‌دهد که طبیعت سالانه میلیون‌ها تن فاضلاب انسانی را پاکسازی (ضدعفونی) می‌کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، اکثر پسماندهای انسانی توسط زیرساخت‌های تصفیه فاضلاب پردازش می‌شود؛ اما طبق یک نظرسنجی جدید جهانی، خدمات پاکسازی اکوسیستم‌های طبیعی هنوز هم نقش بسزایی در محافظت از منابع آبی دارند.

بر اساس ارزیابی جهانی محققان هندی و انگلیسی خدمات پساب‌زدایی (تامین بهداشت عمومی مرتبط با آب آشامیدنی از طریق تخلیه و تصفیه مناسب فاضلاب انسانی) در ۴۸ شهر جهان دریافتند که طبیعت مسئول پاکسازی سالانه ۴۱.۷ میلیون تن زباله انسانی است که تقریبا ۱۸ درصد از خدمات پساب‌زدایی شهرها را شامل می‌شود.

آلیسون پارکر، محقق این بررسی از دانشگاه کرانفیلد بریتانیا اظهار کرد: «طبیعت می‌تواند نقش زیرساخت‌های بهداشتی را بر عهده ‌گیرد. درحالی‌که نقش حیاتی زیرساخت‌های مهندسی‌شده را رد نمی‌کنیم، معتقدیم درک بهتر نحوه تعامل زیرساخت‌های مهندسی و طبیعی ممکن است به طراحی و مدیریت انطباقی، کاهش هزینه‌ها و بهبود اثربخشی و پایداری و حفاظت از ادامه حیات این مناطق کمک کند.»

زیرساخت های تصفیه فاضلاب در تبدیل مدفوع انسان به محصولات بی‌ضرر ابزاری مهم برای سلامت جهانی انسان است. با این‌حال، در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۵ درصد از جمعیت جهان به امکانات بهداشتی اولیه دسترسی نداشتند و ۱۴ درصد دیگر نیز از سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌کردند که دفع فاضلاب انسانی در محل انجام می‌شد.

با توجه به اینکه این موارد برای سلامتی انسان خطرناک است، بر اساس آخرین بررسی، خدمات تصفیه فاضلاب ارائه‌شده توسط تالاب‌ها و گیاهان حرا (حَرّا درختی از جامعه گیاهی مانگرو است) در صورت کمبود امکانات ضدعفونی‌کننده ساخته‌شده به‌طور مرتب توسط انسان پر می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، در اوگاندا، تالاب Navikubo پسماندهای بیش از ۱۰۰ هزار خانوار را پاکسازی و از آلودگی منابع مهم آب شیرین مانند خلیج مورچیسون و دریاچه ویکتوریا  جلوگیری می‌کند. در ایالات‌متحده، تالاب‌های ساحلی در امتداد ساحل خلیج ایالات‌متحده (Gulf Coast) به جذب نیتروژن اضافی منتقل‌شده در پایین‌دست رودخانه می‌سی‌سی‌پی کمک می‌کند.

سایمون ویلکوک، مدرس دانشگاه بانگور در ولز انگلستان اظهار کرد: ما دریافتیم که طبیعت باید خدمات بهداشتی ارائه کند، زیرا بسیاری از افراد در جهان به زیرساخت‌های مهندسی‌شده مانند فاضلاب دسترسی ندارند، اما نقش طبیعت تا حد زیادی ناشناخته بود.

دانشمندان برای تکمیل نظرسنجی که شامل مصاحبه‌های حضوری به همراه مشاهدات میدانی و اندازه‌گیری‌های مستقیم بود، حرکت و جریان پسماندهای انسانی را بررسی کردند تا نحوه حرکت و جریان پسماندهای انسانی را به دست آورند.

محققان دریافتند که سالانه اکوسیستم‌های طبیعی در ۴۸ شهر ۲.۲ میلیون مترمکعب زباله انسانی را پاکسازی می‌کنند که شامل فاضلاب توالت‌های گودالی است که به‌تدریج از طریق خاک فیلتر (روند طبیعی است که قبل از رسیدن به آب زیرزمینی پاکسازی می‌شود) می‌شود.

نتایج نشان داد: با توجه به اینکه در سراسر جهان بیش از ۸۹۲ میلیون نفر از توالت‌های گودالی و سپتیک‌تانک (ساده‌ترین نوع تصفیه‌خانه تک‌واحدی) استفاده می‌کنند، طبیعت سالانه ۴۱.۷ میلیون تن زباله انسانی را پاکسازی می‌کند و ارزش سالانه این خدمات حداقل ۴.۴ میلیارد دلار است.

محققان امیدوارند که یافته‌های آنان به سیاست‌گذاران کمک کند تا خدمات زیست‌محیطی حیاتی ارائه‌شده تالاب‌ها و جنگل‌ها حرا را با دقت بیشتری تعیین کنند. بررسی‌های قبلی نقش حیاتی اکوسیستم‌های مشابه را در مهار رواناب‌های کشاورزی و مهار اثرات مخرب سیل و طوفان‌های ساحلی نشان داده است.

پارکر گفت: «می‌خواهیم همکاری بهتری بین محیط‌بانان، پزشکان و برنامه‌ریزان شهری برای کمک به هماهنگی بهتر طبیعت و زیرساخت‌ها و محافظت از طبیعت در محلی که خدمات بهداشتی ارائه می‌دهد را ارتقاء دهیم.»

یافته‌های این بررسی اولین دیدگاه جهانی درباره پساب‌زدایی طبیعی در نشریه One Earth ارائه‌شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان