کد مطلب: 1581
  تاریخ انتشار:  1393/11/03 - 23:55


راهکارهای تازه برای حل معضل زباله

تولید زباله‌های جهان در حال افزایش بوده و شواهد حاکی از آن است که تا سال 2030، شمار زباله‌های تولیدی دو برابر می شود.

تولید زباله‌های جهان در حال افزایش بوده و شواهد حاکی از آن است که تا سال 2030، شمار زباله‌های تولیدی دو برابر شده و به 3هزار میلیون تن در سال می‌رسد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، منازل مسکونی را شاید بتوان یکی از عظیم‌ترین منابع تولید زباله در سطح جهان دانست. آمارهایی که از زباله‌های خانگی در دنیا گزارش شده به حدی نگران‌کننده است که بسیاری از مقامات کشورها را بر آن داشته تا افراد را ترغیب به تولید زباله کمتر کنند. طبق گزارش‌ها و آمارها، در هر ثانیه بیش از 50 تن زباله خانگی در جهان تولید می‌شود و این مقدار تا سال 2030 به بیش از دو برابر میزان فعلی خواهد رسید.

حجم زباله‌های خانگی تا حدی است که هر دو ساعت به اندازه یک کشتی حامل بزرگ‌ترین کانتینرها زباله تولید می‌شود. به عبارتی روزانه 12 کشتی حامل کانتینر از زباله پر می‌شوند که این آمار در طول یک سال به 4 هزار و380 کانتینر می‌رسد. تولید زباله‌های جهان در حال افزایش بوده و شواهد حاکی از آن است که تا سال 2030، شمار زباله‌های تولیدی دو برابر شده و به 3هزار میلیون تن در سال می‌رسد.

تولید گازهای گلخانه ای بر اثر دفن زباله‌های خانگی

بخش اعظم زباله‌های خانگی دفن یا سوزانده می‌شوند. در این میان، سوزاندن زباله‌ها بزرگ‌ترین منبع تولید ماده سمی «دیوکسین» است که برای محیط و انسان‌ها ضرر دارد. در انگلیس سالانه حدود 177 میلیون تن زباله تولید می‌شود که باعث هدر رفتن بسیاری از سرمایه‌های کشور می‌شود. علاوه بر این، صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می‌آورد به طوری که دفن زباله‌های خانگی با تولید متان در حجم بالا باعث ایجاد گازهای گلخانه‌ای قوی و مؤثری می‌شود.


بسیاری از کارشناسان برای سهولت جمع‌آوری زباله‌ها توصیه می‌کنند که زباله‌ها از یکدیگر تفکیک شوند و در محفظه‌های جداگانه‌ای قرار گیرند. به عنوان مثال در انگلیس سه سطل زباله با رنگ‌های مختلف تعبیه شده که هر یک مخصوص قرار دادن زباله‌های جداگانه‌ای است.

سطل‌های آبی رنگ ویژه زباله‌های خشک، سطل‌های قهوه‌ای ویژه زباله‌های باغچه‌ای و سطل‌های مشکی برای باقیمانده زباله‌های خانگی است که به طور هفتگی جمع‌آوری می‌شوند. توزیع کیسه‌های بازیافت زباله، یکی از راهکارهایی است که برای جلوگیری از انتشار آلودگی در انگلیس مورد استفاده قرار می‌گیرد و به نوعی هزینه‌های بازیافت را کاهش می‌دهد. شهرداری، این کیسه‌ها را در دوره‌های سه ماهه میان تمام مردم انگلیس توزیع می‌کند.

جمع‌آوری کیسه زباله‌های بازیافتی هفته‌ای دو بار صورت می‌گیرد و بهتر است بیشتر مواد غذایی و سبزیجات داخل آن ریخته شود. یکی از قوانینی که در مورد جمع‌آوری زباله‌ها از سطح شهرهای انگلیس وجود دارد، این است که چنانچه در زمان جمع‌آوری زباله، موشی مشاهده شود، زباله‌های آن نقطه تا هنگام پاک‌سازی جمع‌آوری نمی‌شوند و مسئولیت حفظ بهداشت کیسه‌های زباله بر عهده شهروندان است.

توزیع کیسه‌های مخصوص بازیافت جزئی از قوانین پسماند انگلیس

با وجود اینکه بخش اعظم زباله‌های خانگی را مواد غذایی و زباله‌های خشک و‌تر تشکیل می‌دهند، گاهی مواد خطرناکی نیز در این میان یافت می‌شود که می‌توان به مواردی مانند رنگ، حلال‌ها، مواد شیمیایی، سموم و روغن‌های غیر قابل استفاده از قبیل روغن خودرو یا مکانیکی اشاره کرد. دولت انگیس در سال 2007، مقرراتی را به منظور پاکیزگی شهرها و کاهش مناطق دفن زباله مقرر کرد که توزیع کیسه‌های مخصوص بازیافت نیز جزو آن قرار می‌گرفت.

شهروندان می‌توانند مقوا، کاغذهای باطله، پلاستیک‌هایی شامل بطری‌های خالی انواع نوشیدنی و مایعات و نیز قوطی‌های حاوی مواد غذایی و نوشیدنی را داخل کیسه‌های بازیافت قرار دهند. زباله‌ها برای بازیافت و استفاده مجدد به کارخانه‌های مخصوص بازیافت انتقال داده می‌شوند. کیسه‌های مشکی بازیافت مخصوص قرار دادن مواد غذایی، بسته‌‌بندی‌های پلی استایرن و سایر زباله‌های غیر قابل بازیافت مانند شیشه‌ها هستند. شیشه در صورتی داخل کیسه‌های مشکی بازیافت قرار نمی‌گیرد که حاوی فرآورده‌های دارویی باشد و به این ترتیب در گروه زباله‌های پزشکی جای گرفته و باید داخل کیسه‌های دیگری قرار داده شود.

به طور کلی، کشورهای دنیا با توجه به رشد تولید زباله بویژه در بخش خانگی، راهکارهایی برای مقابله با این معضل جهانی اندیشیده و امیدوارند که بتوانند از این طریق راهکار مناسبی برای به حداقل رساندن حجم تولید زباله ارائه دهند. انگلیس به عنوان یکی از اصلی‌ترین تولید‌کننده‌های زباله‌های خانگی در جهان با روش‌های ارائه شده توانسته است تا حد زیادی حجم تولید زباله را کاهش دهد.

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان