کد مطلب: 15776
  تاریخ انتشار:  1399/11/25 - 12:12


احیای تالاب الله آباد باعث حفظ و احیای تنوع زیستی می شود

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: جلوگیری از ایجاد گرد و غبار، احیاء تالاب اله آباد و احیاء پوشش گیاهی منطقه اله آباد اجتناب ناپذیر است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: جلوگیری از ایجاد گرد و غبار، احیاء تالاب اله آباد و احیاء پوشش گیاهی منطقه اله آباد اجتناب ناپذیر است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان قزوین،  مهران شنتیایی، سرپرست کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در حاشیه بازدید سیاهکالی نماینده مردم شریف قزوین آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی، مدیران شهرستان آبیک و هیئت همراه از تالاب اله آباد اظهار کرد: با احیا تالاب الله آباد از پتانسیل و ظرفیت بسیار بالای این دشت و تالاب در جذب اکوتوریسم می توان بهره برد و بخش عمده‌ای از پرندگان در مسیر مهاجرت مدتی را در تالاب الله‌آباد سپری می‌کنند که حفاظت ازاین‌گونه‌ها جزو وظایفی است که بر عهده ما قرار دارد و در فصول سرد برخی از گردشگران از این مناطق دیدن می‌کنند و وجود پرندگان لذت‌بخش است.

وی طرح ایجاد کانال زهکش در منطقه الله‌آباد را مورد تایید اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین ندانست و تاکید کرد: در صورت انتقال آب از طریق کانال زهکش موجود بدلیل نشت کانال و هدایت آب به استانهای هم جوار همچون استان البرز، امکان ایجاد کانون های ریزگرد و بازگشت گرد و غبار به استان قزوین و استان های هم جوار همچون تهران و البرز  وجود دارد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: پایین آمدن سطح آبهای زیر زمینی باعث کم آب شدن تالاب اله آباد شده و در صورت احیاء نشدن این بخش و خشک شدن آن، کانون ریزگردهای خطرناک برای سه استان البرز، تهران و قزوین خواهد بود که این دشت باید با تدابیر لازم احیا شود و در این صورت زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر و هم چنین توسعه اکوتوریسم در منطقه خواهد شد.

شنتیایی ادامه داد: کنترل و حفاظت هر چه بیشتر از تالاب الله آباد و نظارت و حفاظت های ارگانهای متولی بر حفظ سرمایه های ملی در دشت به منظور مقابله با پدیده گرد و غبار الزامی بوده و باید در دستور کار قرار گیرد.

منطقه شکار و تیر اندازی ممنوع اله آباد با مساحت 30 هزار هکتار از دو اکوسیستم آبی و خشکی تشکیل شده است و مساحت تالابی 2500 هکتار است.


انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی