کد مطلب: 15785
  تاریخ انتشار:  1399/11/26 - 12:35


خداحافظی زیبای مهاجم از تالاب انزلی

سنبل آبی، گیاهی مقاوم و زیبا که با وجود ظاهر فریبنده جان تالاب را نفس نفس می گیرد، از تالاب بین المللی انزلی جمع آوری می شود.

سنبل آبی، گیاهی مقاوم و زیبا که با وجود ظاهر فریبنده جان تالاب را نفس نفس می گیرد، از تالاب بین المللی انزلی جمع آوری می شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، جمع آوری سنبل آبی از تالاب بین المللی انزلی آغاز شده است؛ پاکسازی تالاب از این گیاه مهاجم، بصورت مکانیزه و با دستگاه شناور دروگر سنبل آبی انجام می شود.

به گفته سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندر انزلی، سنبل آبی نخستین بار در سال 1394 در  تالاب بین المللی انزلی مشاهده شد. این گیاه برای تالاب به عنوان گیاه مهاجم شناخته شده و تهدید جدی برای بوم‌سازگان‌ آبی (اکوسیستم آبی) استان به ویژه تالاب‌های گیلان است.

سید فرشید فلاح همچنین با تاکید بر اینکه جمع‌آوری سنبل آبی در مسیر بهبود شرایط زیستی تالاب انزلی بسیار موثر است، گفت: گیاه مهاجم سنبل آبی به علت رشد سریع در محیط‌های آبی و تهدیدهایی که می‌تواند بر اکوسیستم‌های آبی تحمیل کند، یکی از خطرناک‌ترین گونه‌های گیاهی مهاجم در دنیا است.

 سنبل آبی بومی تالاب های آمریکای جنوبی است و غیر از تعدادی از این تالاب ها که به زیبایی این گیاه فریبنده را در برگرفتند و خطری برای تالاب مطرح نیست، سنبل آبی برای تنوع‌زیستی سایر تالاب‌های دنیا تهدیدی جدی محسوب می شود.

با توجه به همین مساله پاک‌سازی تالاب بین‌المللی انزلی از گیاه مهاجم سنبل آبی با مشارکت فرمانداری، سپاه پاسداران، نیروهای بسیج، ذینفعان تالاب و یگان حفاظت محیط زیست شهرستان از شنبه بازار روگا  آغاز شده و تاپاکسازی کامل ادامه دارد.

پیش از این اعلام شده بود که مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای جلوگیری از آلودگی عرصه تالابی استان گیلان تخصیص می یابد و طرح جمع آوری گیاه مهاجم سنبل آبی در تالاب انزلی نیز از این اعتبار بهره مند می شود؛ با این حال تاکنون هیچ تخصیصی صورت نگرفته و حفاظت محیط زیست استان گیلان برای نجات جان تالاب، اقدامات لازم برای جمع آوری سنبل آبی را با کمک هزینه های استانی آغاز کرده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی